احتمال خاموشی برنامه ریزی شده در تابستان 98 ، کمبود 4000 مگاوات برق

به گزارش آریا بلاگ، افزایش مصرف برق باعث کمبود 4000 مگاواتی شده و از این رو احتمال خاموشی های برنامه ریزی شده در تابستان وجود دارد.

احتمال خاموشی برنامه ریزی شده در تابستان 98 ، کمبود 4000 مگاوات برق

به گزارش ایسنا، یکی از دلایل بسته نشدن پرونده خاموشی، افزایش دما است. آمارها حاکی از آن است که پیک مصرف در اواسط هفته گذشته به مرز 56 هزارمگاوات رسید. درواقع هرچند این تابستان بعد از یک بهار پرآب از راه رسید اما گرما زودتر آغاز شده و فراگیر است و این موضوع تأثیر خود را روی پیک مصرف نشان می دهد؛ به طوریکه به ازای یک درجه افزایش دمای سراسری، اوج بار حدود 1390 مگاوات افزایش پیدا می نماید.

خاموشی تابستان سال گذشته بر ایران سایه انداخت و به دلیل وجود بحران آب، کشور با خاموشی های برنامه ریزی شده روبرو شد. پرونده این چالش با این که سال جاری به دلیل بارندگی های اخیر که در سراسر کشور رخ داد، به پررنگی سال گذشته نیست، به صورت قطعی بسته نشده است و هنوز مسئولان به این سوال که آیا سال جاری تابستان را بدون خاموشی برنامه ریزی شده سپری خواهیم کرد یا نه پاسخ قطعی نمی دهند.

  • پاسخ اردکانیان به احتمال خاموشی برنامه ریزی شده در تابستان

اما رضا اردکانیان- وزیر نیرو- در حاشیه نخستین همایش سازگاری با کم آبی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا سال جاری هم مانند تابستان سال گذشته با خاموشی های برنامه ریزی شده روبرو خواهیم شد؟ گفت: از مردادماه سال گذشته برای تابستان سال 1398 برنامه ریزی کردیم و اساس را بر این گذاشتیم که شرایط آبی سال 1398-1397 مانند سال 1397-1396 باشد؛ یعنی حدود 4000 مگاوات کمبود فراوری نیروگاه های برق آبی در تابستان 1398 داشته باشیم.

به گفته وی به دلیل کمبود بارش ها برای تابستان 1398 حدود 8000 مگاوات کمبود فراوری پیش بینی کردیم که بارش های اخیر موجب شد حدود 4000 مگاوات کمبود ناشی از کم بارشی و در نتیجه کمبود فراوری برق در سدهای مخزنی که عمدتاً در خوزستان قرار دارند، رفع شوند؛ اما حدود 4000 مگاوات دیگر کمبود وجود دارد.

اردکانیان با اشاره به میزان مصرف برق در ایران اظهار کرد: علاوه بر 4000 مگاوات مذکور افزایش مصرف غیرمتعارفی که ممکن است سال جاری به دلیل نوعی خاطرجمعی از اینکه مسئله ای نداریم، به وجود بیاید؛ در واقع این که دوباره برگردیم به عادت قبلی می تواند مشکل ساز باشد. البته سعی کردیم تعدادی از واحدها را زودتر به مدار بیاوریم. اگر مصرف را به همان عادات پرمصرفی قبلی برنگردانیم؛ یعنی اگر رشد مصرف مان نسبت به تابستان سال گذشته 2.5 درصد بیشتر نباشد، امیدواری زیادی داریم که تابستان با آسایش سپری گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 165

به "احتمال خاموشی برنامه ریزی شده در تابستان 98 ، کمبود 4000 مگاوات برق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال خاموشی برنامه ریزی شده در تابستان 98 ، کمبود 4000 مگاوات برق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید