استقبال ناشران از کاغذ سبکبال

به گزارش آریا بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی کتابشهر ایران، علی واضحی، مدیر فروش انتشارات بهشت، با اشاره به ویژگی های فنی و پروسه فراوری کاغذ کتاب بالکی اظهار کرد: در یک تعریف کوتاه، کاغذ کتاب به کاغذی می گویند که برای مطالعه مناسب طراحی شده و قیمت مناسبی دارد؛ کاغذ بالکی نیز که در دو رنگ طبیعی کرمی یا طوسی فراوری می گردد، با وجود متخلخل بودن، سطحی بسیار صاف و بدون پرز دارد.

استقبال ناشران از کاغذ سبکبال

به گفته این ناشر، ویژگی­ های اصلی این کاغذ عبارتند از: رنگ مناسب برای مطالعه (رنگ چوب)، عدم استفاده از مواد شیمیایی برای سفید کردن کاغذ، تخلل و ضخامت بیشتر نسبت به کاغذهای عادی و وزن سبک که حمل و جابجایی آن را آسان می نماید.

واضحی با اشاره به واردات این کاغذ از کشورهای اروپایی به ایران، گفت: فراوری کتاب با استفاده از این کاغذ در اروپا و آمریکا بسیار رایج است، حتی در بسیاری از کشورهای اروپایی و بعضی کشورهای قاره آمریکا، اغلب کتاب ها به ویژه 100 درصد کتب خطی و رمان با کاغذ بالکی چاپ می شود.

وی پرهیز از انجام پروسه شیمیایی روی کاغذ بالکی سوئدی را از دیگر ویژگی ­های آن خواند و یادآور شد: این کاغذ به صورت مکانیکال فراوری می شود و در نتیجه دوباره به چرخه طبیعت بازمی شود و محیط زیست را آلوده نمی نماید؛ همین ویژگی موجب شده تا با عنوان کتاب سبز شناخته شود و نشان استاندارد محیط زیستی بین المللی دریافت کند.

مدیر فروش نشر بهشت درباره علل افزایش روزافزون واردات کاغذ بالکی به کشور اظهار کرد: فراوری این نوع کاغذ در ایران که کشوری نیمه خشک و تقریباً بیابانی است و جنگل ها در آن محدود است، چندان به صرفه نیست و حتی به منزله آسیب به محیط زیست است، اما در کشورهایی مانند کانادا، سوئد و پرتغال که جنگل های زیادی دارند، فراوری این کاغذ امکان پذیر است؛ زیرا درختان قطع شده با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب و سیاست های تدوین شده به سرعت جایگزین می شوند.

واضحی با بیان اینکه این کاغذ در ایران با عنوان کاغذ سبکبال مشهور شده، ادامه داد: مدت 6 ماه از واردات رسمی این نوع کاغذ از سوی مجموعه بازرگانی بهشت به کشور می گذرد و اکنون بسیاری از ناشران مطرح از جمله مرکز، مرکز نشر علوم اسلامی، افق، ماهور، نظر، شمع و مه، جیحون و مشکی با استفاده از کاغذ بالک کتاب­های زیادی چاپ کرده­ اند.

به گفته وی، یکی از کتاب­ های ارزشمند و مفید که به تازگی با این کاغذ چاپ شده، مجموعه 20 جلدی تاریخ جامع ایران است که از سوی مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی منتشر و رونمایی شد.

این فعال حوزه نشر با بیان اینکه امکان کپی کردن کتاب از روی این کاغذ بسیار سخت است، گفت: برای ناشران دانشگاهی نیز استفاده از این کاغذ دو حسن دارد، نخست آنکه سبک است و حملش برای دانشجویان آسان است، ثانیا رنگ آن برای مطالعه مناسب و نت نویسی روی آن لذت بخش است.

وی با تشریح بعضی ویژگی های فنی کاغذ بالکی در مقایسه با کاغذ تحریر مطرح نمود: کاغذ تحریر عادی اندونزی با وزن 70 گرم، ضخامتی معادل 90 تا 95 میکرون دارد؛ در حالی که کاغذ بالک 55 گرمی، ضخامتی بین 100 تا 110 میکرون دارد، همچنین کاغذ بالکی 60، 70 و 80 گرمی، به ترتیب ضخامتی بین 110 تا 120 میکرون، 126 تا 140 میکرون و 144 تا 160 میکرون دارد.

واضحی استفاده از کاغذ بالکی را در مقایسه با کاغذهای تحریر موجود در بازار، به صرفه توصیف کرد و اضافه نمود: قیمت هر بند کاغذ بالکی 60 گرمی در مقایسه با کاغذ تحریر 70 گرمی با ضخامت بیشتر، مناسبت تر است.

مدیر فروش نشر بهشت تاکید نمود: این کاغذ در حال حاضر در سایزهای 90×60، 100×70، 100×80 و A4 فراوری شده است که کاغذ A4 70 گرمی و رول کاغذ بالکی هم در بازار موجود است و چاپ رنگی نیز با استفاده از کاغذهای 60 گرم به بالای بالکی امکانپذیر است.

وی در سرانجام گفت: کاغذ بالکی علاوه بر چاپ کتاب، در موارد دیگری همچون چاپ اوراق اداری، پاکت، سربرگ و تبلیغات نیز کاربرد دارد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 22 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 884

به "استقبال ناشران از کاغذ سبکبال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استقبال ناشران از کاغذ سبکبال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید