اسرار هرم جیزه مصر؛ قطعه گمشده در قوطی سیگار

به گزارش آریا بلاگ، به دلیل محدودیت های ویروس کرونا، معین قدمت این قطعه چوب سرو با تاخیر روبرو شده بود. اکنون نتایج آنالیز ها منتشر شده است و نشان می دهد که قدمت این قطعه چوب زمانی بین 3341 و 3094 قبل از میلاد مسیح است؛ یعنی حدود پنج هزار سال قبل.

اسرار هرم جیزه مصر؛ قطعه گمشده در قوطی سیگار

قطعه چوبی متعلق به اهرام مصر که مدتهاست گم شده بود، در یک قوطی سیگار برگ در شهر ابردین بریتانیا پیدا شد؛ امید است که این قطعه بتواند نور جدیدی بر اسرار هرم عظیم جیزه بتابد. این قطعه را یکی ازکارمندان دانشگاه ابردین، هنگام آنالیز و مرور کلکسیون دانشگاه، به طور اتفاقی پیدا کرد.

گفته می گردد که این قطعه کوچک چوب، که اکنون به صورت چند تکه است، پنج هزار سال قدمت دارد و کشف آن بسیار بااهمیت است. وینمن دیکسون، مهندس اسکاتلندی، این اثر را نخست در اتاق ملکه در هرم عظیم جیزه، در سال 1872 میلادی پیدا کرد.

این قطعه چوب سرو، که تصور می گردد در زمان ساخت هرم استفاده شده باشد، در سال 1946 به دانشگاه ابردین در اسکاتلند اهدا شد، اما پس از آن کسی نتوانست جای آن را پیدا کند.

عبیرالعدانی، دستیار سرپرست دانشگاه، هنگام آنالیز و مرور اقلام کلکسیون بخش آسیایی دانشگاه، آن را پیدا کرد. خانم العدانی که اصالتا مصری است و قبلا 10 سال در موزه مصر در قاهره کار نموده بود، این قطعه را با اسناد دیگر ارجاع متقابل داد.

در جای ساده ای در دید همگان، پنهان شده بود

عبیر العدانی گفته است وقتی که به اعداد موجود در اسناد مصر نگاه کردم، بلافاصله فهمیدم که این قطعه چیست؛ در جای ساده ای در دید همگان، در یک کلکسیون اشتباه پنهان شده بود. او گفت من یک باستان شناس هستم و در مصر روی حفاری ها کار نموده ام، اما هرگز تصور نمی کردم اینجا در شهری در شمال شرقی اسکاتلند، اثری را که بسیار برای میراث کشور خودم مهم است، پیدا کنم.

شاید به نظر برسد که این فقط یک قطعه کوچک چوبی است، که اکنون هم چند تکه شده است، اما وجود آن بسیار مهم است، چون این قطعه یکی از تنها 3 قلمی است که از داخل هرم عظیم جیزه بازیافت شده است. دو مورد دیگری که وینمن دیکسون پیدا کرد، یک توپ و یک قلاب، اکنون در موزه بریتانیا در لندن نگهداری می گردد؛ و این مورد سوم، قطعه چوب، مفقود بود.

خانم العدانی افزود کلکسیون دانشگاه بسیار وسیع است، به صد ها هزار مورد می رسد. برای همین هم، جستجو برای چنین قطعه کوچکی، مانند پیدا کردن سوزن در انبار کاه بود. وقتی متوجه شدم که داخل این قوطی سیگار برگ ساده است، باورم نمی شد .

به دلیل محدودیت های ویروس کرونا، مشخص قدمت این قطعه چوب سرو با تاخیر روبرو شده بود. اکنون نتایج آنالیز ها منتشر شده است و نشان می دهد که قدمت این قطعه چوب زمانی بین 3341 و 3094 قبل از میلاد مسیح است؛ یعنی حدود پنج هزار سال قبل.

بی گمان، این یک مکاشفه و رازگشایی عظیم است

گفته می گردد که این کشف، این تئوری را تایید می نماید که بقایایی که معروف به یادگار دیکسون هستند، در اصل در زمان ساخت هرم عظیم جیزه استفاده شده اند، و نه در کار های بجامانده از کسانی که بعدا اتاق ملکه را وارسی می نموده اند. اما درعین حال قدمت مشخص شده قطعه چوب تعجب آور است؛ چون سوابق تاریخی، قدمت خود هرم را به دوره ای حدود 500 سال دیرتر می برد.

نیل کرتیس، سرپرست موزه ها و کلکسیون های ویژه در دانشگاه ابردین، گفت: یافتن قطعه گمشده از یادگار دیکسون، تعجب آور بود؛ اما تاریخ قدمت آن بی گمان یک مکاشفه و رازگشایی عظیم است. این حتی قدیمی تر از آن چیزی است که تصور می کردیم.

این ممکن است به دلیل قدمت مربوط به سن خود چوب باشد؛ شاید از کانون یک درخت کهنسال گرفته شده باشد. شرح دیگر این می تواند باشد که به دلیل کمیابی درخت در مصر باستان، و درنتیجه کمیابی چوب در آن موقع، چوب ارزشمند و نفیس بود؛ آن ها را بازیافت می کردند و سال ها از آن ها مراقبت می کردند.

کرتیس افزود حالا این دیگر به عهده دانشمندان است که در خصوص چگونگی استفاده از این یافته بحث نمایند. این که آیا عمدا آن را همانجا خاک نموده بودند، همانطور که در زمان پادشاهی نوین مصر (امپراطوری مصر) اتفاق می افتاد؛ یعنی فرعون ها می خواستند با دفن آثار باستانی در کنار خود، بر استمرار و تداوم گذشته تاکید نمایند.

این کشف بدون شک باعث توجه دوباره به یادگار های دیکسون خواهد شد، و اینکه چگونه می تواند نور جدیدی بر اسرار هرم عظیم جیزه بتاباند.

منبع: فرادید
انتشار: 2 بهمن 1399 بروزرسانی: 2 بهمن 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 5465

به "اسرار هرم جیزه مصر؛ قطعه گمشده در قوطی سیگار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسرار هرم جیزه مصر؛ قطعه گمشده در قوطی سیگار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید