الی اسمیت برنده جایزه جورج اورول شد

به گزارش آریا بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از گاردین - الی اسمیت با تابستان برنده جایزه اورول برای بهترین داستان سیاسی شد؛ رمانی که سال گذشته با سرعت زیادی آن را نوشت و داوران آن را این طور توصیف کردند: یک کپسول زمانی که خواندنش برای هرکسی که می خواهد حال و هوای بریتانیا در این زمان آشفته را درک کند، لازم است.

الی اسمیت برنده جایزه جورج اورول شد

این نویسنده اسکاتلندی پروژه خود برای نوشتن چهار رمان سیاسی در زمان واقعی را سال 2015 با نوشتن پاییز شروع کرد. نامیت نوشتن تابستان، آخرین کتاب چهارگانه فصلی اش را در ژانویه 2020 شروع و در ماه آگوست آن را منتشر کرد. این رمان شامل ارجاعاتی به کووید-19، آتش سوزی جنگل های استرالیا، برگزیت و قتل جورج فلوید است.

تابستان الی نامیت برای بردن این جایزه 3000 پوندی بر عناوینی چون بی نهایت ضلعی کالِم مک کن و مرگ ویوِک اُجی اکواکه اِمزی غلبه کرد. این جایزه به اثری داستانی تعلق می گیرد که به هدف جورج اورول که تبدیل نوشته سیاسی به هنر بود نزدیک باشد.

هیات داوران به ریاست دلیا جرت مکولی، برنده پیشین جایزه اورول، معتقد بودند که تابستان معروفیت نامیت را به نام وقایع نگار بزرگ عصر ما تثبیت می کند. آنها گفتند: نامیت با ثبت تصاویری از زندگی در بریتانیا تا به امروز، شور عاطفی کشوری درگیر با همه گیری، در آستانه برگزیت، شرایط دلخراش پناهندگان و بسیاری از موارد دیگر را نشان می دهد.

نامیت با دریافت این جایزه در صحبت هایی که کنار نقاشی دیواری اورول در اسکله ساوث ولد شهر سافِک انجام داد گفت بسیار شاد است که برنده شده و به هدف اورول برای تبدیل رمان سیاسی به هنر اشاره کرد. او گفت: جایی که این دو با هم تلاقی می کنند، نمی تواند مکانی برای مکاشفه انسانی -و غیرانسانی- باشد. برای من این معنی کلمه اورولی است. نامیت که پیش از این با رمان های زمستان و بهار هم به ترتیب در فهرست کوتاه و بلند این جایزه قرار گرفته بود، گفت: به همین دلیل است که چشم انداز گذشته و آینده داستان او همواره جاودانه است و جایزه اورول برای داستان سیاسی حقیقتا مهم است.

جایزه 3000 پوندی اثر غیرداستانی سیاسی به میان دو آتش اثر جاشوا یافا، روزنامه نگار مستقر در مسکو رسید؛ مجموعه ای از تصاویر اشخاص -از تهیه کنندگان تلویزیونی گرفته تا کشیش ها- در روسیه معاصر. داوران آن را باشکوه و تکان دهنده توصیف کردند.

یافا در سخنرانی خود پس از دریافت جایزه گفت: باعث افتخار است که برنده جایزه ای به نام اورول شده که احتمالا بیش از هرکس دیگری با کارهایش به ما نشان داد چطور می توان با وضوح و انسانیت درباره سیاست نوشت.

او گفت: اعمال قدرت و سیاست -به ویژه در جایی مثل روسیه در دوران پوتین- می تواند دستیابی به یک زندگی شریف و صادقانه را پیچیده کند؛ اما زندگی با تمام زیبایی و عجیب بودنش، حتی برای کسانی که با سیستم توافق می کنند، یکسان باقی می ماند. یافا اضافه نمود: زمانی که سعی می کردم این داستان ها را مرتب کنم و آنها را با وضوح و مقداری هنر ادبیات تلفیق کنم، اورول برایم یک مرجع دائمی بود.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 3 مرداد 1400 بروزرسانی: 3 مرداد 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 7457

به "الی اسمیت برنده جایزه جورج اورول شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الی اسمیت برنده جایزه جورج اورول شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید