انتشار اطلاعات علمی واکسن ایرانی کرونا؛ به زودی ، آغاز واکسیناسیون وسیع از خرداد ماه

به گزارش آریا بلاگ، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه تیم های مختلفی بر روی مساله خرید واکسن کار می نمایند، آخرین جزییات واکسن ایرانی کووید 19 را تشریح کرد.

انتشار اطلاعات علمی واکسن ایرانی کرونا؛ به زودی ، آغاز واکسیناسیون وسیع از خرداد ماه

به گزارش خبرنگاران از ایسنا، دکتر فرید نجفی امروز در حاشیه جشنواره پژوهشی ابوریحان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در جمع خبرنگاران در رابطه با آخرین شرایط واکسن ایرانی کرونا، اظهار کرد: در حال حاضر چندین شرکت ایرانی وارد مراحل ساخت واکسن ایرانی شده اند که یکی از آنها یعنی شرکت شفا فارمد مجوزهای لازم را از سازمان غذا و دارو و کمیته ملی اخلاق اخذ نموده و ظرف روزهای آینده فاز اول بالینی آن شروع شده و بعد از آن در صورت موفقیت فازهای دوم و سوم نیز اجرایی خواهد شد.

وی بیان کرد: اگر مسئله ای نباشد پیش بینی ما این است که خرداد ماه فاز سوم یعنی واکسیناسیون وسیع شروع می گردد.

نجفی با اشاره به موضوعاتی که درباره عدم انتشار اطلاعات علمی واکسن ایرانی مطرح می گردد، گفت: بخشی از این موضوع به بحث محرمانگی محصولات علمی برمیگردد که در تمام جهان به همین شکل است، چراکه واکسن محصول فکر و دانش یک تیم تحقیقاتی بوده و در تمام جهان نیز جزییات فراوری واکسن به دلیل حفظ مالکیت معنوی و فرایند دانشی آن منتشر نمی گردد. با این حال می دانیم که واکسن ایرانی از تکنولوژی ویروس غیرفعال استفاده نموده و این کلیت قضیه است.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر در مرحله اول فاز بالینی واکسن ایرانی تقریبا همه مجوزها داده شده و مراحل اجرایی آن در حال طی شدن است، اظهار کرد: ظرف یک هفته تا 10 روز آینده داوطلبان به صورت رسمی وارد مطالعه شده و واکسن را دریافت می نمایند؛ بعد از اتمام فاز اول نتایج و اطلاعات علمی آن حتما اطلاع رسانی می گردد و در دسترس محققان و مراکز علمی و بین المللی تصمیم گیر قرار داده می گردد.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر تنها یک واکسن ایرانی به این مرحله رسیده و واکسن های دیگری مانند واکسن موسسه رازی نیز وارد این مرحله می گردد، گفت: با این حال در حال حاضر تنها در خصوص واکسن شفا فارمد رسماً می توانیم اعلام کنیم که همه مجوزهای لازم را دریافت نموده است. البته شرکت های دیگری هم مدعی هستند و در این رابطه بازدیدهایی هم اجرا شده ولی تا پیش از اینکه مستندات علمی به دست ما نرسیده و در کمیته اخلاق و سازمان غذا و دارو مطرح و آنالیز نشده، نمی توان اسامی را عنوان کرد.

جهش اخیر عملکرد بعضی واکسن ها را زیر سوال می برد

نجفی همچنین در خصوص مبحث واردات واکسن نیز با بیان اینکه نهادهای مختلفی برای یاری به واردات واکسن به کشور ورود نموده اند، گفت: اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفته، با این حال با توجه به جهش های ویروس و همین جهش آخر که در انگلیس مشاهده شده، شاید یک مقدار نگاه بدبینانه ای نسبت به واکسن های دارای تکنولوژی RNA پیدا کنیم و چه بساواکسن های دارای تکنولوژی ویروس کشته و ضعیف شده بهتر و یاری نماینده تر باشند.

وی ادامه داد: بنابراین همانگونه که وزیر بهداشت هم اعلام کردند باید در رابطه با خرید و واردات واکسن دقت کافی داشته باشیم. به همین دلیل با کشورهای مختلفی مذاکره شده و به احتمال بسیار قوی نتایج موفقیت آمیز آن را به زودی می بینیم.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت در رابطه با اثرگذاری جهش های اخیر ویروس بر واکسن های دارای تکنولوژی RNA، بیان کرد: بحث مخدوش شدن واکسن مطرح نیست ولی خطر بزرگی محسوب می گردد، چراکه سوشهای جدید ویروس می آید و لذا می تواند عملکرد بعضی واکسن ها را زیر سوال ببرد.

نجفی در سرانجام با تاکید بر اینکه بحث خرید واکسن از همان ابتدا در دستور کار دولت و وزارت بهداشت بوده و به شدت در حال کوشش هستند، گفت: مردم نگران نباشند، چراکه در حال حاضر تیم های مختلفی بر روی مساله خرید واکسن کار می نمایند.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 5589

به "انتشار اطلاعات علمی واکسن ایرانی کرونا؛ به زودی ، آغاز واکسیناسیون وسیع از خرداد ماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار اطلاعات علمی واکسن ایرانی کرونا؛ به زودی ، آغاز واکسیناسیون وسیع از خرداد ماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید