به بهانه بازگشت دوباره خارجی ها به فوتبال ایران؛ لزوم اجرای سیستم تشویق و تنبیه و مقابله با دلالیسم

به گزارش آریا بلاگ، رئیس فدراسیون فوتبال به صورت رسمی گفت که قانون منع ورود خارجی ها برداشته شده و با مکانیزم جدیدی ورود خارجی ها آزاد می شود.

به بهانه بازگشت دوباره خارجی ها به فوتبال ایران؛ لزوم اجرای سیستم تشویق و تنبیه و مقابله با دلالیسم

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرنگاران، بحث ورود بازیکنان و مربیان خارجی به فوتبال ایران، مخالف ها و موافق های بسیار زیادی دارد. دسته مخالف ها معتقدند منع ورود خارجی ها مانع ورود دانش به فوتبال ایران می شود، پیشرفت را به تعویق می اندازد و کیفیت مسابقات را پایین می آورد. گروه موافق ها اما بر این اعتقادند که دست دلال ها بسته می شود، استعدادهای فوتبال ایران فرصت عرض اندام پیدا می کنند، پیشرفت داخلی رقم می خورد و فوتبال ایران دیگر اسیر پرونده های بین المللی نمی شود.

تمام نظرات چه از سوی مخالف ها و چه از سوی موافق ها درست است و البته جای بحث دارد. شهاب الدین عزیزی خادم گفته ورود مجدد خارجی ها به فوتبال ایران مکاهمم نوی دارد اما باید مکاهمم نو، درست اجرایی شود تا فوتبال ایران به پیشرفت و کیفیت مناسبی برسد. این موضوع و نظرات مخالفت و موافق از زوایای مختلف قابل بحث است که می تواند از طریق یک تیم کارشناسی خبره، موضوع را به تصمیمی پخته تر برساند.

برای ورود خارجی ها تمام کشورها قوانین خاصی دارند که می توان از اروپا و آسیا، از این قوانین مثال آورد. از جمله لیگ برتر انگلیس که پول سازترین لیگ جهانست و ورود خارجی ها به فوتبال این کشور شرط دارد و شرط آن هم حضور بازیکن در 70 درصد بازی های ملی یک سال اخیر است. شرطی که باعث ورود بازیکنان با کیفیت به لیگ برتر انگلیس می شود تا این محدودیت فضا را برای جولان دادن هر بازیکنی باز نگذارد.

در نزدیکی کشور خودمان و در قطر مسئله به شکل دیگری رقم می خورد. تیم های قطری با اینکه بسیار متمول هستند، اما بازیکنانی را جذب می کنند که نمونه آن در کشور خودشان نباشد تا استعدادهای فوتبال قطر زیر سایه خارجی ها نابود نشوند. از سوی دیگر با جذب بازیکنان بزرگی چون رائول گونزالس، ژاوی هرناندز، مهدی بن عطیه، وسلی اشنایدر، ماریو مانژوکیچ و بازیکنانی در این سطح که همگی یا قهرمانی اروپا و جهان را تجربه کرده یا در تیم های درجه یک اروپایی حضور داشته اند، حرفه ای گری را وارد فوتبال شان کردند. به این صورت که بازیکنان قطری با تمرین و بازی کردن کنار این ستاره ها، حرفه ای گری را می آموزند تا نسل فوتبال قطر اگر نمی تواند با حضور در تیم های بزرگ اروپا بازی کنار بزرگان را تجربه کند، در کشور خودشان این تجربه را بیاموزند.

کشورهای دیگر هم با مکاهمم های مختلفی اقدام به جذب بازیکنان خارجی در فوتبال شان می کنند. در بحث جذب مربی هم همین پیش شرط ها وجود دارد که باعث می شود مربیان با کیفیتی با داشتن حداقل ها در یک کشور دیگر مشغول به کار شوند. در فوتبال ایران شاید حضور بازیکنان و مربیان خارجی که کیفیت لازم را داشته باشند یا مثمرثمر واقع شوند در مقابل بازیکنان و مربیان بی کیفیت یا ناکام، بسیار کمرنگ بوده است. شاید از گذشته تا به امروز بتوان لیست بلند بالایی از بازیکنان و مربیان ناکام در فوتبال ایران نوشت و در مقابل، تعداد کمی از بازیکنان و مربیان به ایران آمده اند که موفقیتی را رقم زده اند.

ورود خارجی ها به فوتبال ایران از ابتدا مکاهمم خاصی نداشت، اما در مقطعی قوانینی وضع شد که هر بار انتقادهایی به آن وارد شد. از جمله منع ورود دروازه بان خارجی که در مقطعی به ظهور دروازه بان های جوان ایرانی منجر شد، اما افزایش قیمت دروازه بان های ایرانی را رقم زد. در مقطعی سازمان لیگ قوانینی را وضع کرد که حضور خارجی ها در فوتبال ایران نسبت به کشورها و قاره های مختلف متفاوت بود. قانونی که اشاره می کرد برخی بازیکنان حتماً باید در تیم ملی عضویت یا در رده های ملی کشورشان سابقه داشته باشند یا اینکه تجربه در سطح اول لیگ کشورشان یا لیگ کشور دیگری را یدک بکشند. این قانون تا انتهای فصل گذشته در فوتبال ایران حاکم بود تا در نهایت هیئت رئیسه سازمان لیگ قانون منع ورود بازیکنان و مربیان خارجی را تصویب کند.

تصویب قانون منع ورود بازیکنان و مربیان خارجی، حامیان و منتقدان خودش را داشت. فدراسیون تأکید کرد که این قانون موقت و برای سر و سامان دادن به پرونده های بین المللی علیه فوتبال ایران است تا باشگاه ها در مدت ممنوعیت ورود خارجی ها نسبت به پرداخت بدهی ها اقدام کنند. منتقدان هم ضمن حمایت از این طرح فدراسیون می گفتند که این قانون باید شامل حال باشگاه هایی شود که همیشه به خارجی ها بدهکار هستند یا در فیفا پرونده باز دارند تا آنهایی که مسئله ای نداشتند، بتوانند از حضور خارجی ها بهره ببرند. با این حال فدراسیون روی قانون خود اصرار کرد تا خارجی های یک سال از حضور در فوتبال ایران محروم شوند و در یک سال اخیر، فقط آن دسته از بازیکنان و مربیان خارجی در تیم های ایرانی حضور داشتند که پیش از این هم بودند و حتی حق جابجایی میان دو باشگاه را هم نداشتند.

اکنون فدراسیون فوتبال تصمیم گرفته قانون منع حضور مربیان و بازیکنان خارجی را لغو کند؛ در حالی که برخی معتقدند این قانون دست دلال ها را بست و باعث شکوفا شدن برخی استعدادهای فوتبال ایران شد. هرچند این مسئله هم قابل کتمان نیست که منع ورود خارجی ها و از بین رفتن رقابت، باعث افزایش چشمگیر بازیکنان داخلی شد که برخی قراردادهای یک یا دو میلیاردی خود را به 10 میلیارد هم رساندند. حتی برخی بازیکنان بی کیفیت داخلی هم قراردادهای 300 - 400 میلیون تومانی خود را به قراردادهای 2 و 3 میلیاردی تبدیل کردند که بسیار انتقاد برانگیز بود.

حالا فدراسیون فوتبال می خواهد با مکاهممی نو اجازه ورود خارجی ها را به باشگاه ها بدهد. از جمله بحث های اولیه که مطرح شده واریز وجه قرارداد خارجی ها به صندوقی در سازمان لیگ است که از پرداخت قرارداد اطمینان حاصل شود، پرداخت 10 درصد ارزش قرارداد خارجی ها برای استعدادیابی در منطقه ها محروم و همچنین قوانینی از جمله حضور در رده های ملی که پیش از این هم بوده، اما شرایط و ضوابط خاصی داشته است.

برآیند ممنوعیت ورود خارجی ها با وجود نقدهای بسکمک که به آن وجود دارد، منفی نبوده و حداقل از جهت باز نشدن پرونده های نو انضباطی به خیلی از باشگاه ها کمک کرده است. از جمله استقلال و پرسپولیس که در یک سال اخیر به جای جذب بازیکنان خارجی نو، توانستند بخشی از بدهی های خارجی خود را پرداخت کنند. با این حال هنوز پرونده های خارجی فوتبال ایران بسته نشده که از قضا بزرگترین آن که مربوط به مارک ویلموتس است، به فدراسیون فوتبال تعلق دارد.

با این حال شاید بهتر باشد که در مکاهمم نو راهکار دیگری هم در نظر گرفته شود. به این شکل که از فصل نو باشگاه هایی اجازه جذب بازیکن و مربی خارجی را داشته باشند که بدهی یا پرونده خارجی در فیفا ندارند و حساب شان با خارجی ها صاف شده است. این مسئله سیستمی تنبیهی و تشویقی است که باعث نظم گرفتن مدیریتی در فوتبال ایران می شود تا مدیران هم بدانند که باید در قبال عملکردشان پاسخگو باشند یا شایسته تشویق و تنبیه شوند.

هر چند در کنار این موضوع نباید بحث کیفیت بازیکنان را فراموش کرد تا بار دیگر بازیکنان بی کیفیت و بنجل پا به فوتبال ایران نگذارند. مسئله ای که باعث شود استعدادهای فوتبال ایران هم در کنار بازیکنان با کیفیت خارجی فرصت عرض اندام داشته باشند و البته حرفه ای گری را هم بیاموزند. این مسئله باعث می شود که از مسائل بعدی هم جلوگیری شود تا آزاد شدن ورود خارجی ها بار دیگر سیلی از بدهی های خارجی را به سمت فوتبال ایران روانه نکند.

در کنار تمام این موارد باید با پدیده دلالی برخورد جدی و اساسی صورت گیرد. در سال های گذشته شاهد بودیم که در مقاطعی برخوردهایی انجام شد اما هیچ گاه تداوم پیدا نکرد و این برخوردهای مقطعی نتوانست جلوی دلالی را بگیرد. با برداشته شدن قانون منع جذب مربی و بازیکن خارجی باید ارکان قضایی و نظارتی فدراسیون و سازمان لیگ با دلالیسم مبارزه کنند تا بار دیگر شاهد ورود بازیکنان و مربیان بی کیفیت و بُنجل در فوتبال ایران نباشیم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 7581

به "به بهانه بازگشت دوباره خارجی ها به فوتبال ایران؛ لزوم اجرای سیستم تشویق و تنبیه و مقابله با دلالیسم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به بهانه بازگشت دوباره خارجی ها به فوتبال ایران؛ لزوم اجرای سیستم تشویق و تنبیه و مقابله با دلالیسم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید