تحولات پزشکی در سال 2016، تولد کودکی با 3 والد و پانکراس مصنوعی

به گزارش آریا بلاگ، به گزارش خبرنگاران، این کشفیات از یک دی ان آ تازه گرفته تا ساخت پانکراس مصنوعی و تولد نخستین نوزاد با سه والد، دنیا را یک گام به حل کردن معماهای علم پزشکی نزدیکتر نموده است.

تحولات پزشکی در سال 2016، تولد کودکی با 3 والد و پانکراس مصنوعی

در اینجا به بعضی ازمهمترین رویدادهای پزشکی 2016 میلادی می پردازیم:

کشف مکانیزم های اتوفاژی

یکی از مهمترین کشف های پزشکی این سال برنده جایزه نوبل شد. یوشینوری اوسومی، دانشمند ژاپنی اکتشافاتی در زمینه اینکه سلول های بدن چگونه خود را ترمیم و سم زدایی می نمایند یا مکانیزم های اتوفاژی، انجام داد. در حقیقت اتوفاژی برنامه بازیافت داخلی بدن و یک فرآیند برای برداشت اندامک های پیر و آسیب دیده و پروتئین های تجمع یافته یا بدتاخورده و ایجاد اجزای سلولی جدید است. این فرآیند از رشد سلول های سرطانی جلوگیری نموده و با حفظ سوخت و ساز سالم بدن به محافظت از آن در برابر بیماری هایی مانند دیابت می پردازد.

نخستین کودک با سه والد

نخستین کودک با دی ان ای سه نفر در امسال میلادی متولد شد. محققان در پاییز 2016 اعلام کردند این کودک از پدر ومادری اردنی متولد شده است. مادر او حامل دی ان ایی بود که در صورت باردار شدن، فرزندش به سندرم لی (نوعی اختلال عصبی) مبتلا می شد. دانشمندان بخشی از دی ان ای مادر را از تخمک برداشتند و بخشی که به بیماری منجر می شد را باقی گذاشتند. دی ان ای سالم به تخمک یک اهدا نماینده تزریق و سپس بارور شد. در نتیجه کودک سالم متولد شد اما دانشمندان هشدار دادند احتمال بروز این سندروم در سنین بالاتر وجود دارد.

پیروزیت واکسن ایبولا

نتایج آخرین آزمایش پیروزیت واکسن ایبولا را تایید کرد. این واکسن توسط دولت کانادا در آزمایشگاه وینی پگ ساخته شده و بسیار تاثیر گذار است. انتشار نتایج این تحقیق نقطه عطفی در تاریخ پزشکی است که از گسترش اپیدمی این بیماری در آینده جلوگیری می نماید.

تبرئه علمی نخستین قربان ایدز

طی 3 دهه محققان معتقد بودند یک مهماندار فرانسوی- کانادایی منبع انتشار ویروس ایدز در آمریکای شمالی بود. تحقیقی که در ژورنال درمان آمریکایی شمالی در سال 1984 نوشته شده بود، گیتان دوگاس را نخستین قربانی ایدز معرفی نموده بود. براساس این تحقیق دوگاس عامل انتقال ویروس ایدز به آمریکای شمالی بوده است.

اما تحقیق جدیدی که در 2016 میلادی منتشر شده این نظریه را رد می نماید و معتقد است نمونه خون دوگاس حاوی زنجیره هایی از ویروس HIV بوده است که در دهه 1970 میلادی در مرزهای آمریکا مشاهده شده بوده است. تبرئه علمی دوگاس 32 سال پس از مرگ او رخ داد.

ارتباط جهش ژنتیک با تصلب متعدد بافت ها

دانشمندان دانشگاه بریتیش کلمبیا ارتباط ژنتیکی میان تصلب متعدد بافت ها یافتند. این روند خود کشف مهمی است زیرا به پزشکان یاری می نماید بالاخره قبل از ظهور علائم بیماری، آن را شناسایی و درمان نمایند. البته تصور می شد هیچ گونه ارتباط ژنتیکی در این خصوص وجود ندارد. این ارتباط در دو خانواده کانادایی کشف شد که چند نفر از اعضای آنها دچار نوع پیشرونده بیماری MS بودند که قابل درمان نیست. 7 نفر از 10 عضو مبتلا به MS در خانواده که این ژن جهش یافته را داشتند، دچار این بیماری شده بودند.

ارتباط ژنتیکی تومورهای سرطانی

گروهی از محققان سراسر دنیا معتقدند کشف مهمی در زمینه ژنتیک تومورهای سرطانی صورت گرفته است. آنها می گویند این کشف راهی تازه برای معرفی درمان های مختلف سرطان ارائه می نماید. به هرحال دانشمندان متوجه شدند همزمان با رشد تومورها، آنها آنتی ژن های متمایزی فراوری می نمایند که در سطح تمام سلول های تومور ظاهر می گردد. این آنتی ژن ها در حقیقت پاشنه آشیل سرطان هستند. این یافته به بهبود درمان های موثرتر یاری می نماید.

نخستین پانکراس مصنوعی دنیا

یکی از مهمترین پیشرفت های دنیا در سال 2016 میلادی، تایید MiniMed 670G یا نخستین پانکراس مصنوعی توسط سازمان غذا و دارو برای دیابت نوع اول بوده است. این دستگاه برای افراد 14 ساله و بالاتر قابل استفاده است. پانکراس مصنوعی گلوکز خون را هر پنج دقیقه یکبار اندازه می گیرد. برای این کار حسگرهای دستگاه با سوزنی نازک زیر پوست وارد می شوند و سطح انسولین را اندازه می گیرد. سپس پمپی که روی شکم بسته میگردد، انسولین مورد احتیاج را تامین می نماید. این دستگاه کیفیت زندگی بیماران دیابت نوع یک را بهبود قابل توجهی می دهد.

ابزار تغییر ژنتیک برای درمان ایدز و تخمک های غیرباور

یکی دیگر از دستاوردهای مهم 2016 میلادی ابزار اصلاح ژنوم به نام CRISPR بود. این ابزار علم زیست شناسی را زیرو رو خواهد نمود. تحقیقی نیز درباره مهندسی ژنتیک نطفه های انسان صورت گرفته است. درحقیقت CRISPR به دانشمندان یاری می نماید ژنوم را با دقت، کارآمدی و انعطالف پذیری بی سابقه ای اصلاح نمایند. طی سال های گذشته آزمایشات متعددی با این ابزار انجام شد. به عنوان مثال آزمایش تغییرات جهش ژنتیک در میمون ها باهدف جلوگیری از ابتلا سلول های انسان به ویروسHIV بود. همچنین دانشمندان چینی اعلام کردند این تکنیک را درباره تخمک های غیر بارور به کار برده اند.

همچنین گروهی از محققان دانشگاه تِمپِل پیروز شده اند از این ابزار دستکاری ژن برای درمان بیماری ایدز استفاده نمایند آنها با این روش می توانند ویروس HIV را از سلول های ایمنی بدن جدا نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 989

به "تحولات پزشکی در سال 2016، تولد کودکی با 3 والد و پانکراس مصنوعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحولات پزشکی در سال 2016، تولد کودکی با 3 والد و پانکراس مصنوعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید