تروئیکای اروپا: ایران فرصت دیپلماتیک گفتگوهای وین را مغتنم بشمارد

به گزارش آریا بلاگ، به گزارش خبرنگاران، تروئیکای اروپایی طرف توافق هسته ای با ایران امروز چهارشنبه در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بیانیه ای را درباره فرایند راستی آزمایی و نظارت بر برنامه صلح آمیز هسته ای ایران بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل (قطعنامه تأیید برجام) صادر کردند.

تروئیکای اروپا: ایران فرصت دیپلماتیک گفتگوهای وین را مغتنم بشمارد

با ما سفر کنید و با تور اروپا ارزان پاییز 1400 از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

تروئیکای اروپایی طرف توافق هسته ای با ایران بدون اشاره به نقض تعهدات برجامی آمریکا در سال 2018 همراه با انفعال اروپا در قبال تعهداتش ذیل قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل در این بیانیه ادعا کردند: ما به عنوان سه کشور اروپایی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایبندیم! این توافق چنانچه به صورت کامل اجرا گردد، در راستای منافع امنیتی جمعی همه ما است.

انگلیس، فرانسه و آلمان در این بیانیه اعلام نمودند: ما بر پشتیبانی کامل خود از مذاکرات جاریِ طرف های برجام و آمریکا در وین در مورد تسهیل بازگشت واشنگتن به توافق هسته ای و پایبندی کامل ایران به تعهدات این کشور و احیای مزایای برجام برای همه است، تاکید می کنیم.

در بیانیه کشورهای اروپایی مذکور با طرح ادعایی عجیب آمده است: عمیقاً از ادامه عدول ایران از تعهدات هسته ای خود از جمله اقدامات انجام شده توسط این کشور از ژانویه 2021 نگرانیم!

بیانیه مذکور بی اشار به علت اقدام ایران مطابق با ماده 36 برجام که به دلیل تداوم بدعهدی های واشنگتن و بروکسل در قبال تعهداتشان ذیل این توافق بود، در ادامه مدعی شد: این گام ها نشان دهنده خطر اشاعه هسته ای بوده، تبعات جبران ناپذیری برای توانمندی های هسته ای ایران داشته و مزایای عدم اشاعه در برجام را تضعیف می نماید. این موضوع از آن جهت تأسف آور است که بعضی از این اقدامات زمانی انجام شده اند که همه طرف های برجام و ایالات متحده درگیر رایزنی های اساسی با هدف یافتن راه حلی دیپلماتیک جهت احیای برجام هستند!

در ادامه این بیانیه آمده است: ایران همچنین ذخیره سازی اورانیوم کم غنی شده خود را ادامه داده و توانایی غنی سازی اش را گسترش داده است.

بیانیه تروئیکای اروپایی بدون اینکه به تعهدات بروکسل و یا آمریکا ذیل برجام اشاره ای کند، در ادامه می افزاید: ما از ایران می خواهیم ضمن توفف تمامی اقدامات مغایر با برجام و به عقب برگرداندن آنها فرصت دیپلماتیک گفتگوهای وین را مغتنم شمرده و به پایبندی کامل تعهداتش در برجام بازگردد.

3 کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان همچنین مدعی شده اند در حال اجرا کوشش هایی فشرده با آمریکا برای احیای کامل توافق هسته ای برجام هستند!

نکته قابل توجه آن است که در بیانیه این 3 کشور اروپایی به نقض صریح قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد از سوی آمریکا هیچ گونه اشاره ای نشده است.

به گزارش خبرنگاران، توافقنامه هسته ای ایران با نام رسمی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال 2015 به امضای ایران و گروه 1+5 (ایالات متحده، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) و اتحادیه اروپا رسید.

طبق این توافقنامه، ایران مجاز به غنی سازی اورانیوم تا غنای 3.67 درصد است و در ازای آن، سایر طرف های امضاکننده این توافق ملزم به لغو تحریم های مالی علیه ایران شدند.

به رغم رضایت تمام طرف ها از مفاد این توافقنامه، دولت ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در 8 ماه می 2018 (18 اردیبهشت ماه سال 97) به طور یکجانبه از این توافق خارج شد و تحریم ها علیه ایران را دوباره وضع کرد که این اقدام واشنگتن در کنار انفعال طرف های اروپایی و عدم اقدام مستقلانه آنها در جهت جبران پیامدهای این خروج، مقامات تهران را واداشت تا طبق مادتین 26 و 36 برجام در روندی گام به گام تعهدات برجامی خود را کاهش دهند.

ایران روز پنجم اسفند سال گذشته اعلام نمود که مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی، در اعتراض به تداوم تحریم های آمریکا و اجرا نشدن مفاد برجام از سوی طرف اروپایی، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می نماید و دیگر اجازه نظارت های فراپادمانی را به بازرسان نخواهد داد.

دولت جدید آمریکا در کوشش است تا وانمود کند به دنبال بازگشت به توافق هسته ای سال 2015 با ایران موسوم به برجام است؛ اما در عمل به بهانه های مختلف از انجام این کار سرباز می زند.

لازم به ذکر است که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اعلام نموده بود که تصمیم جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تعلیق اجرای پروتکل الحاقی کاملاً مطابق با متن برجام بوده و این تصمیم در راستای ادامه نقض توافق هسته ای از سوی آمریکا و انفعال سه کشور اروپاییِ متعهد در برجام در عمل به تعهداتشان انجام شده است.

بر این اساس، تفاهم موقت و 3 ماهه جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی روز 31 اردیبهشت به سرانجام رسید؛ اما برای یک ماه دیگر تمدید شد.

طبق این تفاهم، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنان دسترسی به سایت های مهم هسته ای ایران را حفظ خواهند کرد اما پس از منقضی شدن توافق، در صورت عدم لغو تحریم ها علیه جمهوری اسلامی، مقام های تهران ضرب الاجل مشخص نموده، دسترسی بازرسان را به سایت های مهم هسته ای قطع خواهند کرد و اطلاعاتی که در دوربین های آژانس ضبط شده و ایران آن را محفوظ نگه داشته، از بین خواهند برد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 تیر 1400 بروزرسانی: 14 تیر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 7230

به "تروئیکای اروپا: ایران فرصت دیپلماتیک گفتگوهای وین را مغتنم بشمارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تروئیکای اروپا: ایران فرصت دیپلماتیک گفتگوهای وین را مغتنم بشمارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید