تفاوت کباب سلطانی و بختیاری در چیست؟

به گزارش آریا بلاگ، در میان انواع کباب ایرانی، کباب هایی هستند که فقط سامل یک نوع کباب نیستند؛ یعنی به صورت ترکیبی دو نوع کباب را در خود چای داده اند و این کباب ها مخصوص کباب بازهای قهاری است که همواره بین دو انتخاب گیر می نمایند! کباب سلطانی، بختیاری و وزیری از این نوع کباب است. در ادامه این مطلب تفاوت کباب سلطانی و بختیاری را برایتان خواهیم گفت و در ادامه طرز تهیه آنها را ارائه می دهیم تا در خانه بهترین کباب را تهیه و میل کنید.

تفاوت کباب سلطانی و بختیاری در چیست؟

تفاوت کباب سلطانی و بختیاری

کباب سلطانی یکی از کبابهای سنتی و مشهور ایرانی است، که برای تهیه آن از راسته گوسفندی یا فیله گوساله، استفاده می گردد. کباب سلطانی همانطور که از نام آن تعیین است، یک غذایی اعیانی محسوب می شده است. این غذا شامل یک سیخ کباب کوبیده و یک سیخ کباب برگ است که در کنار پلو زعفرانی سرو می گردد.

کباب سلطانی خوشمزه

کباب بختیاری همان کباب چنجه می باشد ولی با این تفاوت که تکه های گوشت و مرغ یکی در میان به سیخ زده می شوند. مرغ برای اینکه زودتر از گوشت می پزد باید حتما گوشت بیات باشد یا اینکه تکه های مرغ را گوشت کمی بزرگتر باشد تا در زمان پخت به اندازه یکدیگر پخته شوند.

کباب بختیاری اصل

نکته: کباب وزیری هم ترکیبی از یک سیخ کوبیده و یک سیخ جوجه است.

طرز تهیه کباب سلطانی نرم و لذیذ

مواد لازم
گوشت فیله یا راسته800 گرم
کره آبنموده 100 گرم
نمک و فلفلبه میزان لازم
زعفران حل نموده غلیظ1 قاشق سوپخوری
آب پیاز2 قاشق سوپخوری

کباب سلطانی رستورانی

روش تهیه کباب خوشمزه خانگی

  • گوشت را از طول به ضخامت یک بند انگشت، ببرید. آن گاه با پشت کارد بر روی آن بکوبید تا قدری نرم و پهن گردد.
  • بعد آن را به عرض 8 و طول 12 سانتیمتر ببرید و به آرامی سیخ را درون گوشت فرو ببرید.
  • این بار گوشت را به عرض 5 و طول 12 سانتیمتر ببرید و در سیخ فرو برید و در نهایت گوشت را به عرض 3 و طول 6سانتیمتر ببرید و به سیخ بکشید.
  • اکنون سیخ را روی تخته نمناک قرار دهید و با دست مرطوب به آن فرم دهید. اضافی های گوشت را از دو طرف ببرید تا کباب به شکل مخروط منظمی درآید.
  • حالا آن را روی آتش کباب کنید.
  • وقتی نیم پز شد، سس را با قلم مو روی کباب بمالید و دوباره روی آتش قرار دهید تا کاملاً برشته و کباب گردد.
  • نکته: برای تهیه سس، همه مواد دستور را با یکدیگر مخلوط کنید.

طرز تهیه کباب بختیاری رستورانی در خانه

مواد لازم
فیله گوسفند یا گوساله400 گرم
فیله مرغ400 گرم
پیاز1 عدد
ماست8 قاشق غذاخوری
روغن مایع8 قاشق غذاخوری
زعفران1 قاشق غذاخوری
کره50 گرم
فلفل سیاهبه میزان لازم
نمکبه میزان لازم

کباب بختیاری خوشمزه

روش پخت کباب بختیاری ذغالی خوشمزه

  • ابتدا فیله مرغ را به اندازه کبابی برش می زنیم و داخل یک کاسه می ریزیم. برای گوشت قرمز می توانیم از فیله گوساله یا راسته گوسفند استفاده کنیم. گوشت قرمز را هم به همین صورت برش می زنیم و به گوشت مرغ اضافه می کنیم.
  • پیاز را می توانیم به صورت خلالی خرد کنیم یا اینکه آب پیاز را بگیریم و به کاسه اضافه کنیم. 1 قاشق غذاخوری زعفران دم نموده به کاسه اضافه می کنیم و پس از آن ماست ، روغن مایع ، نمک و فلفل را به مواد اضافه می کنیم.
  • مواد را خوب زیر و رو می کنیم تا مواد طعم دهنده به تمام نقاط گوشت برسند. پس از مخلوط کردن مواد درب کاسه را با یک سلفون می پوشانیم و برای مدت حداقل 3 ساعت در یخچال قرار می دهیم تا گوشت استراحت کند و طعم دار گردد.
  • پس از گذشت این زمان و طعم دار شدن گوشت کاسه را از یخچال خارج می کنیم. گوشت ها را یکی در میان گوشت مرغ و گوشت قرمز سیخ می کنیم. پس از اینکه تمام گوشت را سیخ کردیم ذغال یا کباب پز را برای کباب کردن گوشت ها آماده می کنیم.
  • سیخ ها را روی منقل می چینیم تا کباب شوند. در این بین کره را آب می کنیم و با بُرِس روی کباب ها می زنیم تا خشک نگردد. در کنار کباب بختیاری چند سیخ گوجه فرنگی و فلفل هم می توانیم کباب کنیم. در خاتمه کباب را با برنج یا نان سرو می کنیم.

سخن آخر

کباب ها از دسته غذاهای هستند که هواداران زیادی دارند به گونه که شما در شهر می توانید رستورانها و کبابی های زیادی را ببنید. جالب اینجاست که از زمان ناصرالدین شاه این غذای خوشمزه به ایران وارد شده است.کباب ها انواع مختلفی دارند که می توانیم به کباب کوبیده ، کباب سلطانی ، کباب بختیاری ، کباب قفقازی ، کباب برگ زعفرانی و … اشاره کنیم و هر کدام از آنها دارای دستورالعمل های برای پخت هستند که باید در زمان پخت به آنها دقت کرد تا بتوان یک کباب خوشمزه را آماده کرد.

در این مطلب فرق چلو کباب بختیاری با سلطانی را برایتان توضیح دادیم؛ پیشنهاد می کنیم اگر به طعم کباب ها علاقه دارید، حتما طرز تهیه کوبیده مرغ را در مطلب طرز تهیه کباب مرغ خوشمزه با سس کره و زعفران دنبال کنید.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 7029

به "تفاوت کباب سلطانی و بختیاری در چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت کباب سلطانی و بختیاری در چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید