تکنولوژی نوین با الهام از طبیعت ، با فناوری نانو همه چیز واقعی تر نشان داده می گردد

به گزارش آریا بلاگ، محقق دانشگاه فلوریدای مرکزی با الهام از تکنولوژی نانو طبیعت، فناوری ایجاد نموده است تا تصاویر را روی صفحات نمایش، واقعی تر نشان بدهد.

تکنولوژی نوین با الهام از طبیعت ، با فناوری نانو همه چیز واقعی تر نشان داده می گردد

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، یک محقق دانشگاه فلوریدای مرکزی با الهام از فناوری نانوطبیعت، فناوری ای ایجاد نموده که تصاویر را روی صفحات نمایش، واقعی تر نشان می دهد. این فناوری جدید نمایشگر های دیجیتالی ایجاد می نماید که با نور اطراف روشن شده و نسبت به فناوری های نمایشی که به انرژی پرشدت و درخشش نور های پشت نمایشگر وابسته است، واقعی تر به نظر می رسد.

دباشیس چاندا، دانشیار مرکز فناوری علوم نانو دانشگاه فلوریدای مرکزی گفت: این نمایشگر از نمایشگر های رایج کامپیوتر ها و تلفن های همراه واقعی تر است. شبیه به دیدن یک تصویر روی دیوار خانه تان است که درخشش و نور کمتری داشته و واقعی تر به نظر می رسد.

به جای استفاده از روشنایی نور های LED که پشت نمایشگر قرار دارند تا آن را روشن نمایند، نمایشگر چاندا با بازتاب نور محیط روشن می گردد. محقق تجربه جدید را با خوردن غذای فراوری شده و غذای طبیعی مقایسه می نماید.

چاندا گفت: این قدمی است که مردم به آن عادت نمایند. راهی است برای ساخت نمایشگر هایی که با چگونگی نمایش رنگ طبیعت و در نتیجه واقعی تر به نظر رسیدن آن، هماهنگ است و مقدار بسیار زیادی نور به چشم نمی فرستد.

این موضوع مهم است؛ زیرا خیره شدن به کامپیوتر و تلفن هوشمند که صفحه نمایش بسیار روشن دارند برای مدت طولانی می تواند باعث خستگی چشم، سردرد و دیگر مسائل سلامتی گردد.

این مکانیسم نمایشی جدید از یک فناوری استفاده می نماید؛ فناوری که توسط حیوانات بسیاری مانند پروانه ها، سوسک ها، اختاپوس ها، طوطی ها و ماکا ها استفاده می گردد تا با پراکندگی و بازتاب نوری که به ساختار های نانومقیاس بدن آن ها برخورد نموده، رنگ را نمایش دهد.

این نوع فراوری نور از دانه های نوری یا رنگدانه های موجود در لباس و نقاشی متفاوت است. این نوع به صورت انتخابی بعضی از رنگ های نور را جذب نموده و سایرین را بازتاب می دهد.

چاندا گفت: اگر شما پروانه، اختاپوس یا پرنده های زیبا ببینید، در واقع رنگ آن ها از ساختار های نانومقیاس بر پرها، پوست یا اندازه آن ها سرچشمه می گیرد. مولکول های پروتئین (عنصر پایه) خودشان رنگ ندارند، اما وقتی آن ها را با روشی منظم و کنترل شده کنار هم قرار دهیم انواع رنگ را ایجاد می نمایند. آنچه پروانه انجام می دهد در واقع بازتاب نور به روشی است که تمام این نور های زیبا را بدون جذب هیچ چیزی می سازد.

این فناوری که به نمایشگر های رنگی پلاسمونی معروف است، می تواند نور های مختلفی را بر اساس اندازه، شکل و الگوی های ساختار های فلزی بازتابنده درون صفحات نشان دهد. با این حال، این فناوری بعلت مسائلی در نمایش درست رنگ در زوایای مختلف، ساختن در مقیاس های عظیم و نمایش رنگ سیاه محدود است.

گروه چاندا با تکیه بر تحقیقات قبلی خود، با یافتن راهی برای ساخت نانوساختار ها با طرح های دقیق، برای کنترل کامل پراکندگی نور زوایا، بر این چالش ها غلبه نموده است، در نتیجه رنگ ها به زاویه دید بستگی ندارند.

چاندا گفت: ما روشی کشف کردیم که نانوذرات می توانند خودشان یک الگوی شبه تصادفی روی لایه ای از پیش تعیین شده مونتاژ نمایند؛ سپس ما می توانیم در یک فرآیند بسیار کنترل شده برای ایجاد یک رنگ خاص مانند زرد، آبی، طلایی، سرخابی، سفید و... بهینه سازی انجام دهیم. فقط با تغییر اندازه نانوذرات برخلاف رنگدانه ها، که مولکول های جذبی مختلف برای رنگ های متفاوت احتیاج است؛ می-توانیم این مسائل را بهبود بخشیم.

فرآیند خودمونتاژ استفاده شده در مطالعه با اینکه بدن انسان چگونه رشد را کنترل می نماید، مشابه است. در بدن آنزیم ها و هورمون ها در یک زمان خاص آزاد شده به رشد یاری می نمایند. در مطالعه چاندا میزان فشار و دما، طراحی و رشد نانوساختار ها را کنترل نموده که در نهایت کنترل رنگ نور نمایش داده شده را فراهم می نماید.

چاندا گفت: با مکانیسمی که ایجاد نموده ایم می توانیم از پارامتر های فیزیکی برای نقشه برداری یک الگوی خاص و متعاقباً یک رنگ استفاده کنیم. با این حال، رنگ سیاه به یک روش متفاوت احتیاج دارد. نور پراکنده از سطح نانوساختار با استفاده از یک لایه کریستال مایع به صورت کنترل شده مسدود شده که منجر به اولین نمایش رنگ های سیاه و خاکستری در نمایشگر ها می گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 3526

به "تکنولوژی نوین با الهام از طبیعت ، با فناوری نانو همه چیز واقعی تر نشان داده می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکنولوژی نوین با الهام از طبیعت ، با فناوری نانو همه چیز واقعی تر نشان داده می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید