ثبت 6 اثر جدید استان سمنان در فهرست میراث ملی ناملموس

به گزارش آریا بلاگ، ایسنا/ براساس آخرین اخبار بدست آمده، ثبت 6 اثر جدید استان سمنان در فهرست میراث ملی ناملموس انجام شد.

ثبت 6 اثر جدید استان سمنان در فهرست میراث ملی ناملموس

داستان چیست؟

مصطفی یغمائیان اظهار کرد: با ثبت 6 اثر جدید در فهرست میراث ملی ناملموس، تعداد آثار استان در این زمینه به 119 اثر افزایش یافته است.

او گفت: آثار جدید ثبت شده شامل شیوه سنتی فرآوری پنیر در مغار روستای اروانه، شیوه سنتی تهیه تلی شاهرود، مهارت سنتی تهیه سرمه چشم در شاهرود، مراسم عزاداری چهل و هشتم امامزاده مصیب روستای لاسجرد، آیین سنتی خیمه سوزان در سرخه و مهارت سنتی پخت گولاچ است.

یغمائیان اضافه کرد: مراسم عزاداری چهل و هشتم امامزاده مصیب لاسجرد شامل مراسم عزاداری باشکوهی است که به مناسبت رحلت پیامبر اکرم (ص) و امام حسن مجتبی (ع) همه ساله در روز بیست و هشتم صفر مصادف با چهل و هشتم محرم با حضور خیل مردم عزادار روستای لاسجرد، شهر سرخه و روستاهای اطراف در جوار امامزاده امیر مصیب لاسجرد برگزار می گردد.

وی در رابطه با شیوه سنتی پخت گولاچ در بیابانک گفت: پخت شیرینی گولاچ در روستای بیابانک از توابع شهرستان سرخه رواج فراوانی دارد، این شیرینی سنتی به نوعی برند مواریث معنوی بیابانک بشمار می رود و برگزاری همه ساله جشنواره گولاچ در ایام نوروز نشان از اهمیت این شیرینی در بین مردم این روستا دارد.

یغمائیان در مورد شیوه سنتی فرآوری پنیر در مغار گفت: مغار طبیعی اروانه در غرب روستای اروانه یکی از بزرگترین غارهای شهرستان سرخه است و در این غار محصولات لبنی دامداران اروانه نگهداری می گردد و ظرفیت این غار حدود سه هزار جلد محصول لبنی است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان با اشاره به ثبت آئین سنتی خیمه سوزان گفت: در روز تاسوعا و عاشورا مراسم آتش زدن خیمه ها به یاد سوختن خیمه های اباعبدالله الحسین(ع) و خاندان و اصحابش در سرخه برگزار می گردد.

او ادامه داد: شیوه سنتی ساخت سرمه شاهرود از دیگر میراث ناملموس ثبت شده استان در فهرست ملی است و شیوه تهیه سرمه چشم با مغزهای بادام و فندق در این شهرستان ثبت شده است.

یغمائیان از دیگر آثار ثبتی استان را شیوه سنتی تهیه تلی شاهرود عنوان نمود و گفت: تلی یک ماده طبیعی است و خواص آنتی باکتریایی و ضد قارچی دارد، تعادل پوست سر را حفظ نموده و مانع به هم خوردن تعادل طبیعی مو می گردد. وی با اشاره به اینکه یکی از خصوصیات تلی این است که می تواند موها را تغذیه کند، اضافه کرد: این ماده همانند یک مرطوب کننده برای پوست عمل می نماید و از ترکیب مواد طبیعی فراوری می گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 15 فروردین 1400 بروزرسانی: 15 فروردین 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 6426

به "ثبت 6 اثر جدید استان سمنان در فهرست میراث ملی ناملموس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت 6 اثر جدید استان سمنان در فهرست میراث ملی ناملموس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید