خبرنگاران دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی منصوب شد

به گزارش آریا بلاگ، تهران- خبرنگاران- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی محمود شالویی را به عنوان دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی منصوب کرد.

خبرنگاران دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی منصوب شد

محمود شالویی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت وگو با مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حکم انتصاب خود به عنوان دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی گفت: این شورا متشکل از 12 دستگاه مهم و مرتبط نظیر وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد و دارایی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، نیروی انتظامی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان صدا و سیما و شهرداری تهران است که ریاست آن را وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برعهده دارد و دبیری آن هم به اینجانب سپرده شده است.

وی ادامه داد: برابر این حکم ضروری است مفاد مندرج در آیین نامه اجرایی قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه مصوب 1378 و همچنین بند 6 از اصلاحات اجرا شده در آیین نامه اجرایی مصوب 1394 هیئت محترم وزیران که براساس مصوبه 1375 مجلس محترم شورای اسلامی تهیه، تنظیم و ابلاغ شده است، با جدیت بیشتری پیگیری گردد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی را تشکیل دهد.

مشاور وزیر در امور پاسداشت زبان فارسی تاکید نمود: شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی، جلسات خود را با حضور نمایندگان تام الاختیار دستگاه های عضو برگزار و سپس مصوبات مربوطه را که خود در حکم قانون است، جهت اقدام بعدی به مبادی مربوطه ابلاغ می نماید.

شالویی اضافه کرد: این شورا با ترکیب قانونی و موثر هجوم یا آسیب احتمالی به زبان و خط فارسی را آنالیز و در صورت احتیاج به قوانین، مقررات، ضوابط مربوطه یا هر آئین نامه ای را که لازم باشد، تصویب خواهد نمود.

وی یادآور شد: دبیرخانه این شورا در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود و علاوه بر این شورا، کارگروه دیگری هم که از یک سال قبل در وزارت متبوع شکل گرفته و مدیران کل دستگاه های عضو شورا در آن حضور دارند، موضوعات مربوط به همین حوزه را آنالیز و موارد مهمی را که در این کارگروه احصا می گردد به شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی ارجاع می نمایند.

مشاور وزیر در امور پاسداشت زبان فارسی در ادامه ابراز امیدواری کرد با وجود قانون تعیین و تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد پاسداشت زبان فارسی، فعالیت در این زمینه به طور جدی پیش برود و با مانعی روبرو نگردد.

شالویی تاکید نمود: زبان فارسی دروازه تمدن ایران است، اگر آسیب ببیند باید منتظر عواقب شومی باشیم. از سوی دیگر، زبان فارسی یکی از شیرین ترین زبان های دنیاست. بنابراین انتظار مردم ما برای مراقبت از این زبان بجاست و از این رو باید کوشش کنیم در امر تبلیغات، آموزش، فرهنگ سازی، برنامه سازی، الگوسازی و حتی تولیدات خود از اسامی فارسی استفاده کنیم. چنانچه زبان به مخاطره بیفتد، فرهنگ غنی تهدید می گردد و اگر فرهنگ تهدید گردد در حقیقت کشور تهدید شده است.

وی گفت: امیدواریم در شورای پاسداشت بتوانیم ضمن مصوبات خوب، پیگیری های لازم را انجام دهیم و در عین حال بر آئین نامه ها نظارت کنیم. ضمن اینکه در کنار اجرای دقیق قوانین باید در جهت تجهیز زیرساخت های فرهنگی اقدام کنیم تا راه های هجوم به زبان و خط فارسی را ببندیم.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکم انتصاب محمود شالویی نوشته است: نظر به صندلی زبان فارسی در هویت ملی-دینی و باتوجه به پیشینه علمی و فرهنگی ارزشمندتان، به استناد ماده 17 از آیین نامه اجرایی قانون ممنوعیت بکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه (مصوب 1378/2/19) همچنین بند 6 از اصلاحات اجرا شده در آیین نامه اجرایی مصوب 1394/11/14 هیئت محترم وزیران به عنوان مشاور وزیر و دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی منصوب می شوید.

صالحی با بیان این که زبان فارسی، یادگار زرین تمدن بشری و کانون هویت بخش و امنیت آفرین در کهن بوم ایرانی است، خواهان هماهنگی و نظارت وظایف وزارت متبوع در حوزه پاسداشت و گسترش زبان فارسی شده است.

محمود شالویی (زاده 1345)، دانش آموخته ادبیات فارسی و ادیان و عرفان تطبیقی است. وی از دوره نوجوانی به حوزه شعر و ادب فارسی علاقه داشت داشت، کتاب های وحدت ادیان و مولانا و من مسلمانانم نوشته وی نتیجه علاقه و تحقیقاتش در زمینه ادب کلاسیک و معاصر فارسی است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 4132

به "خبرنگاران دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی منصوب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی منصوب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید