خواص شگفت انگیز زنجبیل

به گزارش آریا بلاگ، زنجبیل مدتهاست که در طب سنتی و همچنین پخت وپز مورد استفاده قرار می گیرد. ظاهرا امروزه این ماده یکی از عناصر اصلی نوشیدنی سبز است که این موضوع قطعا بی دلیل نیست. در ادامه با ما همرا باشید تا درباره خواص زنجبیل بیشتر بدانید.

خواص شگفت انگیز زنجبیل

خواص زنجبیل

زنجبیل را بیشتر افراد به عنوان ریشه ای گیاهی می شناسند، در صورتیکه در اصل قسمتی از ساقه زمینی (ریزوم) است. از هزاران سال پیش از این گیاه به عنوان ادویه استفاده می شده است و خواص دارویی آن هم از حدود 2000 سال پیش کشف شده و از آن موقع تاکنون در طب سنتی به خصوص طب چینی کاربرد زیادی داشته است.

در ادامه با برخی از خواص جالب این گیاه بیشتر آشنا شوید.

کاهش درد

زنجبیل دارای ماده ای به نام گینجرول است که باعث کاهش التهاب و کاهش درد در بدن می گردد. البته در نظر داشته باشید که درد شما زیاد است و به مدت طولانی ادامه پیدا نموده است بهتر است به پزشک مراجعه کنید و به درمان خانگی با این گیاه اکتفا نکنید.

درمان اگزما و پوست ملتهب

در زمستان پوست ما ممکن است به دلیل وزش بادهای سرد دچار خشکی و سوزش گردد. در این صورت با مصرف زنجبیل می توانید التهاب و قرمزی این بخش از پوست را از بین برده یا به صورت قابل توجهی آن را کاهش دهید. محققان در آزمایشی که برروی موش های آزمایشگاهی صورت گرفته است دریافتند که وجود ماده ای به نام شوگاول اگزما در موش ها را درمان نموده است.

ضد سرطان

در حالیکه هیچ ماده ای به تنهایی قابلیت جلوگیری از این بیماری را ندارد اما زنجبیل به نظر در این رابطه پیروز است. زنجبیل دارای مواد آنتی اکسیدان است، حتما می دانید این مواد در پیشگیری از سرطان نقش مهمی ایفا می نمایند. این گیاه همچنین به دلیل وجود چندین ترکیب فعال خاص در مبارزه با سرطان موثر است و مرگ سلول های سرطانی را تحریک می نماید.

کاهش گرفتگی های شکمی در قاعدگی

در صورتیکه ماهانه با دل درد های شدید روبرو هستید می توانید از زنجبیل به عنوان جایگزینی برای ایبوپروفن بهره ببرید. بسیاری از محققین این ماده را به عنوان یکی از بهترین داروی های طبیعی معرفی می نمایند.

جوانسازی

از خواص زنجبیل می توان به جوانسازی پوست اشاره نمود، به احتمال زیاد در لیست مواد اولیه ای که در کرم های مراقبت مصرف می کنید اسم آنتی اکسیدان را دیده اید. آنتی اکسیدان ها پوست را از آسیب رادیکال های آزاد (چیز هایی در آلودگی ها و اشعه خورشید) حفظ می نماید. رادیکال های آزاد باعث از بین رفتن کلاژن و آسیب به پوست می شوند. آنتی اکسیدان های موجود در زنجبیل باعث فراوری کلاژن و در نتیجه افزایش الاستیسیته و نرمی پوست می گردد.

یاری به هضم غذا

در صورتیکه یک فنجان چای زنجبیل مصرف کنید یاری می نماید غذا سریعتر هضم گردد و بدون فعالیت درون معده باقی نماند. مصرف زنجبیل همچنین باعث تحریک ترشح صفرا از کیسه صفرا شده و به این وسیله به فرآیند گوارش یاری می نماید. در اینصورت جذب و ترکیب مواد غذایی موجود در غذاها هم به خوبی صورت می گیرد.

کاهش وزن

اگر از اضافه وزن رنج می برید بهتر است این ماده مفید را در رژیم غذایی خود قرار دهید. زنجبیل با ایجاد احساس سیری در شما میزان کالری دریافتی روزانه شما را کاهش خواهد داد از طرفی هم به افزایش متابولیسم بدن و چربی سوزی یاری می نماید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

گینجرول ماده ای در زنجبیل که باعث کاهش التهاب می گردد در مبارزه با عفونت و تقویت سیتم ایمنی بدن هم نقش دارد. به منظور تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با سرماخوردگی آب جوش، 2 قاشق چای خوری زنجبیل تازه، آبلیمو و نصف قاشق چای خوری عسل را مخلوط نموده و میل کنید و تاثیر آن را مشاهده کنید.

کاهش کلسترول بد

این گیاه با کاهش میزانLDL (کلسترول بد) از ابتلا به بیماری های قلبی پیشگیری می نماید. در آزمایشی به گروهی از افراد سه بار در روز میزان 3 گرم زنجبیل (حدود نصف قاشق چای خوری) داده شد و نتایج نشان داد سطح تری گلیسیرید و کلسترول این دسته نسبت به افرادی که با دارونما آزمایش می شدند کاهش قابل توجهی داشت.

کاهش ریسک بیماری های قلبی و عروقی

خواص ضد انعقاد زنجبیل با جلوگیری از لخته خون ریسک سکته های قلبی و مغزی را کاهش می دهد. در صورتی که از دارو های ضد انعقاد استفاده می کنید حتما پیش از مصرف زنجبیل با پزشک خود مشورت کنید. گفتنی است که زیاده روی در مصرف زنجبیل نه تنها برای سلامتی مفید نیست، بلکه می تواند مضر هم باشد بنابراین توجه داشته باشید که تعادل را رعایت کنید.

بهبود عملکرد مغز

همانطور که قبلا گفته شد این گیاه باعث کاهش التهابات می گردد، بیماری هایی مثل پارکینسون یا آلزایمر با التهابی مزمن در مغز رابطه مستقیم دارند. بنابراین با مصرف این ماده می توانید از خواص ضد التهابی آن استفاده نموده و خطر ابتلا به این بیماری ها را هم کاهش دهید.

ضروری است بدانید تنها در صورت مصرف صحیح و به اندازه می توانید از خواص زنجبیل بهره مند شوید. همچنین اگر از بیماری خاصی رنج می برید یا دارویی خاص مصرف می کنید حتما پیش از مصرف زنجبیل با پزشک خود مشورت کنید در غیر این صورت خواص زنجبیل ممکن است برای شما به مضراتی جبران ناپذیر تبدیل گردد.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 13 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 346

به "خواص شگفت انگیز زنجبیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص شگفت انگیز زنجبیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید