خیابان های معروف برلین

به گزارش آریا بلاگ، خیابان ها، میادین و شاهراه های یک شهر هم به اندازه موزه ها و یادمان هایش مهم هستند. برلین در این زمینه حرف های زیادی برای گفتن دارد. پیشنهاد می کنیم برای آنکه به تمامی با روح این شهر آشنا شوید، برای اکتشاف خیابان های مدرن بی شمارش آماده باشید. در ادامه معروف ترین خیابان های برلین را به شما معرفی خواهیم کرد.

خیابان های معروف برلین

خیابان اونتر دن لیندن

اونتر دن لیندن (Unter den Linden) بلواری در منطقه مرکزی میته (Mitte) است. این خیابان از کاخ شهر تا دروازه براندنبورگ امتداد داشته و نامش را از درختان لیمویی که در کنار پیاده رو چمنی کاشته شده اند گرفته است. این خیابان جاذبه های مختلف برلین را به هم پیوند می دهد. در گذشته، قبل از اینکه پایتخت به دو قسمت تقسیم گردد، این خیابان طولانی یکی از شاهراه های اصلی به حساب می آمد. بعد از فرو ریختن دیوار برلین اینجا توانست اهمیت خود را بازیابی کند.

خیابان کورفورشتندام

کورفورشتندام (Kurfürstendamm) یکی دیگر از خیابان های بسیار متمایز شهر برلین به شمار می رود که در امتداد اونتر دن لیندن کشیده شده است. این خیابان یکی از بهترین نواحی خرید هم محسوب می گردد. کورفورستندام از کلیسای یادمانی کایزر ویلهلم (Kaiser Wilhelm) آغاز شده و تا سه کیلومتر به سمت غرب ادامه می یابد. قدمت اینجا به قرن شانزدهم بازمی گردد اما اوج شهرتش از اواخر قرن نوزدهم و اوایل بیست رخ داد. روشن فکران و هنرمندان زیادی در آن دور هم جمع می شدند و خیلی زود تئاتر ها، کافه ها و کلوب های شبانه مختلف در امتدادش شکل گرفتند.

خیابان ویلهلم

خیابان ویلهلم (Wilhelmstrasse) یک شاهراه بزرگ در میته مرکزی بوده و تا سال 1945 مرکز دولت شناخته می شد. ابتدا پادشاهی پروس و سپس ژرمن رایش از آن استفاده می کردند. نام این خیابان به طور کلی با وزارت امور خارجی آلمان برابر شده است. خیابان ویلهلم با خیابان لایپزیگر (Leipziger) و میدان پوتسدامر هم تقاطع دارد.

خیابان فردریش

خیابان فردریش (Friedrichstrasse) یکی از خیابان های مهم فرهنگی و خرید در برلین مرکزی است که هسته اصلی محله ای به همین نام را هم شکل می دهد. این خیابان از قسمت شمالی منطقه میته قدیمی آغاز شده و به سمت هالشس تور (Hallesches Tor) امتداد می یابد. این قسمت از مرکز شهر به خاطر خانه های شیکش شهرت دارد. خط شش متروی برلین زیر این گذرگاه مهم حرکت کرده و در زمان جنگ سرد هم دیوار برلین آن را دو قسمت کرد.

خیابان ابر

خیابان اِبِر (Ebertstraße) در جهت شمالی-جنوبی امتداد یافته و از دروازه براندنبورگ تا میدان پوتسدامر کشیده شده است. اگر به سمت جنوب در آن حرکت کنید به پارک جنگلی بزرگ تیرگارتن (Tiergarten) خواهید رسید. این خیابان خط دیوارهای قرون وسطایی دژ پروسی شهرک برلین را دنبال کرده و بعد از فرو ریختن دیوارها به شکل خیابان در آمد.

فرانکفورتر آلی

فرانکفورتر آلی (Frankfurter Allee) یکی از قدیمی ترین خیابان های برلین بوده و کارل مارکس آلی (Karl-Marx-Allee) را از فرانفورتر تور (Frankfurter Tor) به سمت شهر فرانکفورت توسعه می دهد. این خیابان حدود 3.6 کیلومتر طول دارد. خط پنج متروی برلین هم از زیر این خیابان حرکت کرده و چند ایستگاه در امتدادش دارد.

کارل مارکس آلی

این خیابان یک بلوار یادمانی سوسیالیستی است که بین سال های 1952 تا 1960 ساخته شد. امروزه این بلوار به نام کارل مارکس شهرت یافته و البته نباید آن را کارل مارکس اشتراسه در منطقه نویکولن (Neukölln) اشتباه گرفت. در امتداد این خیابان آپارتمان هایی شیک و بزرگ برای کارگران، مغازه ها، رستوران ها، کافه ها، یک هتل توریستی و سینمایی بزرگ ساخته بودند. کارل مارکس آلی حدود 2 کیلومتر طول داشته و با ساختمان هایی بزرگ به سبک کلاسیک سوسیالیستی از اتحاد جماهیر شوروی احاطه شده است.

خیابان کارل لیبکنخت

خیابان کارل لیبکنِخت (Karl-Liebknecht-Straße) یکی از خیابان های بزرگ در میته مرکزی است که نامش را از یکی از مؤسسین حزب کمونیسم آلمان گرفتند. این خیابان اونتر دن لیندن را به پرنزلوئر آلی (Prenzlauer Allee) پیوند می دهد و به مرزهای شمالی شهر نزدیک می گردد. اگر چه برخی قسمت های خیابان به دوران قرون وسطی بازمی گردد اما بیشتر ساختمان هایش در دهه 1960 ساخته شدند.

خیابان لایپزیگر

این خیابان هم از دیگر شاهراه های اصلی میته مرکزی به شمار می رود. آغاز آن را در میدان لایپزیگر باید پیدا کرد و در نهایت هم در میدان پوتسدامر در غرب به پایان می رسد. لایپزیگر از دوران باروکی در شهر وجود داشته و ساختش به سال 1688 بازمی گردد. بخش های زیادی از آن در جنگ جهانی دوم ویران و ارتباط شرقی-غربی هم بعد از ساخت دیوار برلین قطع شد. امروزه در قسمت غربی این خیابان ابعادی تاریخی از آن حوالی را می توانید تماشا کنید. یک خط تراموا هم از میدان الکساندر پلاتز (Alexanderplatz) تا پوتسدامر کشیده شده است.

خیابان تاونتزین

خیابان تاونتزین (Tauentzienstraße) از خیابان های خرید اصلی قسمت غربی شهر برلین است. طول این خیابان از 500 متر تجاوز نمی کند ولی بین دو میدان مهم قرار گرفته است: ویتن برگ پلاتز (Wittenbergplatz) در شرق و برایتشاید پلاتز (Breitscheidplatz) در غرب. در نهایت هم این جهت با بلوار کورفورشتندام ادامه پیدا می کند. این خیابان عریض را به سبک بلوارهای پاریسی ساختند. در دوران جنگ سرد، اینجا به مرکز تجاری برلین غربی بدل شد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: گردشبان
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 5277

به "خیابان های معروف برلین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خیابان های معروف برلین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید