درخواست های صدور فیپا، به رغم مرخصی های کرونایی انجام شد

به گزارش آریا بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، طاهره یعقوب پور نرگسی مدیر کل پردازش و سازماندهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، درباره فعالیت سامانه جامع صدور مجوز چاپ و نشر کتاب (پنجره واحد نشر) گفت: این سامانه در دی سال گذشته با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد. پنجره واحد نشر در سه حوزه صدور فیپا و صدور مجوز چاپ و واسپاری کتاب فعال است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیریت سامانه را به عهده دارد.

درخواست های صدور فیپا، به رغم مرخصی های کرونایی انجام شد

وی درباره فعالیت پنجره واحد نشر و تاثیر آن در فرایند صدور فیپا گفت: در پنجره واحد نشر در صورت وجود هرگونه نقص در مدارک ارسالی، این امکان فراهم است مدارک برای تکمیل به ناشر عودت داده شود و از ورود مدارک ناقص برای صدور فیپا جلوگیری می شود.

مدیر کل پردازش و سازماندهی ادامه داد: باتوجه به این که برخی همکاران این اداره دورکار بودند، اوایل اسفند سال 98 همزمان با شیوع ویروس کرونا، امکان دورکاری برای تعداد بیشتری از همکاران اداره کل پردازش و سازماندهی به ویژه واحد فیپا، فهرست نویسی و مستندسازی فراهم شد و بر همین اساس همه توان و اهتمام خود را بر پاسخگویی به ناشران گذاشتیم تا با استفاده از ظرفیت دورکاری، صدور فیپا به رغم کاهش ساعات کاری کارکنان دولت، مرخصی های کرونایی و تعطیلی ها به ویژه تعطیلات نوروز، همچنان با فرایند عادی انجام شود.

وی ضمن ابراز خرسندی بر پیشبرد فعالیت های فیپا و کسب رضایتمندی ناشران در زمان شیوع کرونا اضافه کرد: خوشبختانه به همه درخواست های ناشران در حوزه صدور فیپا پاسخ داده شد و در شرایط شیوع کرونا از طریق ارتباط تلفنی و ایمیل بیش از پیش ضمن پاسخگویی به سوالات، مشاوره های لازم ارائه می شد.

مدیرکل پردازش و سازماندهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در تشریح فرایند صدور فیپا برای ناشران گفت: دریافت، ایجاد و تکمیل درخواست ها و فهرست نویسی کتاب، فرایند صدور فیپا را تشکیل می دهد که این فرایندها با همکاری واحد فیپا، گروه های فهرست نویسی و مستندسازی اداره کل پردازش و سازماندهی انجام می شود.

وی با اشاره به تلاش برای کاهش زمان صدور فیپا اضافه کرد: تعداد روزهای پیش بینی شده برای صدور فیپا 10 روز کاری است اما در بسکمک موارد صدور فیپا در مدت 7 تا 8 روز انجام می شود، در تلاشیم امکاناتی در پنجره واحد نشر فراهم آید تا بتوانیم تعداد روزهای صدور فیپا را کاهش دهیم.

یعقوب پور متذکر شد: در مواقعی مدارک ارسالی ناشران (درخواست های فیپا) ناقص و اطلاعات ارسالی ممکن است با محتوا یا صفحه عنوان و صفحه شناسنامه متفاوت باشد و کار فهرست نویسی را با اخلال روبرو کند این موارد در چرخه پیگیری قرار می گیرند، صدور فیپا برای چنین درخواست هایی به طور طبیعی منوط به پاسخگویی ناشران و رفع اشکالات موجود است و همکاری ناشران و پدیدآوران در پاسخ به سوالات همکاران اداره کل پردازش و سازماندهی به تسریع کار و صدور فیپا در موعد مقرر کمک شایان توجهی می کند.

مدیرکل پردازش و سازماندهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه درباره تعداد فیپای صادر شده در سال گذشته گفت: در سال 98 برای 74 هزار و 871 کتاب فیپا صادر شده است و صدور فیپا برای منابع غیر کتابی عدد 198 را نشان می دهد.

وی با بیان این مطلب که صدور فیپای الکترونیکی از سال86 به صورت آزمایشی آغاز شد و از سال 90 این فرایند فقط به صورت الکترونیکی انجام می شود، گفت: در سال 98 تعداد 610 ناشر در سامانه فیپا عضو شدند این تعداد شامل 67 ناشر حقیقی و 543 ناشر حقوقی است.

یعقوب پور اضافه کرد: هم اکنون رکوردهای فهرست نویسی منابع کتابی و غیرکتابی در بانک کتابشناسی و رکوردهای مستندسازی در بانک مستندات به صورت آنلاین سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در اختیار همه کاربران داخل و خارج از سازمان قرار گرفته است.

وی با اعلام اینکه تا به امروز بیش از یک میلیون و صدهزار رکورد در بانک مستندات ایجاد شده است، گفت: اطلاعات بانک مستندات شامل چهار حوزه موضوع، اسامی اشخاص، اسامی ناشران و سازمان ها است.

مدیرکل پردازش و سازماندهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران یادآور شد: در سال گذشته بیش از 72 هزار رکورد مستند توسط گروه مستند سازی کتابخانه در بانک مستندات ایجاد شده است.

وی درباره تاریخچه ایجاد رکوردهای کتابشناسی و مستندات گفت: رکوردهای کتابشناسی و مستندسازی از سال 1348 ایجاد شده و در قالب منابع چاپی در اختیار کاربران قرار گرفته است و از دهه هفتاد به بعد این منابع شکل الکترونیکی گرفته و اکنون پس از نیم قرن تجربه، بانک کتابشناسی و مستندات روزانه به روز رسانی می شود و هر روز صدها رکورد به این بانک ها اضافه کرده می شود. متولی نخست تهیه و ایجاد اطلاعات این بانک ها مرکز خدمات کتابداری بود و در سال های بعد این مرکز با کتابخانه ملی ادغام و در نهایت همه رکوردهای موجود در بانک های مذکور در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تولید می شوند.

تولید ویدئوهایی از فعالیت زیر مجموعه اداره کل بازسازی و حفاظت کتابخانه ملی ایران

فعالیت سه اداره آسیب شناسی و آزمایشگاه، اداره حفاظت پیشگیرانه و آفت زدایی و اداره آسیب زدایی و بازسازی از زیر مجموعه های اداره کل بازسازی و حفاظت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ویدئوهایی با عنوان 99 ثانیه با حافظان میراث مکتوب ایران تولید و منتشر شد.

فیلم های 99 ثانیه ای با هدف آگاهی بخشی و شناساندن فعالیت بخش های مختلف آرشیو ملی و کتابخانه ملی به مخاطبان و تبیین داشته های میراث مکتوب کشور در حافظه ملی ایرانیان تولید و منتشر می شود.

در جدیدترین ویدئوها فعالیت های سه اداره آسیب شناسی و آزمایشگاه، اداره حفاظت پیشگیرانه و آفت زدایی و اداره آسیب زدایی و بازسازی که زیر مجموعه اداره کل بازسازی و حفاظت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران هستند؛ به تصویر کشیده شده است. در این سه بخش برشی از شیوه آسیب شناسی، آفت زدایی، بازسازی و نگهداری از میراث مکتوب و انجام امور کارشناسی تصویری است.

مجموعه فیلم های 99 ثانیه ای به عنوان بخشی از تاریخ شفاهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و میراث مکتوب کشور پس از پخش و انتشار، آرشیو شده و برای علاقمندان و پژوهشگران قابل دسترس خواهد بود.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 9 مهر 1399 بروزرسانی: 9 مهر 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 4102

به "درخواست های صدور فیپا، به رغم مرخصی های کرونایی انجام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست های صدور فیپا، به رغم مرخصی های کرونایی انجام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید