در سال 2020 چطور کتاب بفروشیم؟

به گزارش آریا بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیویورک تایمز - اگر می خواهید در طول یک همه گیری کتاب بفروشید، به نظر می رسد یکی از بهترین جاها برای این کار گذاشتن آن نزدیک قفسه تخم مرغ ها، شیر و پوشک بچه در فروشگاه ها باشد.

در سال 2020 چطور کتاب بفروشیم؟

هنگامی که ویروس کرونا امریکا را مانند بسکمک از کشورها مجبور به اعمال قرنطینه کرد، فروشگاه ها بزرگ و زنجیره ای نظیر والمارت و تارگت که برچسب ضروری خوردند، باز ماندند. بنابراین وقتی مصرف کنندگان مضطرب مشغول جمع کردن لوبیا و ماکارونی بودند، کتاب های تمرین و رمان هم برمی داشتند و فروش کتاب در این فروشگاه ها بسیار بالا رفت.

سوزان هِرز، ناشر وینتیج اند انکور می گوید: آنها خواروبار و وسایل بهداشتی می فروشند، هرچیزی که مردم در این دوران به آن نیاز دارند و همچنان باز هستند. اگر آنجا در حال خرید باشید و به این فکر کنید که در خانه حوصله مان سر می رود و به یک کتاب یا پازل نیاز داریم، اینجا پیدا می شود.

فروشگاه های بزرگ عموما اعلام نمی کنند که چه مقدار از یک محصول خاص را می فروشند، اما آدم های صنعت نشر می گویند فروش کتاب در این فروشگاه ها به طور چشمگیری افزایش یافته است. طبق گفته مدیران صنعت نشر فروش کتاب ها سه یا چهار برابر شده است.

دنیس اباود، مدیر اجرایی شرکت توزیع کتاب ریدرلینک که به بیش از 80 هزار فروشگاه خرده فروشی ازجمله فروشگاه های زنجیره ای و داروخانه ها خدمات ارائه می دهد می گوید در هفته اول ماه آوریل فروش شرکتش 34 درصد بالاتر از زمان مشابه سال گذشته بوده است. او گفت: با وجود قرنطینه مردم به دنبال چیزی بودند که سرگرم شان کند. کتاب های تمرین و در کل هر نوع کتابی در این مدت افزایش چشمگیری داشته است.

برخی از فروشگاه های زنجیره ای مواد غذایی و داروخانه ها نیز شاهد افزایش فروش بودند، حتا با اینکه کتاب ها از چیزهایی که آنها عموما ارائه می دهند بسیار فاصله دارند. سخنگوی داروخانه زنجیره ای رایت اِید گفت از ابتدای ماه مارس این شرکت شاهد افزایش فروش کتاب، کتاب کودک و پازل بوده است. سوپرمارکت زنجیره ای مِیجر مستقر در میدوِست نیز از زمان شروع همه گیری افزایش شدید فروش کتاب را تجربه کرده است.

این شرکت در حال گسترش بخش کتاب در 80 شعبه از 253 فروشگاه خود است، بخشی از طرحی که پیش از شروع شیوع ویروس کرونا به فکر انجام آن بوده اند. فروشگاه هایی نظیر تارگت علاوه بر مزیتِ باز بودن، توانستند در زمان عقب نشینی آمازون از عرضه برخی کالاها نظیر کتاب و اسباب بازی و اولویت دادن به ارائه کالای پزشکی و لوازم خانگیِ مورد تقاضا قدم پیش بگذارند.

در میان فروشگاه های بزرگ هریک روش های مختلفی برای فروش کتاب در نظر گرفته اند. والمارت داستان های پرفروش، کتاب هایی با موضوعات کمک به خود، کاهش وزن و کتاب های کودک را ارائه می دهد. بخش عمده ای از انتخاب های فروشگاه تارگت خوانندگان زن را هدف قرار می دهد. فروشگاه کاستکو نیز آثار کلاسیک نظیر جادوگر شهر اُز، کتاب های جین آستن و کتاب های تمرین بچه ها را عرضه می کند.

اما همه این فروشگاه ها تمایل دارند در همان حیطه عمومی بمانند و کتاب های تجاری و پرفروش را ارائه کنند. آقای اباود گفت برخی از بزرگ ترین نویسندگان این دسته، 75 درصد از کتاب هایشان از طریق شرکت او توزیع می شود.

حتا در مواقع عادی، بردن یک کتاب به طبقه فروشگاه هایی نظیر والمارت یا تارگت یک موفقیت است. چون این فروشگاه ها هر چیزی را با تعداد بالا خریداری می کنند. 30 هزار کتاب در صنعت نشر که چاپ 50 هزار نسخه در آن رقم بزرگی محسوب می شود، مقدار قابل توجهی است.

در کاستکو یک فروشنده پرفروش می تواند بیش از 100 هزار نسخه فروش داشته باشد. در آنجا کتاب ها توسط پنی کلارک یانیسیلو انتخاب می شود؛ خریداری قدیمی که هر ماه کتاب دلخواهش را تحت عنوان انتخاب پنی معرفی می کند، امتیازی که می تواند فروش یک کتاب را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهد.

هفت یا هشت مرگ استلا فورتونا رمانی که توسط جولیت گریمز نوشته شده، از زمان انتشار در ماه می 2019 تقریبا 15 هزار نسخه با جلد گالینگور فروخته شده است. در حالی که جلد شومیز آن که انتخاب پنی بوده از زمان انتشار یعنی کمتر از سه ماه پیش، بیش از 18 هزار نسخه فروش داشته است. سارا برنز، کننده ادبی خانم گریمز می گوید: اگر این کتاب به عنوان انتخاب پنی معرفی نمی شد می توانست مشکل ساز شود، چون کتابفروشی ها به خاطر همه گیری بسته بودند.

والمارت نیز شاهد جهش فروش کتاب خود بوده است. لی استیدم، سخنگوی فروشگاه والمارت می گوید: کووید-19 و رویکردهای دولت تقاضای کتاب را بسیار افزایش داده است. به ویژه در بخش کتاب های بزرگسالان. ژانر داستان علی رغم به تعویق افتادن انتشار برخی از عناوین بسیار قوی عمل کرده. همچنین از زمان تعطیلی مدارس، کتاب های آموزشی نیز با افزایش فروش چشمگیری روبه رو شده اند.

حال سوالی که برای ناشران مطرح است این است که آیا این شرایط ادامه پیدا می کند؟ آیا خریداران زین پس ترجیح می دهند کتاب ها را از مکان های متفاوتی خریداری کنند یا به عادات پیشین خود بازمی گردند؟ آقای اباود می گوید انتظار دارد فروش کتاب در این مکان ها کاهش پیدا کند، اما نه به اندازه قبل.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 3931

به "در سال 2020 چطور کتاب بفروشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در سال 2020 چطور کتاب بفروشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید