روشی برای زودتر جوش خوردن زخم ها

به گزارش آریا بلاگ، تبیان/ زخم های جدی ممکن است شامل زخم های دکوبیتوس باشند که همچنین به عنوان زخم های فشار یا زخم بستر شناخته می شوند، که در جایی که استخوان ها به پوست نزدیک هستند تشکیل می شوند، مانند مچ پا، پشت، آرنج، پاشنه پا و باسن. این زخم ها در بین افرادی که در رختخواب هستند، از جایگاه چرخ دار استفاده می نمایند یا قادر به تغییر موقعیت خود نمی باشند، فاکتور خطر محسوب می گردد. افراد دیابتی نیز در معرض خطر ابتلا به زخم های پا هستند که می تواند هفته ها و یا ماه ها طول بکشد تا بهبود پیدا کند.

روشی برای زودتر جوش خوردن زخم ها

شناخت مراحل بهبود زخم

هنگامی که بدن دچار آسیب دیدگی می شود، سیستم ایمنی بدن بلافاصله شروع به عمل می کند تا محل زخم را پایدار سازد و فرایند بهبودی را شروع کند. صرف نظر از شدت زخم، فرایند بهبودی شامل چندین مرحله مجزا است:

· خون ریزی

· تورم

· رشد مجدد بافت

· تشکیل زخم

چگونه التیام زخم را سرعت ببخشیم؟

فراوان استراحت کنید

سیستم ایمنی بدن هنگام کوشش برای مبارزه با عفونت و ترمیم بافت، انرژی زیادی را مصرف می کند. وقتی بدن فرصت استراحت و بهبودی نداشته باشد، به طور مداوم برای بهبودی تقلّا می کند. حتی آنالیز های اخیر نشان داده است که اختلال در چرخه خواب می تواند فرایند بهبودی را به میزان قابل توجهی به تأخیر بیندازد. عدم استراحت کافی، موجب می شود بدن در برابر عفونت های ویروسی و باکتریایی آسیب پذیرتر باشد، که هر دو می توانند سیستم ایمنی بدن را بیشتر تحت فشار قرار داده و زمان بهبودی را طولانی تر نمایند.

اما فعال بمانید

از طرف دیگر استراحت بیش از حد می تواند برای فرایند بهبودی مضر باشد. ورزش و فعالیت منظم به کاهش التهاب، بهبود جریان خون و بهبود سلامت روان یاری می کند. این مزیت آخر برای مقابله با افسردگی بسیار مهم است که یک خطر جدی برای بیمارانی است که ممکن است برای مدت طولانی در بیمارستان بستری شوند. فعالیت هایی مانند شنا، دویدن یا حتی پیاده روی کوتاه می تواند به بیماران در بهبودی هرچه بهتر یاری نمایند.

اگرچه پوست با محیطی کمی مرطوب، بهتر بهبود می یابد، اما به نظر می رسد که محل مرطوب، نقطه ای ایده آل برای باکتری هایی باشد که می توانند باعث عفونت شوند و فرایند بهبودی را پیچیده تر نمایند. تمیز نگه داشتن سطح زخم بدون خشک شدن زیاد آن نیز می تواند برای بسیاری از افراد کاری سخت باشد

به آنچه می خورید توجه کنید

غذاهای سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی کلیدی (مانند ویتامین A و C یا پتاسیم و روی) می توانند از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی کند. بعضی از غذاها وجود دارند که می توانند به کاهش التهاب یاری نمایند. با این حال، مواد غذایی حاوی نیترات، ادویه جات و قندها ممکن است باعث التهاب یا سفت شدن بافت پوست و رگ های خونی شوند.

· وعده های غذایی سالم و متعادل و غذایی هایی را که شامل مقدار مناسب مواد مغذی از همه گروه هاست (پروتئین، میوه، سبزیجات، لبنیات و غلات) را انتخاب کنید.

· سبزیجات و میوه های سرشار از ویتامین C را در رژیم غذایی خود بگنجانید. برای دریافت روی کافی، غلات کامل و برای دریافت پروتئین، تخم مرغ، گوشت، لبنیات یا غذاهای دریایی مصرف کنید. بعضی از زخم ها ممکن است احتیاج به مصرف بیشتر ویتامین ها و مواد معدنی خاص برای حمایت از فرایند بهبودی داشته باشد. قبل از شروع مصرف مکمل های جدید، با پزشک خود مشورت کنید.

· پروتئین کافی را در وعده ها و میان وعده ها در طول روز بگنجانید. در هر وعده غذایی یا میان وعده یک منبع پروتئین مصرف کنید. یک منوی نمونه می تواند شامل تخم مرغ برای صبحانه، لوبیا سیاه برای ناهار، ماست یا پنیر برای میان وعده و مرغ در زمان شام باشد.

· با آب یا سایر نوشیدنی های بدون شکر، بدن خود را هیدراته کنید.

· برای مبتلایان به دیابت، سطح قند خون را کنترل کنید تا از پیشرفت زخم ها جلوگیری نموده و از بهبود حمایت کند.

· منابع ویتامین A شامل: سبزیجات دارای برگ سبز تیره مانند کلم، سبزیجات نارنجی و زرد، میوه های نارنجی، محصولات لبنی غنی شده و جگر.

· منابع ویتامین C شامل: مرکبات و آب میوه ها، توت فرنگی، گوجه فرنگی، فلفل، سیب زمینی، اسفناج، کلم بروکلی، گل کلم، کلم.

· منابع زینک یا روی شامل: غذاهای دریایی، غلات غنی شده، گوشت قرمز.

سیگار نکشید

مونوکسید کربن موجود در سیگار باعث کاهش سطح اکسیژن رگ های خونی می شود و همین باعث انقباض آن ها و محدود شدن جریان خون به مناطق آسیب دیده می شود. کاهش اکسیژن همچنین به عنوان یک ترمز برای سیستم ایمنی بدن عمل می کند و باعث می شود برطرف عفونت و بازسازی بافت برای بدن سختتر شود. حتی یک سیگار منفرد نیز می تواند به طور قابل توجهی بر نتایج بهبودی تأثیر بگذارد زیرا سه روز طول می کشد تا سیستم خونی از شر مونوکسید کربن خلاص شود.

زخم را تمیز نگه دارید

اگرچه پوست با محیطی کمی مرطوب، بهتر بهبود می یابد، اما به نظر می رسد که محل مرطوب، نقطه ای ایده آل برای باکتری هایی باشد که می توانند باعث عفونت شوند و فرایند بهبودی را پیچیده تر نمایند. تمیز نگه داشتن سطح زخم بدون خشک شدن زیاد آن نیز می تواند برای بسیاری از افراد کاری سخت باشد. در خصوص زخم های جراحی، این ممکن است مستلزم تعویض مرتب پانسمان برای حفظ تمیزی و بهداشت محل زخم شود. با این وجود، جلوگیری از عفونت باعث می شود فرایند بهبودی بهتر شود.

این کارها را با زخم های خود نکنید

آنتی بیوتیک موضعی استفاده نکنید: مطالعات نشان می دهد که ژل نفتی (وازلین) به اندازه یک پماد آنتی بیوتیکی برای زخم های غیرعفونی، مؤثر است.

داروهای ضدعفونی نماینده حاوی ید مانند بتادین یا پراکسید هیدروژن را بر روی زخم های جزئی نزنید: آن ها برای پوست مضر هستند و می توانند بهبودی را به تأخیر بیندازند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همگردی
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 4151

به "روشی برای زودتر جوش خوردن زخم ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روشی برای زودتر جوش خوردن زخم ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید