رگولاتوری واقعا نمی تواند جلوی پیامک های تبلیغاتی را بگیرد؟!

در حالی که پیامک های تبلیغاتی و ارسال این پیامک ها با شماره های شخصی اخیرا افزایش یافته اما مسوولان سازمان تنظیم مقررات رادیویی معتقدند قانونی وجود ندارد که طبق آن، ارسال کنندگان پیامکی تبلیغاتی که سیم کارتشان به دلیل ارسال زیاد پیامک مسدود شده، دوباره نتوانند سیم کارت بگیرند یا پیامک بیش از حد نفرستند.

رگولاتوری واقعا نمی تواند جلوی پیامک های تبلیغاتی را بگیرد؟!

به گزارش خبرنگاران، با ادامه دار شدن روند نارضایتی افراد از دریافت پیامک های تبلیغاتی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با راه اندازی سامانه 195، امکان شکایت از شماره های تبلیغاتی با شماره های شخصی، ثابت و سرشماره های دیگر را فراهم کرد تا امکان قطع سرویس ارسال پیامک از این شماره ها ایجاد گردد.

با وجود این، ارسال پیامک برای کسب وکارهای مختلف، یکی از راه های بعضا آسان و ارزان تبلیغات است و این موضوع باعث شده کسب وکارها حتی به خرید چندباره سیم کارت روی بیاورند و با شماره های شخصی به ارسال پیامک تبلیغاتی اقدام نمایند. این کار موجب می گردد شرایط مسدود کردن شماره های شخصی فرآیندی سخت و زمان گیر گردد و حتی اگر بتوان سرشماره های تبلیغاتی را مسدود کرد، این بار شماره های شخصی هستند که هر بار پیامکی را ارسال می نمایند.

در این راستا، محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - پیش از این اظهار نموده بود: با توجه به این که پس از شناسایی سرشماره های تبلیغاتی، صاحبان کسب وکارها به تبلیغ آن ها به وسیله شماره های شخصی روی آورده اند؛ یکی از راه های جلوگیری از ارسال پیامک های تبلیغاتی ناخواسته که حتی بدون شکایت افراد هم صورت می گیرد، مسدود کردن شماره هایی است که تعداد زیادی پیامک ارسال می نمایند. زمانی که افراد با این هدف سیم کارت می گیرند، رگولاتوری آن ها را شناسایی می نماید، اما از آنجاکه دریافت این سیم کارت ها در جهت تبلیغات برای افراد منفعت دارد، آن ها مرتب این کار را ادامه می دهند.

درواقع درصورتی که از این شماره ها استفاده دیگری مبنی بر تماس های تلفنی یا استفاده از اینترنت نگردد، به کارگیری آن ها جهت تبلیغات برای رگولاتوری محرز خواهد شد و این سازمان بدون دریافت شکایت هم به مسدود کردن این شماره ها اقدام خواهد نمود.

از سوی دیگر اما حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- با اشاره به ساماندهی پیامک های تبلیغاتی که با شماره های شخصی برای مشترکان تلفن همراه ارسال می گردد، تاکید نموده که با توجه به احتیاج به ساماندهی پیامک های تبلیغاتی که با شماره های شخصی ارسال می شوند، ارتقای سامانه 195 و راه اندازی بخش دریافت شکایات به وسیله پیامک لازم است تا مشترکان تلفن همراه درصورت لزوم بتوانند پیامک تبلیغاتی و شماره ارسال نماینده را به وسیله پیامک به سامانه 195 ارسال نمایند.

او درباره مدیریت و ساماندهی سیم کارت ها نیز اظهار نموده بود: ما برای سیم کارت ها محدودیت داریم و این موضوع در سامانه شاهکار کنترل می گردد. به این ترتیب هیچ کس به هیچ عنوان نمی تواند سیم کارت بدون هویت بگیرد یا بیش از 10 سیم کارت به نام خود داشته باشد. حتی اگر کسی بخواهد به نام فرد دیگری سیم کارت بگیرد، برای همه شماره ها پیامکی ارسال می گردد که سیم کارتی به نامش فعال شده، بنابراین این موضوع تقریبا مدیریت شده است.

تا راه حل جایگزین تبلیغات نباشد، پیامک ها ادامه دارد

اما رییس سازمان تنظیم مقررات رادیویی اخیرا با بیان این که راه حل سلبی تا حدی جواب می دهد اما چاره ای جز مدیریت نیست، اظهار نموده است: این کسب وکارها، سیم کارت ارزان قیمت می گیرند و تبلیغات می نمایند که ما نیز برخورد می کنیم و آن ها را می بندیم، اما مطمئنا تا راه حل جایگزین تبلیغات برای آن ها موجود نباشد، ادامه خواهند داد. ما به عنوان رگولاتوری قاعدتا نمی توانیم وارد محتوای این تبلیغات شویم اما براساس فرآیندهایی که وجود دارد، سیم کارتی که پیامک یک طرفه و بیش از حد می فرستد را شناسایی و مسدود می کنیم که تا حدود زیادی هم این تبلیغات کنترل شده است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که تا کنون خدمات پیامکی حدود 50 هزار سیم کارت را بستیم، اما این پیامک ها هنوز وجود دارند، گفت: بحث فرهنگ سازی مطرح است و این که راه حلهای ارزان تر مانند تبلیغات برای کسب وکارهای کوچک فراهم گردد. تا زمانی که برای یک تبلیغ کوچک در صداوسیما یا در بیلبوردهای شهری باید میلیون ها تومان پرداخت گردد، آن ها قاعدتا سراغ تبلیغات ارزان تری می روند که اگرچه برای کسب وکار یک راه حل ارزان قیمت است، اما برای مردم مزاحمت دارد.

او در پاسخ به این که آیا با احراز هویت نمی توان جلوی پرداخت ها را گرفت، اعلام کرد: ما سیم کارت بدون هویت نداریم و افراد تنها با احراز هویت می توانند سیم کارت بگیرند اما در نهایت باید در چارچوب قانون عمل کنیم. اگر یک نفر در چارچوب قانون سیم کارتی را گرفته و فرآیندهای قانونی را طی نموده، اما پیامک بیش از حد فرستاده باشد، ما آن سیم کارت را مسدود می کنیم اما نمی توانیم جلوی این را بگیریم که دیگر نتواند سیم کارت هم بگیرد، زیرا فرآیندها باید در چارچوب قانون باشد.

فلاح در پاسخ به این که آیا رگولاتوری به عنوان مقررات گذار نمی تواند جلوی ارسال این پیامک های تبلیغاتی را بگیرد، اظهار کرد: رگولاتوری مقررات گذار است اما ما در یک حد می توانیم مقررات گذاری کنیم و نه این که حقی را از کسی سلب کنیم. ما در حد توانمان از ارسال این پیامک ها جلوگیری نموده و با ارسال پیامک های انبوه که برای مقصد مزاحمت ایجاد کند، برخورد می کنیم اما قانونی نداریم که کسی نتواند سیم کارت بگیرد و یا نتواند پیامک بیش از حد بفرستد.

بنابراین اگرچه به گفته رییس رگولاتوری، هیچ کس نمی تواند سیم کارت بدون هویت بگیرد که این موضوع پیگیری تخلفات را آسان تر می نماید، اما به نظر می رسد پیگیری تبلیغات پیامکی به وسیله شناسایی صاحبان سیم کارت های ارسال نماینده و برخورد با آن ها، هنوز میسر نیست.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: بروزرسانی: 15 مهر 1398 شناسه مطلب: 43

به "رگولاتوری واقعا نمی تواند جلوی پیامک های تبلیغاتی را بگیرد؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رگولاتوری واقعا نمی تواند جلوی پیامک های تبلیغاتی را بگیرد؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید