ستاری :باید اکوسیستم شرکت های دانش بنیان را توسعه دهیم

به گزارش آریا بلاگ، خبرگزاری خبرنگاران- معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: محصولات دانش بنیان مسائل جامعه، مردم و صنایع را برطرف می نمایند و به همین دلیل باید اکوسیستم شرکت های دانش بنیان را توسعه دهیم.

ستاری :باید اکوسیستم شرکت های دانش بنیان را توسعه دهیم

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت، در نشست هم اندیشی ارتقای فراوری دانش بنیان در شرکت های بزرگ در سالی که به نام فراوری؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری شده است حضور یافتند تا راه حل های توسعه بازار شرکت های دانش بنیان و چگونگی برطرف موانع توسعه کسب و کار این شرکت ها و دانش بنیان شدن شرکت های بزرگ و صنایع را آنالیز نمایند.

ستاری در این نشست با اشاره به اینکه بعضی از بخش های دولتی و شرکت های خصوصی از نوآوری استقبال نمی نمایند، گفت: این مجموعه ها به علت پشت گرمی مالی که دارند، چندان رغبتی به استقبال از نوآوری ندارند در حالیکه این کار سرمایه و ارزش اضافه نموده آن ها را چندین برابر خواهد نمود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اضافه نمود: طی چند سال اخیر برای شکل گیری اکوسیستم فناوری و نوآوری در کشور زحمات زیادی کشیده شد و مسائل زیادی را متحمل شدیم. اما با وجود همه موانع، این هدف محقق شد. خوشبختانه همکاری ها و همدلی ها برای حمایت از توسعه شرکت های دانش بنیان و خلاق افزایش یافته است.

رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه اکوسیستم فناوری و نوآوری از دانشگاه ها شروع شده است و تا بازار ادامه می یابد، توضیح داد: در این میان سهم صنایع بزرگ زیاد نیست و باید کوشش کنیم این سهم را افزایش دهیم.

ستاری ادامه داد: صنعت با کارخانه فرق دارد و باید بپذیریم که کارخانه داری به توسعه کشور منتج نمی گردد. باید خود ما از طراحی و فراوری خط و استفاده از دانش فنی بومی برای ایجاد صنعت استفاده کنیم نه اینکه خط فراوری را از دیگر کشور ها بخریم و صرفا فراورینماینده شویم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه صنایع برای توسعه یافتن به توان شرکت های دانش بنیان احتیاج دارند گفت: هر جاییکه شرکت های دانش بنیان ورود کردند مسائل کمتر شد؛ اما بعضی صنایع، چون کشاورزی که هنوز فناوری به خوبی در آن ها رخنه ننموده با مسائل عدیده ای روبرو هستند و حجم واردات در این حوزه بالا است.

ستاری با تشبیه دولت نفتی به دولت چاق و غیرچابک، بیان نمود: دولتی که وابسته به نفت باشد، قوانین دست و پاگیر و بخش سنتی آن به سختی با با نوآوری همراه می شوند؛ اما ثابت شده است که عدم استقبال از نوآوری یعنی شکست صنایع سنتی. دانشگاهی که به نفت وابسته باشد مسائل جامعه را حل نخواهد نمود. کلید شکل گیری دانشگاه های نسل 3و 4 در کشور در گرو نوآوری ها و فروش فناوری به صنعت و تعریف برطرف احتیاج های صنعت در دانشگاه است.

معاون علمی وفناوری ریس جمهور اضافه نمود: شرکت های دانش بنیان یعنی سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش. در واقع مسائل جامعه، مردم و صنایع را محصولات دانش بنیان برطرف می نمایند. به همین علت باید اکوسیستم شرکت های دانش بنیان را توسعه دهیم.

ستاری با ابراز خرسندی از ایجاد یک همدلی ملی برای توسعه شرکت های دانش بنیان، اظهار کرد: این اتفاق نتایج خوب و اثربخشی برای کشور رقم خواهد زد و شاهد بروز اتفاقات خوبی برای آینده این اکوسیستم خواهیم بود. امیدواریم این همدلی ها ادامه داشته باشد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به همکاری های خوب میان معاونت علمی و وزارت صمت، گفت: همکاری دو جانبه شکل گرفته و همراهی دولت می تواند اتفاقات خوبی رقم بزند و امیدواریم به زودی شرایط برای فعالیت شرکت های دانش بنیان وخلاق بیشتر از قبل فراهم گردد.

شرکت های دانش بنیان لوکوموتیو اقتصاد کشور هستند

در این نشست سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت هم با تشبیه شرکت های دانش بنیان به لوکوموتیو مالی کشور گفت: این مجموعه ها همانند لوکوموتیوی هستند که دیگر واگن های صنعتی را هم به حرکت درمی آورند. باید سهم این شرکت ها در توسعه کشور ارتقا یابد.

وی اضافه نمود: لازم است که سهم شرکت های دانش بنیان در فراوری دانش بیشتر گردد. یعنی نگاه وزارت صمت این است که اقتصاد دانش بنیان فراوری را در کشور افزایش دهد.

فاطمی امین ادامه داد: طی سال های گذشته در زمینه توسعه اقتصاد دانش بنیان اقدامات موثری صورت گرفته، اکوسیستم این مجموعه ها در کشور رشد معناداری نموده و زیرساخت های آن همانند صندوق ها شرکت ها و خدمات مورد احتیاج برای فعالیت آن ها شکل گرفته است.

به گفته وزیر صمت، در نشست امروز 50 شرکت دانش بنیان و 30 شرکت بزرگ مالی حضور دارند. ما معتقدیم که در اکوسیستم نوآوری و فناوری طرف عرضه خیلی خوب شکل گرفته و شرکت های دانش بنیان ارائه خدمات می نمایند، اما تعداد شرکت های متقاضی هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است.

وی با اشاره به خالی بودن جای شرکت های بزرگ در زبست بوم فناوری و نوآوری گفت: بزرگ شدن اقتصاد دانش بنیان احتیاجمند ورود این شرکت ها به این عرصه است. این نشست هم با هدف اتصال شرکت های بزرگ مالی به مجموعه های دانش بنیان و خدمات و بازار آن ها برگزار گردید.

فاطمی امین معتقد است که اقتصاد دانش بنیان علاوه بر نیروی انسانی و سرمایه به دانش نیز احتیاج دارد. سهم دانش در رشد و توسعه کشور بسیار بالا است و باید کوشش کنیم صنابع دانشی هم کشور ایجاد گردد.

به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فاطمی امین کاربردی کردن مقالات علمی را هم ضروری دانست و بیان نمود: مقالات علمی زمانی کاربردی می شوند که مبتنی بر احتیاج های جامعه تعریف شوند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 20 خرداد 1401 بروزرسانی: 20 خرداد 1401 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 9874

به "ستاری :باید اکوسیستم شرکت های دانش بنیان را توسعه دهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ستاری :باید اکوسیستم شرکت های دانش بنیان را توسعه دهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید