همایش توسعه تعاونی های دانشجویی و دانش بنیان در تبریز برگزار گردید

به گزارش آریا بلاگ، خبرنگاران/آذربایجان شرقی همایش توسعه تعاونی های دانشجویی و دانش بنیان با همکاری پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاددانشگاهی و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در دانشگاه تبریز برگزار گردید.

همایش توسعه تعاونی های دانشجویی و دانش بنیان در تبریز برگزار گردید

ارائه تجربیات کارآفرینان برگزیده تعاونی های دانش بنیان استان، بسترسازی برای تشکیل تعاونی های دانشجویی و دانش بنیان، راهکارهای توسعه تعاونی های دانشجویی و دانش بنیان و ارائه ایده های دانشجویان در قالب تعاونی و کارآفرینی از جمله محورهای برگزاری این همایش بود.

رییس پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاددانشگاهی در این همایش اظهار کرد: باتوجه به این که سیاست کوچک سازی دولت در اقتصاد ایران در دستور کار قرار گرفته است، در نتیجه آن، اشتغال نیز محدودتر خواهد شد.

نجف قراچرلو با بیان این که بخش های صنعتی اغلب سرمایه بر هستند، گفت: طی سال های گذشته، سیاست دولت بر روی توسعه صنایع بزرگ متمرکز بود، اما اکنون توسعه صنایع بزرگ در کشور منتفی شده است.

وی با بیان این که 70 درصد سهم اشتغال مربوط به بخش خدمات است، اظهار داشت: تعاونی ها بسترهای مناسبی برای ایجاد اشتغال، توسعه و ایجاد رشد مالی در حوزه های خدماتی و صنایع کوچک هستند.

وی اعلام کرد: منابع لازم برای تشکیل یک تعاونی، از عهده یک نفر خارج است، از این رو تشکیل تعاونی ها، هم افزایی، تامین منابع و دستیابی به دانش فنی و مهارت لازم در این حوزه می تواند کارساز باشد.

وی با اشاره به ضرورت توجه به تعاونی های دانشجویی و دانش بنیان، اظهار کرد: باید بستری باهمکاری اندیشمندان، اداره کل تعاون، کار و رفاه و سایر ارگان های مرتبط برای دانشجویان فراهم شده و در حوزه های مختلف،تعاونی هایی برای قشر دانشجو تشکیل گردد؛ این اقدام علاوه بر غنی سازی اوقات فراغت، درآمدسازی نیز نموده و در مهارت افزایی دانشجویان برای مدیریت کسب و کار و اشتغال پایدار هم موثر است.

قراچورلو اظهار داشت: باتوجه به این که دانشجویان با سایر اقشار تفاوت فکری و دانشی دارند، برای دستیابی به اهداف تاثیرگذار در برنامه ششم توسعه و تحقق نقش جوانان و توسعه اقتصاد دانش بنیان با تکیه بر بیانیه گام دوم انقلاب، باید زمینه تاسیس شرکت های تعاونی در این خصوص تسهیل گردد.

سهم شرکت های تعاونی دانش بنیان در آذربایجان شرقی چهار درصد است

رئیس پارک علم و فناوری استان نیز در این همایش، اعلام کرد: طی سال های گذشته، اتفاقاتی در جهان اتفاق افتاده و در پی آن، جهت اقتصاد ایران دگرگون، و منشاء قدرت و ثروت جابه جا شده است؛ به عنوان مثال از 10 شرکت، هشت شرکت آن نفتی بود، در حالی که اکنون بیشتر شرکت ها، شرکت های خدماتی هستند.

عبدالرضا واعظی با بیان این که منشاء ثروت، دیگر فروش نفت نیست، گفت: تکیه بر درآمدهای نفتی اشتباه بزرگی است که در بودجه سال آینده نیز آمده است؛ این در حالی است که منشا قدرت از جامدات و مایعاتی چون نفت، معادن، کارخانجات به سمت فناوری حرکت نموده است.

وی با اشاره به این که اکنون منشا ثروت در کارآفرینی است، اظهار داشت: امروزه مرزبندی های دانش کمرنگ شده و در حال حاضر بازار برای کارآفرینی وسیع تر از آنی است که ما در پیش گرفته ایم.

وی متذکر شد: صندلی پارک علم و فناوری مابین دانشگاه و صنعت قرار گرفته است و دانشجویان و اساتید باید با یکدیگر تیمی تشکیل داده و با ایجاد شرکت های دانش بنیان و فناور، محصول در بازار عرضه نمایند.

رئیس پارک علم و فناوری استان با بیان این که هشت مرکز رشد و سه مرکز نوآوری در این پارک وجود دارد، اعلام کرد: در مجموع 140 شرکت دانش بنیان در استان وجود داشته و متاسفانه سهم شرکت های تعاونی دانش بنیان در آذربایجان شرقی چهار درصد است.

وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید نمود: ارائه تسهیلات کم بهره با باز پرداخت طولانی مدت، اعصای تسهیلات توسط پارک، استقرار در پارک علم و فناوری، توانمندسازی استارتاپ ها و شرکت ها به وسیله برگزاری کارگاه ها و دوره های مختلف، ارائه تسهیلات تجاری سازی و بازاریابی، حمایت جهت شرکت در نمایشگاه های خارجی و داخلی و ... از جلمه خدمات پارک به شرکت های فناور و دانش بنیان است.

مدیر امور تعاونی های اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز در این همایش تشریح کرد: نظام مالی جمهوری اسلامی ایران بر پایه سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی با برنامه ریزی منظم و صحیح پایدار است.

منصور نیکخو ادامه داد: طبق سیاست های اصل 44 قانون اساسی، بخش تعاون باید 30 درصد اقتصاد کشور را در اختیار می گرفت، این هدف عملاً محقق نشد و متاسفانه سهم بخش تعاون 8.9 درصد است.

وی معافیت حق بیمه شرکت های تعاونی، ایجاد بانک توسعه تعاون و تاسیس صندوق ضمانت در بخش تعاون را از مزایای تشکیل تعاونی ها اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، در انتها این همایش جوائزی برای ایده های برتر ارائه شده و امکان اخذ تسهیلات بانکی برای ایده های برتر فراهم شد.

ربات شبیه ساز پرندگان، برنامه جابزین و کلاه کاسکت مجهز به کولر و سیستم تهویه هوا برای موتورسواران از جمله ایده های مطرح شده در این همایش بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 1961

به "همایش توسعه تعاونی های دانشجویی و دانش بنیان در تبریز برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همایش توسعه تعاونی های دانشجویی و دانش بنیان در تبریز برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید