سهم یک درصدی رمزارزها از کل مصرف برق کشور

به گزارش آریا بلاگ، دولت در حالی علت قطعی برق را استخراج رمزارزها اعلام نموده است که به اذعان کارشناسان و نمایندگان مجلس علت خاموشی های اخیر را باید در جای دیگری جستجو کرد.

سهم یک درصدی رمزارزها از کل مصرف برق کشور

به گزارش خبرنگاران، با آغاز فصل گرما، قطعی برق و خاموشی های مداوم به یکی از چالش های اساسی مردم تبدیل شده است و عده بسیار زیادی از این بابت متضرر شده اند.

یکی از دلایل مهمی که توسط دولت برای قطعی برق و خاموشی های اخیر عنوان می گردد، استخراج رمزارز است. در این باره، حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه اخیر هیئت دولت با اعلام اینکه فراوری و استخراج رمز ارزها در کشور حتی مراکز دارای مجوز، تا سرانجام شهریور ممنوع شده است، گفت: برق برای استخراج رمز ارزها با مجوزش 300 مگاوات است اما غیر مجازش 2000 مگاوات است. هر کسی تعدادی ماینر گذاشته و این بیت کوین را استخراج می نماید. از امروز تا سرانجام شهریور هر نوع استخراج رمز ارز ممنوع و غیر قانونی است.

عدم سرمایه گذاری دولت در صنعت برق، عامل خاموشی های اخیر

اما به اذعان کارشناسان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، علت اصلی قطعی برق، رمزارزها نیستند و علل و عوامل اصلی قطعی برق را باید در جای دیگری جستجو کرد.

در این باره مجتبی توانگر رئیس کمیته اقتصاد انرژی مجلس با بیان اینکه سهم کشور از کل صنعت استخراج رمزارز در دنیا کمتر از 5 درصد است، گفت: علت قطع برق، استخراج رمز ارز نیست بلکه علت توقف سرمایه گذاری و فرسودگی شبکه توزیع و فراوری است.

وی با بیان اینکه میزان برق مصرفی در صنعت استخراج رمزارز در دنیا 12000 مگاوات است، اضافه نمود: سهم میزان برق مصرفی در صنعت استخراج در واحدهای مجاز 300 مگاوات و در واحدهای غیرمجاز 300 مگاوات است، همچنین سهم برق صنعت استخراج در کشور از کل برق فراوریی یک درصد است.

رئیس کمیته اقتصاد انرژی مجلس اظهار کرد: درخصوص ارتباط احتمالی قطعی برق و استخراج رمزارزها، موضوع را در کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس آنالیز کردیم؛ ظرفیت اسمی فراوری برق در کشور 85000 مگاوات و ظرفیت واقعی فراوری برق در کشور 60000 مگاوات است.

محمدرضا پور ابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه مهمترین عامل و دلیل اصلی این خاموشی ها و قطعی برق عدم سرمایه گذاری جدید در حوزه صنعت برق است گفت: به طور متوسط سالی بین 8 تا 10 درصد مصرف برق خانگی ما افزایش پیدا می نماید. وزارت نیرو که متولی راه اندازی نیروگاه های جدید است در 5 سال گذشته هیچ سرمایه گذاری در این حوزه نکرده است. بزرگترین مشکل ما همین مساله است و بنده در جلسه سران قوا که رئیس جمهور هم حضور داشت این گزارش را ارائه کردم که در 5 سال اخیر هیچ گونه سرمایه گذاری جدیدی در نیروگاه های کشور انجام نشده است.

رئیس کمیسیون مالی مجلس با بیان اینکه براساس آمار بین 58 تا 60 هزار مگا وات برآورد فراوری برق واقعی ما در کشور است و مصرف ما هم بیش از 55 هزار مگا وات نبوده توضیح داد: سوءمدیریت و بی برنامگی وزارت نیرو در کشور را شاهد هستیم.

سهم یک درصدی رمزارزها از برق فراوریی کشور

محمدرضا شرفی عضو انجمن بلاکچین ایران نیز با بیان اینکه ارتباط دادن خاموشی های اخیر به مصارف مراکز ارز دیجیتال نوعی فرافکنی است و باید ریشه کمبود برق را در مدیریت ضعیف صنعت برق دنبال کرد. می گوید: بنا به آمارهای دنیای سهم ایران از استخراج ارز دیجیتال بین 5 تا 7 درصد است که این میزان مصرف معادل یک درصد از فراوری برق کشور است.

عضو انجمن بلاکچین ایران با اشاره به اینکه به دلیل نوپا بودن صنعت استخراج ارز دیجیتال این بخش به نوعی بلاگردان ضعف مدیریت وزارت نیرو برای فراوری برق شده است معتقد است: با آغاز گرمای زودرس استفاده مردم از سیستم های سرمایشی مصرف برق رشد محسوسی داشته است، اما متأسفانه مدیران صنعت برق تمام این کمبودها را ناشی از استخراج ارز دیجیتال می دانند در حالی که سایر صنایع مانند فولاد و خودرو نیز سهم عمده ای از مصرف برق دارند.

به گفته شرفی انتقاد به صنعت استخراج ارزهای دیجیتال با وجود دریافت تعرفه سنگین 1800 تومانی به ازای هر کیلووات را می توان به نوعی فرار رو به جلو وزارت نیرو از اجرای تعهدات خود برای توسعه شبکه برق دانست.

علیرضا کفشکنان کارشناس حوزه انرژی نیز با اشاره به کمبود برق و خاموشی های اخیر معتقد است چرایی کمبود برق مستلزم شفاف سازی و ارائه آمار و اطلاعات دقیق و کامل از سوی مسئولان وزارت نیرو است، به نظر می رسد در این زمینه فرافکنی صورت می گیرد و متولیان امر ترجیح می دهند توجهات را به سمت عوامل کم اثرتری مانند خشکسالی یا استخراج رمزارز ها معطوف سازند.

وی اضافه نمود: بعضی برآورد ها نشان می دهد کمتر از 5 درصد استخراج رمزارز های دنیا سهم ایران است که معادل 700 مگاوات انرژی برق است، اگر آمار اخیر سخنگوی صنعت برق یعنی سهم 10 درصدی دنیا نیز ملاک قرار گیرد حداکثر 1500 مگاوات برق به این صنعت اختصاص می یابد؛ که این میزان در سبد ظرفیت 85 هزارمگاواتی فراوری برق کشور چندان مشکل ساز نیست.

منبع: تسنیم

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 3 تیر 1400 بروزرسانی: 3 تیر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 7142

به "سهم یک درصدی رمزارزها از کل مصرف برق کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم یک درصدی رمزارزها از کل مصرف برق کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید