صنعت گردشگری برای بچه ها کاری نکرده است

به گزارش آریا بلاگ، وزیر آموزش و پرورش گفت: صنعت گردشگری هنوز برای کودک کاری نکرده است و در بسیاری از منطقه ها گردشگری جایی برای بازی و خلافیت کودک وجود ندارد.

صنعت گردشگری برای بچه ها کاری نکرده است

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در دومین رویداد سراسری ایران و گردشگری خوراک در سده نو که با حضور سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در محل مرکز همایش های صدا و سیما برگزار گردید، گفت: این روز ها در ابتدای سال تحصیلی هستیم و باید گفت نباید حوزه گردشگری و تحصیل و آموزش را از هم جدا دانست.

او اضافه نمود: ما دو رویکرد نسبت به گردشگری داریم یکی رویکرد مالی است که آن را صنعت می نامیم و رویکرد دوم این که گردشگری را به عنوان فعالیت و رویداد فرهنگی می دانیم و از نظر ما بایدرویکرد فرهنگی را برجسته کنیم.

نوری اضافه نمود: گردشگری محرک تمام هنر ها است و هنر های دستی، تجسمی، نمایشی و معماری شامل این ها می گردد. اگر بخواهیم این هنر ها در جامعه نشر یابند برترین زمینه آن گردشگری است.

او با اشاره به سه مکتب غذایی گفت: مکتب ایران، رم و چین سه مکتب غذایی هستند، مکتب ایران شامل ایران قدیم، غذا های ترکی، هندی، کردی، عربی و سایر گویش ها است که از تنوع بسیار زیادی برخوردارند، از سویی ما بیش از 3 هزار نوع نان داریم، وقتی جاذبه ها را نگاه می کنیم جاذبه خوراکی مثل کباب در راس جاذبه های گردشگری بعضی شهر ها است.

او با بیان اینکه اگر با نگاه هنری به گردشگری نگاه کنیم باعث رشد آن می شویم، گفت: در آموزش و پرورش تعدادی واقعیت و تعدادی انگاره وجود دارد. واقعیت های ما این است که از تولد تا خاتمه کودکی در نظام آموزش و پرورش قرار داریم. حدود 24 میلیون نفر دانش آموز و نوآموز داریم که در ایران 30 درصد و در جهان 25 درصد هستند. 105 هنرستان گردشگری داریم که در حال توسعه هستند. بعلاوه 350 اردوگاه که یکی در نیشابور، شهید باهنر، و… واقع شده است.

او ادامه داد: در جهان امروز معین نماینده رفتار مصرف خانوار، بدون شک بچه ها هستند. گردشگری نقش مصالح را دارد، موضوع دیگری که وجود دارد این است که در بحث خوراک به دانش آموزان ما آشپزی آموزش داده نمی گردد و بچه ها یاد نمی گیرند چطور غذا درست نمایند، مربی و تور لیدر برای بچه ها نداریم و یا اگر داریم تعدادشان خیلی کم است و از همین جا باید از این افراد دعوت کنیم تا در این چرخه قرار بگیرند.

نوری اضافه نمود: باید 20 درصد از فعالیت های مدرسه خارج از مدرسه انجام گردد، یعنی جامعه باید آمادگی این را داشته باشد در تمام بخش ها بسته هایی را به عزیزان مدرسه ای اهدا کند.

او با بیان اینکه صنعت گردشگری هیچ جایی برای بچه ها باز نکرده است، اضافه نمود: جای بازی در بعضی مکان ها برای بچه ها است در صورتی که بچه ها جایی برای بروز خلاقیت می خواهند و این فضا وجود ندارد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر فرد به سواد مفهومی نرسد، سواد عملکردی نخواهد داشت و ترجیح می دهد پای موبایلش بنشیند تا تلویزیون و مطالعه درباره گردشگری مطالعه کند و بیاموزد. اگر فردی سواد عملکردی نداشته باشد نمی تواند از گردشگری اطلاعاتی بدست آورد.

او اضافه نمود: باید از ظرفیت دانش آموزان در هر موقعیتی استفاده کرد و ضروری است در توسعه زیرساخت ها روش ها و تربیت نیروی انسانی تغییراتی ایجاد کنیم که بر اساس ذائقه دانش آموزان باشد. ما برای این ارتباط بین آموزش و پرورش و گردشگری آماده هستیم، اما دوست داریم دانش آموزان ما به عنوان راهنمایان گردشگری یک گام به سمت ما بردارند تا ما هم یک قدم فراتر برداریم و هنرستان هایی راه اندازی کنیم.

خبرنگاران فرهنگی هنری میراث و گردشگری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 مهر 1401 بروزرسانی: 10 مهر 1401 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 10899

به "صنعت گردشگری برای بچه ها کاری نکرده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنعت گردشگری برای بچه ها کاری نکرده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید