علت احساس سنگینی در قفسه سینه چیست؟

به گزارش آریا بلاگ، خبرنگاران | سرویس سلامت - آیا تا به امروز دچار احساس گرفتگی و درد در قفسه سینه شده اید؟ آیا فکر می کنید هر دردی در این ناحیه نشانه حمله قلبی است؟ اگر اینگونه فکر می کنید، باید بگوییم که تصور شما غلط است. علت احساس سنگینی در قفسه سینه موارد مختلفی دارد که در این متن برای شما بعضی از دلایل آن را معرفی خواهیم کرد.

علت احساس سنگینی در قفسه سینه چیست؟

علت احساس سنگینی در قفسه سینه چیست؟

1. اضطراب و نگرانی

ساده ترین علت احساس سنگینی در قفسه سینه، اضطراب است. نگرانی و اضطراب شدید می تواند باعث درد در ناحیه قفسه سینه بگردد. و برای رفع این درد باید سعی کنید که آرامش را به زندگی خود برگردانید. تنفس صحیح نقش خوبی در رفع درد شما ایفا خواهد نمود. بهتر است موارد استرس زا را نیز از زندگی خود حذف کنید.

2. عفونت

عفونت و التهاب در ناحیه دنده ها و یا استخوان سینه می تواند ایجاد درد در همان ناحیه کند و حتی عضلات شکمی را هم تحت تاثیر قرار دهد. در صورتی که فکر می کنید دچار یک التهاب عفونی در ناحیه قفسه سینه هستید، به پزشک مراجعه کنید.

3. حمله قلبی

سکته قلبی از جمله دلایلی است که در ناحیه قفسه سینه درد ایجاد می نماید و موجب می گردد که فردی که دچار حمله قلبی شده است در قسمت های بازو و کتف و دست سمت چپ احساس درد نموده و احساس سنگینی در قفسه سینه بکند. از سایر علایم حمله قلبی می توان به افزایش ضزبان قلب، حالت تهوع و افزایش تعرق، احساس درد شدید در گردن و فک اشاره نمود. وقتی که حمله قلبی رخ می دهد، خون رسانی به قلب کاهش می یابد. افرادی که فشار خون بالا دارند بیشتر مستعد حملات قلبی هستند و سایر عواملی که می تواند منجر به حمله قلبی گردد شامل چربی خون بالا، مصرف سیگار، مصرف غذاهای ناسالم و دیابت است. در صورتی که احساس کردید فردی دچار علایم حمله قلبی است که بیش از پنج دقیقه این علایم در وی بروز نموده است باید سریعا با اورژانس تماس بگیرید.

4. التهاب پرده جنب

پلورا یا پرده جنب، به پرده ای گفته می گردد که اطراف ریه را در بر گرفته و آن را می پوشاند. اگر به هر دلیلی این پرده دچار التهاب گردد می تواند عامل ایجاد احساس سنگینی در قفسه سینه بگردد. از جمله عواملی که نشان می دهند پلورا دچار التهاب شده است سرفه، تب و مسائل تنفسی است. معمولا التهاب پلورا به دلیل عفونت باکتریایی و یا ویروسی اتفاق می افتد و بهتر است برای درمان آن به پزشک مراجعه گردد.

5. هپاتیت

همانطور که می دانید هپاتیت یک بیماری کبدی است که تکثیر و ابتلا به آن به وسیله یک ویروس است. این بیماری به وسیله مصرف مواد مخدر، مصرف الکل و… سرایت پیدا می نماید. علایم هپاتیت شامل زردی چشم و پوست، کم رنگ شدن مدفوع و تیرگی ادرار و کاهش اشتها است و یکی از علایم آن نیز درد و احساس سنگینی در قفسه سینه خواهد بود.

6. ذات الریه

ذات الریه یک بیماری عفونی با عامل باکتری است. بیمار سرفه های شدیدی می نماید که می تواند موجب درد در ناحیه قفسه سینه گردد. از جمله علائم ذات الریه تب و لرز و افزایش ضربان قلب و سرفه است. این بیماری مسری بوده و می تواند از فردی به فرد دیگر سرایت پیدا کند و به همین علت باید سریعا فرد بیمار تحت درمان قرار گیرد تا از انتقال آن به دیگران جلوگیری گردد.

7. مسائل صفراوی

ایجاد مشکل در کیسه صفرا هم می تواند به احساس سنگینی در قفسه سینه منجر گردد. کیسه صفرا آنزیم های لازم برای هضم مواد چربی را در خود ذخیره می نماید. اگرچه کیسه صفرا یک عضو کوچک در بدن است اما عضوی بسیار مفید و موثر است و در صورتی که دچار مشکل گردد می تواند درد شدیدی را در ناحیه شکمی و قفسه سینه ایجاد کند که بیشتر در سمت راست بدن احساس می گردد. در صورتی که کیسه صفرا مسدود گردد می تواند موجب ایجاد سنگ های صفراوی گردد و در نتیجه علایمی مانند تب و لرز، حالت تهوع و دل درد شدید را ایجاد کند. اگر این مشکل پیشرفت کند ممکن است که بیمار احتیاج به جراحی پیدا کند.

8. سوء هاضمه

رفلاکس مری یا سوء هاضمه هم می تواند در ناحیه قفسه سینه درد ایجاد کند. در صورتی که غذای خورده شده به خوبی هضم نگردد و محتویات داخل معده به سمت دریچه بالایی برگردند در همان ناحیه و یا در بخش های بالایی شکم احساس درد و سوزش به وجود خواهد آمد. یک دلیل دیگر این سوزش این است که اسید معده به دلیل حالت اسیدی خود موجب سوزش لوله مری می گردد. برای رفع مشکل سوء هاضمه باید به یک متخصص گوارشی مراجعه کنید و با مصرف داروهای آنتی اسید می توانید این مشکل خود را رفع سازید. همچنین باید از مصرف بعضی مواد غذایی مانند مواد الکلی و کافئین دارد و غذاهای تند و ادویه دار و مصرف سیگار و شکلات نیز بپرهیزید.

بیشتر بخوانید: درمان خانگی سوء هاضمه با گیاهان دارویی

9. مسائل عروق کرونری قلب

آنژین قلبی که به دلیل مسائل در عروق کرونری قلب ایجاد می گردد می تواند علت درد قفسه سینه باشد. وقتی که رگ های قلب به دلیل رسوب چربی ها مسدود شده باشند و یا ظرفیت خون رسانی آنها کاهش یافته باشد توانایی خون رسانی قلب نیز کاهش می یابد و قلب ضعیف می گردد. در نتیجه قلب نمی توان خون کافی را به اندام های بدن برساند. برای رفع این مشکل و یا پیشگیری از چنین بیماری توصیه می گردد که حتما در برنامه های خود یک ورزش سبک را بگنجانید. سایر علایم این بیماری سوزش قلب، افزایش عرق کردن و استفراغ است. این بیماری می تواند به حمله های قلبی منجر گردد و چاقی، سیگار کشیدن و تغذیه ناسالم نیز شرایط را بدتر می نماید.

سخن پایانی

درد در ناحیه قفسه سینه برای بسیاری از ما هراس بر انگیز است چرا که فکر می کنیم ممکن است دچار حمله قلبی شده باشیم. اما درد در این ناحیه تنها نشان دهنده حمله قلبی نیست و همانطور که در این متن گفته شد می تواند علل مختلفی داشته باشد که در هر صورت با مراجعه به پزشک و تشخیص علت آن بهتر است به درمان آن بپردازید تا از مسائل بعدی جلوگیری گردد.

اگر سوال یا تجربه ای در این زمینه دارید آن را به وسیله بخش ارسال نظر با ما و سایر کاربران خبرنگاران در میان بگذارید.

منبع: setare.com
انتشار: 11 خرداد 1400 بروزرسانی: 11 خرداد 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 6981

به "علت احساس سنگینی در قفسه سینه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت احساس سنگینی در قفسه سینه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید