برای درمان سر درد چی بخوریم؟

به گزارش آریا بلاگ، اگر از سردرد رنج می برید توصیه می گردد که در همان مراحل اولیه، درد را تسکین دهیدو شدت پیدا نکند،ضمن آنکه شناسایی مواد غذایی که باعث تسکین سردرد می گردد مفید است .در این مطلب به دلیل بروز سردرد و درمان غذایی آن اشاره شده است.

برای درمان سر درد چی بخوریم؟
سردرد از آن دست مسائلی است که زندگی را مختل و فرد را دچار مسائل اساسی می نماید.اگر شما هم همیشه با این مشکل روبه رو هستید می توان به جای استفاده از داروهای شیمیایی از روشهای درمان خانگی بهره ببرید.

سردرد، شایع ترین مشکل برای سلامتی است ،که در بزرگسالان ،بچه ها و حتی سالخوردگان، دیده می گردد ، علت اصلی آنها، شیوه زندگی پر خطر است. سردرد در اشکال مختلف ظاهر میگردد. مثل:سردردهای خوشه ای ،سردردهای میگرنی ،سردردهایی که بر اثر تنش یا سردرد هایی که از نوع خستگی به وجود می آیند ؛ همگی، درد بسیار شدیدی دارند.که در این مقاله درمان های خانگی سردرد را معرفی خواهیم کرد.1

علل سردردکمبود آب بدن شایع ترین علت سردرد است. بدن هر فردی به طور میانگین از 60 درصد آب تشکیل شده است و به مصرف آب به مقدار بالا احتیاج دارد. بنابراین هر فرد بزرگسال برای آب رسانی کافی باید روزی 8 تا 10 لیوان آب بنوشد. توجه داشته باشید قهوه و نوشیدنی های گازدار باعث کمبود آب بدن می گردد.

مصرف داروهای ضد درد علت نیمی از میگرن های مزمن است و 25 درصد نیز براثر مصرف بیش از حد داروهای شایع درد است.

کافئین اگرچه باعث تسکین درد می گردد اما مصرف زیاد آن اثر عکس دارد. علاوه بر آن، ترک کردن عادت مصرف قهوه باعث بروز سردرد می گردد تا این که بدن به مصرف نکردن کافئین عادت کند.

سردردهای تنشی در پی استرس به وجود می آید. یکی دیگر از علل آن نیز خیره شدن به صفحه مانیتور به مدت طولانی است.بنابراین هر نیم ساعت از جا بلند شوید و به دور دست خیره شوید.

سینوزیت در بعضی موارد سردرد ایجاد می نماید. این نوع سردرد همراه با درد استخوان گونه، استخوان بینی یا پیشانی است. اغلب با حرکت ناگهانی سر، درد زیاد می گردد.شست و شوی بینی با آب مقطر می تواند مفید باشد.

مصرف بعضی غذاها مانند بادام زمینی، شکلات که حاوی آمینو اسید تیرآمین است و سوسیس که حاوی نیترات است سردرد به وجود می آورد. گاهی فرآورده های لبنی و گندم نیز عامل سردرد است.

تغییرات جوی به خصوص افت فشار جوی سردرد به وجود می آورد. سفر کردن به مکانی که در ارتفاع بالاتر از محل زندگی شما قرار گرفته است ممکن است سردرد ایجاد کند.

هورمون های استروژن و پروژسترون روی ماده شیمیایی مربوط به سردرد در مغز تاثیر می گذارد. مقدار بالای استروژن سردرد را بهبود می دهد، در حالی که استروژن های پایین باعث شدت یافتن درد می گردد.

دود سیگار، یکی از عوامل شایع در بروز حمله میگرن است. بنابراین از قرار گرفتن در محیط آلوده به دود خودداری کنید.در ادامه به مواردی برای درمان و تسکین سر درد اشاره می کنیم.2

روغن نعناعاولین درمان خانگی سرخوردگی در این فهرست، روغن نعناع است. سردرد مانند میگرن به خاطر گردش خون بد رخ می دهد. بنابراین این روغن گیاهی می تواند به شما یاری کند تا جریان خون را تقویت کنید.

روغن اسطوخودوسدومین درمان محبوب، روغن اسطوخودوس خواهد بود. همانطور که احتمالا می دانید عطر روغن اسطوخودوس عالی است و به درمان سردرد یاری می نماید.

زنجبیلزنجبیل درمانی خانگی موثر برای میگرن است. زنجبیل ممکن است باعث کاهش سردرد به وسیله کاهش التهاب شریان ها گردد، بنابراین به همین علت است که زنجبیل در بین درمان های خانگی برای سردرد ارزشمند است . این همان مسیری است که باید دنبال کنید.

ریحانریحان حاوی داروهای مسکن است که می تواند فکر را آرام و سردرد را درمان کند. این برترین درمان خانگی برای میگرن است.

رزماریاسید رزماری حاوی خواص ضد التهاب و آرامش بخش است که به درمان سردرد یاری می نماید. این چرایی برترین درمان خانگی برای سردرد ذکر شده است. در اینجا توصیه هایی آورده شده است که می توانید برای مصرف رزماری در پی آن بروید.

سرکه سیبسیب تازه و سرکه سیب، ممکن است سطح اسیدی را در بدن متعادل نمایند. سرکه سیب برای کاهش سردرد به کار می رود، بنابراین به عنوان یکی از برترین درمان های خانگی برای سردرد شناخته می گردد.

لیمولیمو یک جز مهم در درمان سردرد است زیرا خواص آرامش بخشی دارد. علاوه بر این، ممکن است تعادل اسیدی - قلیایی درون بدن را حفظ کند. دو راه برای استفاده از لیمو برای تسکین درد ناشی از سردرد وجود دارد.

دارچیندارچین در درمان سردرد مورد استفاده قرار می گیرد که ناشی از قرار گرفتن بیش از حد در هوای سرد است.

سیببوی سیب یکی از روش های عجیب کاهش سردرد است و مطالعات متعدد نشان داده اند که این بوی خاص، درد مرتبط با سردرد را خیلی سریع کاهش می دهد.1

کلمسبزیجاتی مانند کلم پیچ، کلم بروکلی، آرگولا و کلم بروکسل فرایند سم زدایی از بدن را تسریع نموده، به سلول ها اجازه می دهند تا خود را ترمیم و سم زدایی نمایند و مانع از بروز سردرد می شوند.

در هر سلول یک موتور بازسازی و جمع آوری فضولات وجود دارد و ترکیبات شفابخش در این گیاهان، سوخت لازم برای جمع آوری، دفع و نابودی این فضولات را فراهم می نماید.

آنزیم هایی در دهان ما وجود دارند که به ما یاری می نمایند تا این سبزیجات را بجویم. حتی اگر ضروری است این سبزیجات را بپزید، باید مقداری از آن ها را به صورت خام مصرف کنید؛ بنابراین حتی اگر می خواهید آن ها را بپزید (به عنوان مثال برای سوپ) باید پیش از پختن آن ها را خرد یا ساطوری نمائید. اگر پس از پختن آن ها را خرد نمائید ترکیبات آن ها برای سم زدایی از بدن از دست می رود.

پروتئین گیاهینخودفرنگی و عدس منابع فوق العاده ای برای پروتئین گیاهی هستند. از دیگر موارد می توان به آجیل ها و مغزها مانند تخمه آفتابگردان و تخم شاهدانه یا غلات کامل مانند ارزن، کینوا یا جو دوسر اشاره کرد. به خاطر داشته باشید که تمام غذاهای گیاهی طبیعی (غیر از میوه ها) حاوی پروتئین کافی هستند.

این خوراکی ها بدن شما را سرشار از مواد مغذی خواهند کرد بدون آنکه بدنتان را مملو از نیتروژن زائد یا بافت های اسیدی که در پروتئین حیوانی وجود دارد نمایند. یکی از رازهای ضدپیری و خلاصی از شر سردردها، مصرف بیشتر پروتئین گیاهی و محدود کردن پروتئین حیوانیست. اگر استفاده از این خوراکی ها منبع اصلی تامین پروتئین بدنتان باشد، احتمالا دیگر سردرد را تجربه نخواهید کرد.3

ماهی های چربغذاهایی که منابع غنی از ویتامین های B مانند B6، B12 و اسیدفولیک هستند، شدت سردرد را کاهش می دهند. به همین علت ماهی سالمون و تن از این نظر کاملاً مناسب هستند. ماهی سالمون به تنهایی 250 درصد از احتیاج روزانه بدن به ویتامین B12 را در یک وعده 39 گرمی تأمین می نماید. این بدین معنی است که مصرف چند تکه ماهی سالمون دودی در کنار غذا باعث می گردد که معده و سرتان احساس بهتری داشته باشند. بعلاوه ماهی های چرب سرشار از اسید های چرب امگا 3 هستند که ضدالتهاب است؛ به عبارت دیگر، خوردن ماهی برای درمان سردرد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.4

طالبیاز آنجا که انواع میوه پتاسیم و آب زیادی دارند، می توانند سردرد ناشی از سدیم زیاد و کمبود آب بدن را کاهش دهند. هر طالبی در میزان میانه حدود 66 میلی گرم منیزیم دارد که تقریباً 16 درصد احتیاج روزانه بدن به منیزیم را تأمین می نماید. بعضی تحقیقات نشان دادند که منیزیم می تواند سطح انسولین را در بیمارانی که دیابت ندارند، ثابت نگه دارد. از آنجا که فشارخون پایین یکی از دلایل رایج سردرد است، مصرف منیزیم بیشتر می تواند سطح فشارخون را متعادل نموده و از سردردهای احتمالی جلوگیری کند.

تخم مرغویتامین B موجود در تخم مرغ نقش بسیار مهمی در کاهش سردرد میگرنی و از آن دارد. مصرف 200 الی 400 میلی گرم از ریبوفلاوین (ویتامین B2) می تواند در کاهش سردردهای مکرر مفید باشد. دو عدد تخم مرغ بزرگ حاوی 24 درصد از احتیاج روزانه بدن به ریبوفلاوین است.

غلات کاملیکی از ساده ترین درمان ها برای سردردهای میگرنی استفاده از غلات کامل است. کاهش قند خون می تواند یکی از محرک های اصلی سردرد باشد. برای جلوگیری از ایجاد سردردهای میگرنی ناشی از کاهش قند خون، می توانید کربوهیدرات های پیچیده و فیبر بخورید. گندم سیاه، جو، بلغور، جوی دوسر، نان سبوس دار، کینوا و فارو مفید خواهند بود.5

پی نوشت:

1.www.namnak.com

2.www.beytoote.com

3.www.mashreghnews.ir

4.www.jadidtarin.com

5.www.virgool.io

منبع: راسخون
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 8414

به "برای درمان سر درد چی بخوریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای درمان سر درد چی بخوریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید