قیمت خودروهای داخلی روی نردبان افزایش
به گزارش آریا بلاگ، گاهی تصور می گردد دولتی بودن خودروسازان در برخی وارد به نفع خودروسازان است. در حالی که همین حمایت دولت در عمل منجر به ضرر دهی کلان خودروسازن شده است. ساده ترین مثالش اصرار بر قیمت گذاری دستوری است که عاقبتش می گردد ضرر و زیان چند میلیون تومانی روی فراوری یک خودرو.
پیرو اعلام معاون حمل و نقل وزارت صمت، به زودی و برای اولین بار در سال 1401 دولت مجوز افزایش قیمت خودروهای داخلی را صادر خواهد نمود.
بر اساس اعلام منوچهر منطقی:
افزایش قیمت برای خودروهای زیان ده انجام می گردد و برای همه خودرو نخواهد بود. بر این اساس مدیران مجموعه های ایران خودرو و سایپا و تمام خودروهای فراوریی، زیان ده محسوب می شوند. متاسفانه عدد زیان هر دو خودروساز بزرگ کشور از صد هزار میلیارد تومان عبور نموده است.
البته از بین محصولات فراوریی این دو شرکت برخی از آن زیان ده تر محسوب می شوند. از جمله پژو 206 که همچنان زیان ده بوده و یا سمند و تیبا که با توقف فراوری از زیان دهی آن ها نیز متوقف شده است.
در جدول زیر به خودروهای زیان ده اعلامی به وسیله شرکت های ایران خودرو و سایپا پرداخته ایم. منبع این ارقام شرکت های سازنده هستند؛ اما نظر کارشناسان این حوزه فرق دارد.
خودرو | قیمت تمام شده | قیمت فروش | زیان |
---|---|---|---|
دنا | 271 | 268 | 3 |
سمند | 175 | 139 | 36 |
تیبا | 112 | 95 | 77 |
ساینا | 112 | 95 | 17 |
شاهین | 249 | 245 | 4 |
کوییک | 112 | 95 | 17 |
رانا | 167 | 159 | 8 |
پژو | 156 | 133 | 17 |
مسائل اقتصادی خودروسازان تنها به زیان دهی محدود نمی گردد. صنعت خودرو علاوه بر زیان انباشته بالغ بر 115 هزار میلیارد تومانی، 85 هزار میلیارد تومان نیز بدهی دارد.
آگهی های انواع خودرو را در خبرنگاران ببینید
امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفت وگویی عنوان کرد:
عمد محصولان شرکت های خودروساز در حال حاضر زیان ده محسوب می شوند. مثلا خودروی تیبا با حدود 70 میلیون تومان زیان عرضه می شد که البته فروش آن متوقف شده است. تیبا بالاتر از 50 درصد زیان ده است. شاید بتوان گفت که بالاتر از 60 درصد خودروها با زیان به فروش می رسد.
***
اخبار خودرو را در بلاگ خبرنگاران بخوانید.
***