منوی چینی، طرحی برای سبقت از آمریکا تنها در 5 سال

به گزارش آریا بلاگ، برنامه 5 ساله چین به شکلی طراحی شده که به اعتقاد کارشناسان درصورت اجرای موفقیت امیز، پکن برخلاف خواست و کوشش آمریکا به یکی از ابرقدرتهای دنیا تبدیل خواهد شد.

منوی چینی، طرحی برای سبقت از آمریکا تنها در 5 سال

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، یکی از نگرانی های آمریکا پتانسیل چین برای سلطه بر حوزه فن آوری های حساس و تبدیل شدن به بزرگترین تهدید ژئوپولتیک طی چند دهه آینده است. از سوی دیگر چین به همان اندازه نگران سیاستهای آمریکا برای جلوگیری از رشد پکن بوده و در کنگره حزب ملی خلق چین تصمیماتی گرفته شد که به پکن برای کاهش وابستگی به غرب یاری زیادی کرد. برنامه ریزان و سیاستگذاران چینی به هدف گذاری های جاه طلبانه شهرت دارند و برنامه 5 ساله اخیر آنها تا سال 2025 نیز از این قاعده مستثنی نیست. در جلسه سالانه کنگره چین که روز آدینه گذشته اغاز شد تصمیماتی گرفته شد که بیانگر جدیت و جاه طلبی پکن بود.

سرمایه گذاری بر روی تحقیق و توسعه

باتوجه به ادامه تحریم های آمریکا علیه چین حتی در دولت جدید آمریکا یکی از بزرگترین دغدغه های دولت چین کوشش واشنگتن برای جلوگیری از دستیابی پکن به فن آوری های حیاتی است و باتوجه به کاهش سرعت موتور رشد براساس راه چارههای سنتی، چین میخواهد اقتصاد خود را بیشتر بر روی نوآوری بنا کند که این هدف احتیاجمند توجه به تحقیقات علمی و هزینه شرکتها بر روی فراوری محصولات جدید است. افزایش بودجه 7 درصدی تا سال 2025 بر روی تحقیق و توسعه و رسیدن این هزینه به 580 میلیارد دلار تا سرانجام این دوره 5 ساله به همین دلیل انجام شده است. نکته جالب بیشتر بودن این بودجه در مقایسه با بودجه 548 میلیارد دلاری آمریکا در سال 2018 بر روی تحقیق و توسعه است.

بهبود استانداردهای بهداشتی

چین خواهان زندگی 65 درصد از جمعیت خود در مناطق شهری تا سال 2025 است و باتوجه به اینکه این رقم در سال 2019 نزدیک به 60.6 درصد بود و از سوی دیگر جمعیت این کشور طی این دوره 5 ساله 1.4 میلیارد نفر خواهد بود این بدان معناست که 50 میلیون نفر باید وارد شهرهای این کشور شوند. برای تبدیل شدن به یک کشور پیشرفته استانداردهای بهداشتی چین هنوز احتیاج به پیشرفت دارد. به همین دلیل پکن رقم 3.2 پزشک برای هر 1000 نفر را تا سال 2025 هدفگذاری نموده که در مقایسه با آمار 2.9 پزشک کنونی پیشرفت مناسبی به شمار می رود. باتوجه به جمعیت بالای این کشور این بدان معناست که سیستم بهداشت و درمان چین به 420 هزار پزشک جدید و آموزش آنها احتیاج دارد که باتوجه به 9 میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی جدید در سال این هدف دور از دسترس نیست.

انرژی هسته ای و احیای جنگل ها، راه چاره کاهش آلودگی

چین به عنوان بزرگترین فراوری کننده گاز دی اکسید کربن شناخته می گردد به طوری که 28 درصد از مجموع خروجی های دی اکسید کربن جهان متعلق به این کشور است. آذرماه سال جاری رئیس جمهوری این کشور از خنثی سازی انتشار کربن تا سال 2060 اطلاع داد و برنامه اش برای کاهش انتشار کربن در 2267 نیروگاه این کشور را بیان کرد. دولت چین مسلما در راستای حرکت به سمت کاهش فراوری گاز دی اکسید کربن از انرژی هسته ای حمایت می نماید. از همین رو باتوجه به ظرفیت کنونی فراوری انرژی 50 گیگاواتی، دولت پکن به دنبال فراوری 70 گیگاوات انرژی تا سال 2025 از این طریق است و این به معنای فراوری 20 راکتور جدید هسته ای در نقاط مختلف این کشور است.

به عنوان بخشی از اهداف زیست محیطی چین به دنبال گسترش جنگل های این کشور است. این اقدام باعث کاهش میزان دی اکسید کربن، جذب آب و یاری به کاهش جاری شدن سیل در بسیاری از نقاط این کشور می گردد. بیش از یک دهه است که برنامه های بزرگ درختکاری در این کشور اجرا شده است اما طبق برنامه جدید 5 ساله 24 درصد از مساحت کل این کشور تا سال 2025 پوشش جنگلی خواهد داشت.

اعتراف به موفقیتهای چین

البته در این جهت چالش هایی وجود دارند که مدتهاست چین با آنها دست به گریبان است. نینگ جیزه، معاون کمیسیون اصلاحات و توسعه ملی روز دوشنبه در کنفرانسی خبری با اشاره به ادامه ویروس کرونا، شرایط پیچیده و سخت اقتصاد جهانی که با افزایش بی ثباتی همراه بوده و مسائل ناشی از بهبود اقتصاد داخلی و سرمایه گذاری در این کشور گفت: بهبود پایدار و مستمر اقتصاد کشورمان همچنان با چالش ها و خطراتی روبرو است. باتوجه به فشارهای آمریکا و عدم قطعیت از شرایط محیط خارجی طی 5 سال آینده، عدم معین اهداف کمی میتواند به واکنش فعال و معین در برابر ریسکها و چالش ها یاری کند.

در دو دهه گذشته چین به طور میانگین در حدود 30 درصد رشد جهانی نقش داشته که از سال 2006 به بعد بزرگترین محرک رشد مالی در جهان بوده و به گفته مقامات در 5 تا 10 سال آینده 25 تا 30 درصد رشد مالی جهان مشارکت خواهد داشت. درحالیکه مقامات هدف معینی برای رشد مالی معین ننموده اند، کارشناسان معتقدند که برای دستیابی به اهداف مختلف معین شده تا 2035 به میانگین رشد 4.7 تا 5 درصد احتیاج است تا بدین ترتیب چین به عنوان یکی از بزرگترین محرکهای رشد جهان شناخته گردد.

اتاق بازرگانی بریتانیا در بیانیه ای که برای گلوبال تایمز ارسال نموده به این موضوع اشاره داشته که: چین نه تنها به شکلی موفقیت آمیز شیوع ویروس کرونا را مدیریت نموده و به تنها کشور دارای رشد مالی در 2020 تبدیل شده بلکه این کشور دارای جهتی معین برای تبدیل شدن به یک محرک پیشرو در نوآوری تکنولوژیک است. مهمتر از همه تمرکز چین بر توسعه پایدار یک هدف مهم به شمار می رود که کسب و کارهای بریتانیایی علاقمند به حمایت از آن هستند.

به نظر می رسد کاهش موانع سرمایه گذاری شرکتهای خارجی نیز یکی از محورهایی است که دولت چین برای جلب نظر شرکای بین المللی خود در دستور کار قرار داده و همانطور که نینگ در کنفرانس اخیر خود به آن اشاره نموده پکن به دنبال جذب این سرمایه گذاری ها در حوزه هایی مانند فراوری، فن آوری های برتر، حفظ انرژی و حفاظت از محیط زیست است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 22 فروردین 1400 بروزرسانی: 22 فروردین 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 6503

به "منوی چینی، طرحی برای سبقت از آمریکا تنها در 5 سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منوی چینی، طرحی برای سبقت از آمریکا تنها در 5 سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید