ناشران کتاب بزرگ امریکا از سرویس مبتنی بر هوش مصنوعی Audible آمازون شکایت کردند؛ آیا AI در دادگاه محکوم می شود؟

به گزارش آریا بلاگ، تعدادی از ناشران بزرگ امکریا پرونده حقوقی جدید بر ضد سرویس Audible آمازون به جریان انداختند. این ناشران مدعی هستند این سرویس حق چاپ آن ها را نقض کرده است.

ناشران کتاب بزرگ امریکا از سرویس مبتنی بر هوش مصنوعی Audible آمازون شکایت کردند؛ آیا AI در دادگاه محکوم می شود؟

پیشروان این شکایت، گروهی موسوم به Big Five هستند که از 5 ناشر بزرگ و معروف Hachette ،HarperCollins ،Macmillan ،Penguin Random House و Simon & Schuster تشکیل شده است.

موضوع این شکایت و دعوی حقوقی، ویژگی Captions قرار گرفته است که ماه گذشته شرکت آمازون معرفی کرد. این ویژگی از یادگیری ماشینی برای کمک به رونویسی کتاب ها توسط کاربران Audible استفاده می کند.

سرویس Audible در هنگام معرفی ویژگی Captions، آن را یک ابزار کمک دانشجویی معرفی کرد ولی قرار است در دسترس تمامی کاربران Audible قرار گیرد. از منظر ناشران، کتاب های الکترونیکی مجوزی جداگانه از ebook داشته ولی آمازون این موضوع را تضمین نکرده است.

به اعتقاد ناشران امریکایی، ویژگی Captions مشخصات یک کتاب صوتی را دارد که می تواند روایت ها و فایل صوتی کتاب را به یک متن تبدیل کند و یک کتاب دیجیتالی جدید در اختیار مشترکان Audible قرار دهد.

به اعتقاد آن ها این کار نقض حقوق حق انتشار و نشر کتاب است و می تواند ابزاری برای چاپ یک کتاب صوتی یا توزیع متنی یک کتاب چاپ شده رسمی توسط ناشران باشد. در واقع، نوعی کپی کاری یک کتاب منتشر شده است.

قدرت آمازون بالاتر از هر حق انتشاری است

احتمالا شرکت آمازون در پاسخ این ادعا می گوید رونویسی که توسط هوش مصنوعی تولید شده است؛ یک اثر اصلی است حتی اگر آن چیزی که ایجاد شده متنی کاملا یکسان با کتاب اصلی داشته باشد.

این شکایت و دعوای حقوقی از این منظر بسیار اهمیت دارد که احتمال رای دادن قاضی بر ضد هوش مصنوعی وجود دارد. تا کنون، در هیچ دادگاهی هوش مصنوعی برای کپی برداری یا رونویسی یک اثر محکوم نشده است.

به گزارش سایت ورج، اولین باری نیست که شرکت آمازون با عرضه یک ویژگی، عصبانیت ناشران امریکایی را برانگیخته است.

یک دهه پیش، آمازون روی محصول کیندل 2 ویژگی تبدیل متن به گفتار را رونمایی کرد که اجازه می داد سریعا یک کتاب چاپی به کتاب صوتی تبدیل شود. در آن پرونده هم آمازون نپذیرفت برای تبدیل هر کتاب متنی به یک کتاب الکترونیکی، هزینه خرید مجوز کتاب را بپردازد چون کتاب الکترونیکی را یک اثر جدید می دانست.

در آن زمان، تنها برخی از ناشران بزرگ امریکا این حق را یافتند که این ویژگی را روی کتاب های خود غیرفعال کنند.

واقعیت این است که آمازون از هر ناشری در دنیا قوی تر است و این قدرت به او اجازه می دهد برخی تفسیرهای جانبدارانه از قوانین نشر داشته باشد ولی باید دید هوش مصنوعی در دادگاه برای نقض حق انتشار ناشران محکوم می شود یا خیر!

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 3 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 513

به "ناشران کتاب بزرگ امریکا از سرویس مبتنی بر هوش مصنوعی Audible آمازون شکایت کردند؛ آیا AI در دادگاه محکوم می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناشران کتاب بزرگ امریکا از سرویس مبتنی بر هوش مصنوعی Audible آمازون شکایت کردند؛ آیا AI در دادگاه محکوم می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید