نگاه ویژه به مناطق ییلاقی شهرستان طرقبه

به گزارش آریا بلاگ، مرجان فرهمند - خراسان رضوی - خبرنگار: طرقبه نامی آشنا در بین مردم خراسان و یکی از معروف ترین مکان های گردشگری در استان خراسان رضوی است.

نگاه ویژه به مناطق ییلاقی شهرستان طرقبه

هر سال تعداد زیادی گردشگر داخلی و خارجی از این منطقه ییلاقی دیدن می نمایند. البته در مورد شهرستان طرقبه داستان ها و روایت های فراوانی وجود دارد. در گذشته بیشتر راستاهای این منطقه ییلاقی کوهستانی و صعب العبور بودند و رهگذران برای عبور از این منطقه خوش آب وهوا باید راستا زیادی را پیاده روی می کردند. طرقبه در سال های اخیر دستخوش تغییرات بسیاری شد و امکانات رفاهی و گردشگری بسیاری به این منطقه اضافه شده است. طرقبه به صرف داشتن محیط طبیعی بسیار زیبا امروزه پررفت وآمدترین منطقه گردشگری و تفریحی در اطراف مشهد و همچنین سرسبزترین منطقه مشهد شناخته می گردد.

  • مسائل همچنان پابرجاست

شهر طرقبه با حدود 22 هزار نفر جمعیت، توفیق جذب گردشگر را دارد و سالانه بیش از 26 میلیون زائر و گردشگر با تردد 1/5 میلیون خودرو در این شهر تردد دارند. در ورودی این شهر آستان امامزاده های یاسر و ناصر(ع) قرار گرفته است که میزبان زائران فراوانی از کشورهای حوزه خلیج فارس است و هرساله شاهد جمعیت چشمگیری برای زیارت و استفاده از باغ ها و ییلاقات این منطقه هستیم.

علیرضا خادم پیر شهردار طرقبه با اشاره به مسائل این شهرستان بیان می نماید: شهرداری طرقبه به دلیل آن که جزو شهرداری های درجه 7 است، با مسائل زیادی روبه رو بوده، هرچند که امکانات موجود در حد یک شهرداری درجه 11 است. شهرداری طرقبه با شهرداری های دیگر در زمینه کمبود نیرو تفاوت دارد و در مقابل آن انتظارات مردم شهر طرقبه و گردشگران از شهرداری این منطقه بسیار زیاد است.

  • برطرف معضل ترافیک شهری

شهرداری طرقبه برای رفاه حال گردشگران اقدامات و زیرساخت هایی را در دستور کار خود قرار داده است. خادم پیر در این خصوص بیان می نماید: ازجمله اقداماتی که شهرداری در این زمینه انجام داده، بازگشایی بلوار امام خمینی به طول 6/5 کیلومتر است که تاکنون صددرصد این پروژه اجرا شده است.

این راستا از ابتدای دوراهی طرقبه آغاز شده و تا سد چالیدره ادامه دارد. همچنین احداث لاین نخست بولوار کوهساران به طول 2 کیلومتر طی سال گذشته است. وی اضافه می نماید: این اقدامات یاری بزرگی برای برطرف معضل بزرگ ترافیکی شهر طرقبه است، ولی با وجود افزایش آمار گردشگران و زائران کافی نیست.

در این راستا توسعه بلوار امام رضا(ع) به طول 3/2 کیلومتر در دستور کار قرار گرفته است. فاز نخست آن با اعتبار 300 میلیارد تومان در حال اجرا است و 85 درصد پیشرفت اجرایی دارد. در مجموع باید 165 هزار مترمربع به فضاهای تردد شهری طرقبه اضافه گردد. خادم پیر با بیان این که در تعطیلات و روزهای پایانی هفته ترافیک در طرقبه غوغا می نماید و سال هاست به عنوان یک معضل شهری مطرح می گردد، اظهار می نماید: برای کاهش ترافیک در درون شهر طرقبه، توقفگاهی در حوالی میدان صاحب الزمان(عج) این شهر در 6 طبقه در حال ساخت است که تاکنون 70 میلیارد ریال برای ساخت آن هزینه شده است.

وی بیان می نماید: در طرح های توسعه ای شهر طرقبه فضاهای فرهنگی، تفریحی، گردشگری، ورزشی، اتصال خط یک قطار شهری مشهد به میدان شهدا در فاز نخست طرقبه و احداث خط مترو طرقبه به شاندیز در فاز دوم با همکاری دانشگاه اصفهان، ساخت پارکینگ 18 هزار متری (11 هزار متر مسقف و 7 هزار متر روباز) در 2 فضای 8/2 و 2 هکتاری و غیره دیده شده است. خادم پیر خاطرنشان می نماید: تنها ورودی شهر طرقبه بولوار امام رضا(ع) است که ترافیکی زیادی به خصوص در روزهای تعطیل دارد و به منظور برطرف این معضلات طرح های توسعه ای این بولوار در دستور کار قرار گرفته است. اخیرا کلنگ آغاز فاز نخست طرح توسعه بولوار امام رضا(ع) به زمین زده شده و این فاز ظرف مدت 18 ماه به بهره برداری می رسد.

وی در مورد راه اندازی جاده مستقیم طرقبه به شاندیز می افزاید: این پروژه در حال اجراست که راستا 23 کیلومتری را به 7 کیلومتر کاهش می دهد و در این رابطه نیازمند اعتبار 18 میلیاردی برای ایجاد پل در میان راه در روستای خادر هستیم. با ایجاد این راستا دیگر نیازی به آمدن به مشهد نیست و راستا مسافران و گردشگردان 16 کیلومتر کاهش می یابد.

  • زیباسازی فضای شهری

از دیگر اقداماتی که شهرداری طرقبه در سال های اخیر انجام داده است، بحث المان های شهری و زیباسازی فضای شهر است. شهردار طرقبه در این خصوص می گوید: سال جاری با بهره گیری از یک میلیون و 500 هزار بوته گل، اهدای 10 هزار اصله نهال به مردم و جانمایی 250 جعبه گل در نقاط مختلف شهر، زیباسازی بوستان ها و آماده سازی 2 بوستان جدید تمشک و تشتریان فضای سبز مناسب در اختیار گردشگران این شهر قرار گرفته است.

وی در ادامه می افزاید: 400 طرح به دبیرخانه ساخت المان های نوروزی شهرداری طرقبه ارسال شده که از این تعداد 30 طرح انتخاب شده است. 10 المان به صورت دائمی و 20 المان به صورت موقت در سطح شهر نصب شده است. خادم پیر عنوان می نماید: 2 عرض 16 متر در بولوار امام رضا(ع) برای پیاده روی و لاین دوچرخه در نظر گرفته شده و در تمام مراحل این پروژه منطقه گردشگری طرقبه با همان بافت قدیمی حفظ خواهد شد. در بولوار صاحب الزمان پروژه مبلمان شهری را داشته ایم که برای عید نوروز 97 افتتاح شده که در این طرح نمای قدیم طرقبه نیز محفوظ مانده است.

وی تاکید می نماید: با احداث این بولوارها، ساماندهی و بهبود ترافیکی، فضای سبز زیبا با پوشش گیاهی منسجم حدود 16/5 متر، لاین دوچرخه و محور پیاده روی و نیز قطار شهری از وسط این بولوار را خواهیم داشت. تاکید داریم با این اهداف شاهد زیباترین بولوار در شهر طرقبه باشیم، همچنین برای فاز یک این راستا 35 میلیارد تومان اعتبار اجرایی در نظر گرفته شده است.

  • سیستم آب رسانی به مناطق ییلاقی

با توجه به مسائل و پدیده کم آبی در کشور، مناطق ییلاقی و باغ ها نیز دستخوش تغییراتی در ساختار اقلیمی شده اند. شهردار طرقبه با اشاره به مسائل کمبود آب آشامیدنی در این شهر بیان می نماید: پیش از این شهرداری یکی از مشترکان پرمصرف آب شرب طرقبه بود و 95 درصد آبیاری فضای سبز طرقبه با آب شرب بهداشتی صورت می گرفت. وی یادآوری می نماید: در 2 سال گذشته با احداث 6 منبع بتنی با حجم 1800 مترمکعب و لوله کشی 24 کیلومتری آب از دریاچه چالیدره تا باغ های پایین دست طرقبه، آب غیرشرب از دریاچه چالیدره به باغ های این شهر انتقال یافت.

خادم پیر اضافه می نماید: 70 درصد آب دریاچه چالیدره متعلق به شهرداری طرقبه و 30 درصد متعلق به شرکت آب منطقه ای این شهر است و به منظور زنده نگه داشتن باغ های پایین دست طرقبه، آب چالیدره در 3 نوبت با یک سوم قیمت به باغداران اختصاص می یابد. وی اظهار می نماید: شهرداری درصدد است با بهره گیری از منابع آب منطقه دره ارغوان با همکاری و مشارکت مردم، سدی را در حوالی این منطقه بسازد تا اقدامی برای احیای باغ های دره ارغوان و تامین آب آن باشد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 15 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 589

به "نگاه ویژه به مناطق ییلاقی شهرستان طرقبه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاه ویژه به مناطق ییلاقی شهرستان طرقبه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید