چرا بولتون به آرزویش برای حمله به ایران نرسید؟

به گزارش آریا بلاگ، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ در کتاب جدید خود به نقل روایت کاملی از ساعات باقی مانده به حمله آمریکا به ایران به تلافی سرنگونی پهپاد آمریکایی پرداخته؛ تصمیمی که به روایت مقام های این کشور در آخرین لحظات لغو شد.

چرا بولتون به آرزویش برای حمله به ایران نرسید؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از فارس، جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید که کتاب جدیدش به بمب خبری جدید علیه دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور تبدیل شده در بخشی از این کتاب به روایت رویدادهای ساعات قبل از حمله به ایران پرداخته؛ حمله ای که بولتون را آرزو بر دل باقی گذاشت.

در دوران تنش های فزاینده در خاورمیانه، بولتون روایت خود از فضای کاخ سفید در پی انتشار خبر سرنگونی پهپاد آمریکایی بوسیله ایران و بعد واکنش مقامات آمریکایی و تصمیم درباره پاسخ به این حمله را اینطور توصیف کرده است: گرچه خبر حمله به نیروگاه شقیق در عربستان، مسئله مهمی در آن زمان به نظر می رسید، مسئله مهمتر خبری بود که حدود ساعت 9 و 30 دقیقه شب در تماس با اتاق شرایط کاخ سفید اعلام شد و آن سرنگونی دومین پهپاد آمریکایی به دست ایران در کمتر از دو هفته بود. اینبار پهپاد آرکیو-4اِی گلوبال هاوک بر فراز تنگه هرمز سرنگون شده بود.

وی افزود: (ژنرال جوزف) دانفورد (رئیس وقت ستاد مشترک ارتش آمریکا) پیشنهاد کرد 3 سایت در امتداد ساحل ایران هدف قرار بگیرد، استدلالش هم این بود که این پاسخ متناسب است. دقیقاً از آن جا که فکر می کردم به پاسخ شدیدتری نیاز داریم تا بار دیگر بازدارنگی برقرار کنیم، پیشنهاد کردم عناصر دیگری از فهرست گزینه ها که قبل از آن با ترامپ بعد از حمله به نفتکش ها درباره آن ها صحبت کرده بودیم، اضافه شود. زمانی را به مرور گزینه ها گذراندیم، من و پامپئو در مقابل دانفورد و شاناهان، خواهان واکنش محکم تر بودیم.

بولتون در ادامه نوشت: از قبل، صبحانه هفتگی با (پاتریک) شاناهان (سرپرست وقت وزارت دفاع آمریکا) و (مایک) پامپئو (وزیر خارجه) برای صبح پنجشنبه برنامه ریزی شده بود و بعد از حمله به نیروگاه سعودی، (مارک) اسپر (وزیر ارتش وقت و وزیر دفاع کنونی) و دانفورد هم به این جلسه اضافه شده بودند، بنابراین همه چیز برای یک نشست آماده بود. واکنش دانفورد به سرنگونی گلوبال هاوک خیلی مهم بود. او این حادثه را که به تخریب دارایی آمریکا به ارزش بین 120 تا 150 دلار منجر شده بود، به لحاظ کیفی از حملات دیگرِ ماه های گذشته غرب آسیا که آمریکا پاسخی به آن ها نداده بود، متفاوت توصیف کرد.

به نوشته بولتون، اسپر که تازه وارد بحث شده بود، بیشتر وقت را ساکت بود. پایان بر روی تخریب 3 سایت و چند اقدام دیگر توافق شد. او افزود: می خواستم مطمئن شوم همگی توافق داریم تا به ترامپ بگویم مشاورانش توصیه واحدی دارند. این پیشنهاد خوبی برای رئیس جمهور بود زیرا کسی نمی گفت که او موضع خیلی سخت یا نرمی را در قبال ایران به کار گرفته و همچنین رسانه ها فرصت گزارش درباره وجود اختلاف میان مشاوران ترامپ را که قبلاً نشان داده بودند، موضوع مورد علاقه شان است، از دست می دادند. گرچه گزارش های مطبوعاتی از منابع ناشناس بعد از این جلسه از مخالفت دانفورد با این تصمیم خبر دادند که درست نیست زیرا همه کسانی که در آن صبحانه کاری حضور داشتند، موافقت خود را اعلام کرده بودند.

در ادامه روایت بولتون آمده که ترامپ قصد داشت قبل از تصمیم گیری نهایی، دیداری هم با رهبران کنگره که جلسه دیدار با آن ها برای عصر همان روز ترتیب داده شده بود، داشته باشد.

بولتون نوشت: بعد از ترک صبحانه فوراً با ترامپ تماس گرفتم تا او را در جریان صحبت هایمان قرار دهم و به او بگویم که مشاوران ارشدش روی یک پاسخ اتفاق نظر دارند که این توافق می تواند به وی در تصمیم گیری کمک کند. ترامپ فوراً موافقت خود را گفت و من این حس را داشتم که او می دانست که باید به تخریب گلوبال هاوک پاسخ بدهد.

توییت ترامپ هم قبل از جلسه شورای امنیت ملی به وضوح این را نشان می داد. ترامپ نوشته بود: ایران اشتباه بزرگی را مرتکب شد! جلسه شورای امنیت ملی راس ساعت 11 شب برگزار گشت که نشان می داد حتی ترامپ آن را جدی گرفته است. پنس، اسپر، شاناهان، دانفورد، پامپئو، (جینا) هاسپل (رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا)، (مایک) مولوینی (رئیس دفتر کاخ سفید)، (پت) سیپولون (مشاور حقوقی کاخ سفید)، (جان) آیزنبرگ (مشاور حقوقی شورای امنیت ملی آمریکا) و خود بولتون در این جلسه شرکت کردند.

جان بولتون این جلسه را اینطور توصیف کرد: من مسائلی که با آن روبرو بودیم را مطرح کردم و از دانفورد خواستم توضیح بدهد چه اتفاقی برای گلوبال هاوک افتاده است. او گفت که این پهپاد به ارزش 146 میلیون دلار هنگام سرنگونی در حال انجام ماموریت خود در حریم هوایی بین المللی بوده است. دانفورد سپس پیشنهادی که بر روی آن توافق شده بود را ارائه کرد. همه کسانی که در جلسه صبحانه بودند موافقت خود را گفتند. آیزنبرگ گفت که می خواهد به آن نگاهی بیندازد اما درباره وجود هر گونه مسئله حقوقی چیزی نگفت. او به هیچ وجه درباره میزان تلفات احتمالی هم سوالی نپرسید. ترامپ پرسید آیا این سایت ها روسی هستند و ارزش آن ها چقدر است که دانفورد اطمینان داد روسی هستند اما ارزششان کمتر از پهپاد ماست. در این جلسه همچنین درباره احتمال وجود تلفات از روس ها بحث شد که گرچه غیرمحتمل بود اما بعید نبود. دانفورد گفت که حملات در نیمه شب انجام خواهد شد تا افرادی که در آن حضور دارند کم باشند. او تعداد دقیقی معین نکرد و کسی هم از او چیزی در این خصوص نپرسید.

وی افزود: از رفتار ترامپ فهمیده بودم که به دنبال حمله ای فراتر از آنچه ما پیشنهاد کرده بودیم، است. وقتی به طرق مختلف به دنبال سوال در این خصوص بود، برای این که به او بفهمانم گزینه های دیگر را از او سلب نکرده ایم، گفتم می توانیم (حمله را) به یکباره انجام دهیم، یا در چند بخش، می توانیم هر طور که بخواهی انجامش بدهیم. مطمئن بودم ترامپ دست کم با بسته پیشنهادی موافقت خواهد کرد. همگی درباره موفقیت این بسته مطمئن بودیم. برای نتیجه گیری نشست، تصمیم گرفته شده که همان قبول پیشنهاد بود را به طور خلاصه گفتم، ترامپ موافقت کرد و خواست بیانیه ای در این خصوص صادر شود با این مضمون که ما یک پاسخ جزئی به این خطای اجرا شده توسط ایرانی ها خواهیم داد. از آنجا که این پاسخ باید ایران را غافلگیر می کرد، هیچ کس دیگری با این پیشنهاد موافقت نکرد و به فراموشی سپرده شد.

به روایت بولتون، ترامپ پرسید کی این حمله انجام خواهد شد و دانفورد در جواب گفت ساعت 9 شب به وقت واشنگتن. دانفورد همچینن گفت اگر آن ها (ایرانی ها) تلاش کنند در حمله متقابل آمریکایی ها را بکشند، به شما رجوع خواهیم کرد. ترامپ گفت که فکر نمی کند چنین چیزی رخ دهد و درباره سربازان آمریکا در سوریه نگران است. او گفت آن ها را خارج کنید. دانفورد پاسخ داد می خواهیم به این مسئله رسیدگی کنیم. ترامپ در جواب گفت سوریه دوست ما نیست.

بنابر این کتاب، تصمیم گرفته شده سه جنبه مهم داشت: اول این که اهداف نظامی فعال و نه نمادین هدف قرار می گرفت؛ دوم این که اهدافی داخل ایران را هدف قرار می داد که به معنی رد شدن از خط قرمز ایرانی ها بود و محکی برای اظهارات مکرر آن ها درباره این که چنین حمله ای با پاسخ تمام عیار روبرو خواهد شد؛ و سوم این که این حمله احتمالاً تلفاتی را شامل می شد، سوالی که قبلاً هم با آن روبرو شده بودیم، به ترامپ هم گفته شده بود که حملاتی که او دستور داده احتمالاً تلفات خواهد داشت.

بولتون نوشت: وقتی ترامپ اشتباهِ کنسل کردن این حمله را مرتکب شد، نظریه های مختلفی درباره این تصمیم متحیرکننده مطرح شد، اما من شدیداً معتقدم وقتی ترامپ این تصمیم را گرفت، دقیقاً می دانست در حال انجام چه کاری است.

در جلسه با اعضای کنگره برای آگاه کردن آن ها از تصمیم گرفته شده، ترامپ موقعیت را تشریح کرد. ترامپ در پاسخ به سوال آدام شیف، رئیس دموکرات کمیته اطلاعات مجلس کنندگان آمریکا درباره برنامه دولت، با گفتن این که ایرانی ها خواهان مذاکره هستند (ادعای ترامپ که بولتون بارها در کتابش آن را رد کرده)، اما اقدام جان کری (وزیر خارجه دولت سابق آمریکا) در نقض قانون لوگان به منظور منصرف کردن آن ها، مانع شده، از پاسخ مستقیم طفره رفت. دموکرات ها نگران استفاده نیروی نظامی بودند که ترامپ با پاسخی تمسخرآمیز گفت که این ضربه قرار نیست آنقدر ویرانگر باشد. وی در ادامه گفت که منفعل بودن بزرگترین خطر است و بعد از تایید جیم ریش (سناتور جمهوری خواه)، سایر جمهوری خواهان هم با این نظر موافقت کردند.

ترامپ در پاسخ به سوالی درباره این که آیا می توان اهدافی را که حمله به پهپاد از آنجا صورت گرفت، هدف قرار داد، گفت: نمی توانم نظری بدهم، اما شاد خواهید شد.

ترامپ همچنین در پاسخ به سوالی درباره تفاوت این حمله با آنچه میچ مک کانل (رهبر اکثریت جمهوری خواه در مجلس سنای آمریکا) حملات دوره ای در سال های گذشته خواند، مدعی شد: مسئله این [حمله] نیست. مسئله مقصد آن ها (ایرانی ها) است. نمی توانیم اجازه بدهیم [سلاحهای اتمی] را به دست بیاورند. دانفورد هم گفت چیزی که این حمله را به لحاظ کیفی متفاوت می کند، این است که مستقیم از ایران دستور داده شد و قابل نسبت دادن است.

بولتون در ادامه اینطور روایت می کند: این جلسه ساعت 4 و 20 دقیقه پایان یافت و آمادگی ها به منظور حمله تسریع شد. از آن جا که انتظار داشتم همه شب را در کاخ سفید بگذرانم، حدود ساعت 5 و 30 دقیقه به خانه رفتم تا لباسهایم را عوض کنم و برگردم. دانفورد تایید کرده بود که ساعت 7 تصمیم درباره ادامه یا توقف فرایند حمله انجام خواهد شد، بنابراین می دانستم تا ساعت 9 شب، زمان حمله، وقت زیادی دارم. با ترامپ از داخل خودرو در ساعت 5 و 35 دقیقه تماس گرفتم و به او گفت همه اقدامات در حال انجام است. او در پاسخ گفت که ادامه بدهید. با شاناهان و دانفورد هم درباره اظهاراتی که باید از مقر پنتاگون بعد از حمله ایراد می کردند و این که آیا باید به سوالات پاسخ بدهند یا فقط بیانیه مکتوب را بخوانند حرف زدم.

وی افزود: در راه بازگشت به کاخ سفید، شاناهان در تماسی با من از گزارشی نادرست درباره حمله به سفارت انگلیس در تهران خبر داد، و این که او و دانفورد تصمیم گرفته اند زمان حمله را یک ساعت به تاخیر بیندازند. منبع این خبر افسر رابط انگلیسی در ستاد مشترک ارتش بود که شاناهان به من گفت پامپئو در حال بررسی آن است و اطمینان داد موضوع یک تصادف خودروی ناچیز بوده است. باورم نمی شد که پنتاگون به تنهایی آنهم بر اساس اطلاعات ناکافی زمان حمله را تغییر داده است. در تماسی با ترامپ به او گفتم که مجبوریم زمان حمله را یک ساعت به تعویق بیندازیم، گرچه همچنان در حال بررسی هستیم. ترامپ هم نفهمید چرا باید زمان حمله تغییر کند اما مخالفتی هم نکرد.

بولتون در ادامه نوشت: نگران بودم که نکند شاناهان و دانفورد دچار ترس شده باشند، به پامپئو زنگ زدم؛ او گفت که شاناهان و دانفورد عجله کردند و کاملاً دچار اشتباه شده اند. پامپئو گفت که آن ها به او گفته اند که باید چند روز صبر کنیم تا با توجه به حمله به سفارت انگلیس، ببنیم می توانیم انگلیسی ها را هم در حمله تلافی جویانه مشارکت دهیم. در حال گفت وگو بودیم که اوضاع بدتر شد و از اتاق شرایط خبر دادند ترامپ می خواهد با من، پامپئو، شاناهان و دانفورد مکالمه تلفنی گروهی داشته باشد.

بولتون درباره اعلام خبر لغو حمله و دلیل ترامپ نوشت: حدود ساعت 7 و 20 دقیقه روی خط تلفن آمد و گفت که به دلیل متناسب نبودن پاسخ، تصمیم گرفته آن را لغو کند. ترامپ گفت 150 به یک؛ فکر کردم منظور او تعداد موشک هایی است که قرار است ما در مقابل موشک ایرانی که پهپاد گلوبال هاوک را سرنگون کرد، شلیک کنیم. اما ترامپ افزود شخصی که نامش را نبرد به او گفته که ممکن است 150 نفر از ایرانی ها در این حمله کشته شوند. ترامپ گفت کلی کیسه اجساد.

ترامپ چنین پاسخی را در ازای سرنگونی یک هواپیمای بدون سرنشین نامتناسب خواند. پامپئو سعی کرد برای ترامپ دلیل بیاورد اما او پذیرا نبود و یک بار دیگر گفت که نمی خواهد شاهد دیدن کلی کیسه جسد در تلویزیون باشد. تلاش بولتون هم به روایت خودش برای تغییر عقیده ترامپ جواب نداد. بولتون سپس گفت که در حال نزدیک شدن به کاخ سفید است و به محض رسیدن برای دیدار ترامپ به دفتر بیضی می رود.

بولتون در ادامه کتابش، تصمیم ترامپ را غیرمنطقی ترین چیزی خوانده که شاهد انجام آن از سوی یک رئیس جمهور بوده است.

وی سپس نوشت: وقتی به کاخ سفید رسیدم (چارلز) کوپرمن (معاون بولتون)، بیرون ساختمان منتظر من بود تا بگوید که حمله لغو شده است. بعد از مکالمه با ترامپ فهمیدم که آیزنبرگ به تنهایی به دفتر بیضی رفته و به ترامپ این آمار را درباره تعداد تلفات احتمالی داده بود. عددی که جایی در وزارت دفاع مطرح شده و گفته شده بود این حمله تلافی جویانه به دلیل عدم تناسب به لحاظ قانونی هم مشکل دارد. مسئله ای که صحت نداشت.

بولتون هر دوی این اظهارات را مزخرف خواند و نوشت آمار از سوی یک مقام ارشد محاسبه نشده بود و بحث قانونی بودن این اقدام هم به دلیل نتیجه گیری از روی آمار نادرست، سندیت نداشت.

ترامپ گفت که بعد از شنیدن این آمار با دانفورد تماس گرفت و او هم در مقابل تصمیم ترامپ مقاومتی نشان نداد. دانفورد روز بعد به بولتون گفت که این حرف صحت ندارد زیرا تلاش کرده بود که ترامپ را از تصمیمش منصرف کند اما او گوش نمی داد. ترامپ در گفت وگو با او مدعی شده بود که نگران نباش، همیشه وقت برای حمله هست و اگر در آینده حمله ای انجام شود، سخت تر خواهد بود.

مشاور امنیت ملی سابق ترامپ نوشت که بعد از صحبت با وی به دفترش رفت و با پامپئو تماس گرفت. او هم مانند بولتون سرخورده شده بود. بولتون در ادامه نوشت قبل از این اتفاق چندین بار به استعفا فکر کرده بودم اما این برای من نقطه عطفی بود. اگر قرار بود در شرایط بحرانی این طور تصمیم بگیریم و این تصمیماتی بود که می گرفتیم، پس به دنبال چه بودیم؟ من حدود 14 ماه در کاخ سفید بودم و به دنبال ثبت رکورد زیادی نبودم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 3855

به "چرا بولتون به آرزویش برای حمله به ایران نرسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا بولتون به آرزویش برای حمله به ایران نرسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید