چگونه فضاپیمای آرتمیس 1 را پس از پرتاب به سوی ماه ردیابی کنید؟

به گزارش آریا بلاگ، طبق اعلام ناسا هفته آینده و پس از برخاستن موشک و فضاپیمای آرتمیس 1 به مقصد ماه، می توانید موقعیت این مأموریت تاریخی را به صورت لحظه ای ردیابی کنید.

چگونه فضاپیمای آرتمیس 1 را پس از پرتاب به سوی ماه ردیابی کنید؟

آرتمیس 1 (Artemis 1) نخستین مأموریت موشک سامانه پرتاب فضایی (SLS) است که یک فضاپیمای بدون سرنشین را برای سفر بازگشتی تقریبا 40 روزه به دور ماه می فرستد. به همین مناسبت، آژانس فضایی آمریکا (ناسا) روز یک شنبه 28 آگوست (6 شهریور) یک وب سایت مخصوص ردیابی این مأموریت را راه اندازی خواهد نمود.

مقامات ناسا اعلام کردند که وب سایت مدار لحظه ای آرتمیس (Artemis Real-time Orbit Website) یا اَرو (AROW) از یک روز پیش از نخستین فرصت پرتاب مأموریت آرتمیس 1 که برای صبح دوشنبه 29 آگوست (عصر 7 شهریور به وقت تهران) برنامه ریزی شده است، دردسترس خواهد بود.

ریچارد گارودنیک (Richard Garodnick) از مهندسان پروژه در مرکز فضایی جانسون ناسا در این رابطه گفت: دانستن آنچه فضاپیما در طول مأموریت انجام می دهد برای ما مجذوب نماینده است اما اکنون که با عمومی بودن داده های لحظه ای اوریون، می توان آن ها را به روش های مختلف مدل سازی کرد، پروژه های خلاقانه ای که دیگران بر این اساس اجرا می نمایند هم جالب توجه خواهد بود.

این وب سایت ردیابی فضاپیما، داده های لحظه ای مأموریت را که از حسگرهای روی اوریون (Orion) که به واحد کنترل در مرکز فضایی جانسون فرستاده می شوند، به صورت آنلاین منتشر می نماید. پخش جریانی داده ها تقریبا از 1 دقیقه پس از پرتاب و در هنگام جدایش مرحله پیشرانش کرایوژنیک موقتی موشک SLS شروع می گردد. در ادامه و پس از جدایش فضاپیما از موشک هم، اوریون به تنهایی داده های سفر خود را ارائه خواهد نمود.

این اطلاعات شامل چندین مرحله مهم مأموریت، جهت پرواز و داده های خود فضاپیما مانند دما و بعلاوه مسافت پیموده شده و زمان سپری شده می شوند.

به گفته ناسا علاوه بر داده های پایه در وب سایت ردیابی، مجموعه داده ای از بردارهای حالت هم که در هر لحظه جایگاه و حرکت اوریون را در فضا معین می نمایند، به صورت متن-باز دردسترس خواهند بود تا امکان استفاده از آن ها برای نرم افزارهای ردیابی، مدل سازی داده ها و دیگر کاربردهای خلاقانه فراهم باشد.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از پرتاب موشک SLS و فضاپیمای اوریون

Credit: NASA

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 شهریور 1401 بروزرسانی: 4 شهریور 1401 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 10578

به "چگونه فضاپیمای آرتمیس 1 را پس از پرتاب به سوی ماه ردیابی کنید؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "چگونه فضاپیمای آرتمیس 1 را پس از پرتاب به سوی ماه ردیابی کنید؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه فضاپیمای آرتمیس 1 را پس از پرتاب به سوی ماه ردیابی کنید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید