چگونه متوجه اکو یا انعکاس صدا در گوشی موبایل خود شویم؟

به گزارش آریا بلاگ، گوشی موبایل یکی از وسایلی است که می توان گفت امروزه بیش از 90 درصد مردم از آن بهره می برند. با استفاده از این وسیله ضروری نه تنها می توانید مکالمه های از راه دور داشته باشید، بلکه می توان از نرم افزارهای مختلف آن استفاده نموده یا در شبکه های اجتماعی مختلف شرکت کنید. گوشی موبایل دارای 2 نوع سیستم عامل اندروید و IOS است که امکان دارد برای هرکدام از آن ها مسائل خاصی به وجود بیاید. یکی از این مسائل، انعکاس صدا در گوشی موبایل است؛ فرقی نمی کند که شما از چه سیستم عاملی استفاده می کنید؛ این اتفاق ممکن است برای تمامی گوشی ها رخ دهد.

چگونه متوجه اکو یا انعکاس صدا در گوشی موبایل خود شویم؟

دلایل انعکاس صدا در موبایل می تواند بسیار گوناگون و زیاد باشد که ما در این مقاله قصد داریم بعضی از آن ها را آنالیز کنیم. به این مشکل صدای اکو در گوشی هم گفته می گردد. وقتی شما با تلفن همراه خود در حال صحبت با شخصی هستید و صدای خود یا طرف مقابل را با کمی تاخیر دوباره می شنوید، درواقع بازتاب صدا در گوشی موبایل شما رخ داده است. برای این که بتوانید این مشکل را بهتر تشخیص دهید و عامل انعکاس صدا در گوشی را برطرف کنید، بهتر است ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید.

چگونه متوجه اکو یا انعکاس صدا در گوشی موبایل خود شویم؟

وقتی شما در حال مکالمه با فردی دیگر باشید و احساس کنید که صدای فرد مقابل با کمی تاخیر برای تان ایجاد شده یا اکو می گردد، می توانید متوجه منعکس شدن صدا در گوشی موبایل خود شوید. این اتفاق تنها برای گوشی های موبایل رخ نمی دهد و ممکن است وقتی با تبلت یا تلفن ثابت با فردی در حال مکالمه باشید، هم دچار این مشکل شوید. اکو شدن صدا در تلفن ممکن است با صدای خودتان هم ایجاد گردد؛ معمولاً افراد در این حالت گیج می شوند و رشته کلام از دست شان در می رود. این مشکل به دلیل تاخیر بین گفتار در تماس خروجی و جریان برگشتی آن رخ می دهد.

مقدار پژواک یا انعکاس صدا بسته به زمان بازگشت آن متغیر بوده و با واحدی سنجیده می گردد؛ اگر این واحد از حد معقول بالاتر رود، می تواند مشکل اساسی را به وجود آورد. معمولاً انعکاس صدا در گوشی موبایل کمتر از 25 میلی ثانیه است که افراد نمی توانند وجود آن را تشخیص دهند. امام اگر تاخیر در صدای ورودی و برگشت آن چیزی حدود 55 میلی ثانیه باشد، افراد می توانند آن را به راحتی تشخیص دهند. اشخاصی که با این مقدار از اکو یا بیشتر از آن در تلفن خود روبه رو شده اند می گویند که گویی 1 نفر چیزی را بیان نموده و دیگری هم پشت آن دوباره آن ها را تکرار می نماید.

چنانچه بازتاب صدا در گوشی موبایل بیشتر از 55 میلی ثانیه باشد، تحمل آن برای افراد بسیار سخت شده و ممکن است فرد با ادامه مکالمه اذیت گردد؛ ازاین رو بیش تر افراد تصمیم می گیرند که در این حالت مکالمه را تمام نموده و گوشی را قطع نمایند. اگرچه مقدار اکو حدود 55 میلی ثانیه گوش خراش و آزاردهنده است، اما می توان آن را تحمل کرد. ممکن است در این حالت دلیل اکو تلفن برای یکی از 2 طرف مکالمه، خراب بودن گوشی هایشان باشد.

مطلب پیشنهادی: چرا گوشی دیر شارژ می گردد؟ راه حل حل مشکل چیست؟

آنالیز عوامل تاثیرگذار در انعکاس صدا در موبایل

تماس تلفنی ممکن است با اینترنت باشد؛ در این صورت یکی از عوامل تاثیرگذار در انعکاس صدا می تواند همین موضوع باشد. بسیاری از افراد گمان می نمایند که این مشکل تنها در مکالمه های دوطرفه رخ می دهند؛ اما ممکن است شما در یک کنفرانس ویدیویی با حداقل 10 نفر باشید و باز هم با این مشکل دست وپنجه نرم کنید. دلیل برگشت صدا در تماس تصویری و تلفنی با این افراد می تواند وجود مشکل در تلفن یکی از شرکت نماینده های حاضر در جلسه باشد؛ در این حالت تمامی افراد به غیر از خود فرد دارای مشکل، متوجه این تاخیر صدا می شوند.

ممکن است بعضی عوامل تاثیرگذار در ایجاد بازتاب صدا در گوشی موبایل به آسانی برطرف شوند و لازم باشد برای بعضی دیگر عیب یابی گسترده ای را انجام دهید. در ادامه بعضی از دلیل های به وجودآمدن مشکل اکو را نام برده و شرح می دهیم.

1. آسیب تماشا تجهیزات داخلی گوشی

وجود عیب در اینترنت، جک های دیواری و سیستم برقی گوشی می تواند عاملی برای ایجاد اکو در مکالمه تلفنی افراد باشد. اگر شما با گوشی به تلفن منزل کسی زنگ زده باشید، با شخصی مکالمه کنید و در حین مکالمه تاخیر را حس کنید، بهتر است به فرد مقابل پیشنهاد دهید تلفن خود را بازبینی کند. اگر کابل های تلفن پیچ خورده یا آسیب دیده باشند، می توانند این مشکل را به وجود بیاورند. اگر مشکل انعکاس صدا در گوشی موبایل شما به دلیل وجود اشکال در تلفن فرد متقابل باشد، آن شخص باید کابل و سیم های معیوب را تعویض کند.

برای تعمیرات گوشی موبایل از برترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

محاسبه قیمت برای شما

2. تداخل الکترومغناطیسی و اکو صدا در تلفن

اگر در کنار یک رایانه، کامپیوتر یا WiFi ایستاده و درحال صحبت کردن با تلفن باشید، ممکن است به دلیل تداخل الکترومغناطیسی دقایقی از مکالمه تان را با تاخیر صدا روبرو شوید. دلیل اکوی تلفن در این حالت این است که معمولاً وسایلی همانند رایانه یا WiFi دارای میدان الکترومغناطیسی بزرگی بوده و در VoIP تلفن ها اختلال ایجاد می نمایند. برای برطرف بازتاب صدا در گوشی موبایل در این حالت باید از وسایل نام برده دور شوید.

مطالعه بیشتر: هنگام خیس شدن موبایل چکار کنیم؟ [10 اقدام اورژانسی]

3. رفتن جریان صدا به بلندگو و برگشت آن از میکروفون

یکی از رایج ترین نوع ایجاد این مشکل، عبور صدا از بلندگو گوشی و بازگشت آن از سمت میکروفون است. برای درک بهتر این طریقه باید بگوییم وقتی شما در حال صحبت با گوشی خود هستید، بلندگو گوشی طرف مقابل صدای شما را گرفته و آن را به میکروفون منتقل می نماید. میکروفون صدا را دریافت نموده و دوباره آن را برای تان پخش می نماید. معمولاً این حالت از انعکاس صدا در گوشی موبایل، بیشتر برای گوشی های آیفون، اندروید از جمله سامسونگ اتفاق میفتد. برای این که این مشکل را حل کنید، باید صدای گوشی را کم نموده و دوباره مکالمه را ادامه دهید تا متوجه شوید که هنوز مسئله ای وجود دارد یا خیر!

برای برطرف مشکل برگشت صدا در گوشی های اندروید (شیائومی، سامسونگ، هواوی، نوکیا) چه باید کرد؟

برای حل مشکل اکو شدن صدا در این گوشی ها ضروری است به نکات ذیل توجه کنید:

  • از راه حل قطع کردن و تماس مجدد بهره ببرید؛ این ترفند بسیار آسان بوده و هزینه ای ندارد.
  • اگر گوشی موبایل تان قاب دارد، بهتر است آن را بردارید و به صحبت خود ادامه دهید؛ شاید این موضوع کمی تعجب برانگیز باشد، اما بهتر است آن را امتحان کنید.
  • برای برطرف مشکل می توانید آن را شارژ کامل و ری استارت کنید. خاموش و روشن کردن گوشی می تواند تاثیر شگفت انگیزی در درست شدن مشکل داشته باشد.
  • یکی از روش های حذف اکو در اندروید، بازگرداندن تنظیمات گوشی به حالت کارخانه است. امکان دارد دلیل انعکاس صدا در گوشی تان وجود بعضی نرم افزارها باشد. با انجام این کار در واقع به گوشی خود اجازه می دهید که آن ها را حذف کند.
  • یکی از شیوه های سطحی از بین بردن اکوی صدا در گوشی روشن و سپس خاموش کردن اسپیکر در حالت تماس است.
  • ممکن است دلیل اصلی انعکاس صدای موبایل، کیفیت پایین هدست یا هدفون تان باشد. بعضی از هدست ها یا هدفون های باکیفیت هم می توانند عاملی برای ایجاد این مشکل باشند. برای این که تشخیص دهید عامل اصلی ایجاد این مشکل چیست، گوشی را از حالت هدفون خارج نموده و آن را دوباره تست کنید.
  • اگر در اتاقی هستید که افراد دیگر هم درحال برقراری تماس اند، بهتر است مکان را ترک کنید. در آن محیط، سیگنال های الکتریکی زیادی وجود دارد و ممکن است این سیگنال ها با یکدیگر تداخل پیدا نموده و در نتیجه سبب انعکاس صدای موبایل شوند.

سوال های رایج

  • اگر در حین مکالمه صدای خود را در گوشی شنیدیم، دلیل آن چیست؟

دلیل شنیدن صدای دوباره خود تان می تواند خرابی گوشی موبایل طرف مقابل باشد. معمولاً دلیل این موضوع انتقال صدای شما از بلندگو به میکروفون گوشی مخاطب تان است.

  • برای حل مشکل صدا در گوشی باید چه کاری انجام دهیم؟

ری استارت گوشی، برگشت گوشی به حالت تنظیمات کارخانه، روشن و خاموش کردن اسپیکر گوشی، ترک مکانی که سیگنال های الکتریکی زیادی دارد، استفاده نکردن از هدفون یا هدست.

  • چه عواملی می توانند سبب بروز مشکل انعکاس صدا در موبایل شوند؟

سرعت پایین اینترنت، خراب شدن تجهیزات تلفن، مداخله الکترومغناطیسی، عبور صدا از بلندگو و بازگشت آن از میکروفون گوشی.

  • آیا درست کردن اکو صدا در گوشی های اندروید با گوشی های آیفون تفاوت دارد؟

از آن جایی که سیستم کلی این 2 نوع گوشی با یکدیگر فرق دارد، می توان گفت که چگونگی برطرف بعضی از عوامل به وجودآورنده بازتاب صدا در موبایل هم در آن ها فرق دارد.

برای تعمیرات گوشی موبایل از برترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

محاسبه قیمت برای شما

بیشتر بخوانید: 12 دلیل داغ کردن پشت موبایل

جمع بندی

بیشتر افراد مشکل اکو شدن صدا در هنگام تماس تلفنی را تجربه نموده و بابت به وجودآمدن آن آزرده خاطر شده اند. یکی از ساده ترین راه ها برای برطرف این مشکل خاموش و روشن کردن دوباره گوشی است که معمولاً با تست دوباره تماس، مشکل انعکاس صدا حل می گردد. اما اگر در تست دوباره پس از خاموش و روشن کردن گوشی خود باز هم انعکاس صدا در گوشی موبایل هنگام تماس تلفنی را حس کردید، باید دلیل اصلی را جویا شده و پیدا کنید تا بتوانید برای برطرف آن راه حلی را بیابید. برای حل این موضوع بهتر است ساده و راحت ترین راه را انتخاب کنید تا دچار سردرگمی نشوید.

منبع: آچاره
انتشار: 30 مرداد 1401 بروزرسانی: 30 مرداد 1401 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 10533

به "چگونه متوجه اکو یا انعکاس صدا در گوشی موبایل خود شویم؟" امتیاز دهید

2 کاربر به "چگونه متوجه اکو یا انعکاس صدا در گوشی موبایل خود شویم؟" امتیاز داده اند | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه متوجه اکو یا انعکاس صدا در گوشی موبایل خود شویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید