کاردرمانی در بچه ها بیش فعال A.D.H.D

به گزارش آریا بلاگ، بیش فعالی یا A.D.H.D به حالتی گفته می گردد که در آن کودک بیش از مقدار فعال و پر جنب و جوش است و نقص در تمرکز با اختلال بیش فعالی شرایطی را برای کودک ایجاد می نماید که او نتواند آرام و بدون حرکت بنشیند، رفتارش را کنترل نموده و توجه خود را به یک موضوع خاص معطوف کند.

کاردرمانی در بچه ها بیش فعال A.D.H.D

کاردرمانی در بچه ها بیش فعال A.D.H.D

بیش فعالی چیست؟

ـ بیش فعالی یا A.D.H.D به حالتی گفته می گردد که در آن کودک بیش از میزان فعال و پر جنب و جوش است و نقص در تمرکز با اختلال بیش فعالی شرایطی را برای کودک ایجاد می نماید که او نتواند آرام و بدون حرکت بنشیند، رفتارش را کنترل نموده و توجه خود را به یک موضوع خاص معطوف کند .

انواع بیش فعالی به چه شکل است؟

ـ بیشتر بچه ها دچار A.D.H.D در دقت و توجه کردن به مسایل مختلف دچار مشکل هستند . این دسته از افراد غالباً توجه زیادی به جزئیات ندارند ، نمی توانند بر بازی ها و کارهای مدرسه تمرکز داشته باشند . کارهای مدرسه و فعالیت های روزانه ی خود را تا آخر دنبال نمی نمایند و اسباب بازی ها و وسایل خود را گم می نمایند . نوع دیگری هم به نام تکانشی ـ بیش فعالی وجود دارد که در این اختلال فرد بسیار فعال است و بدون فکر اقدام به فعالیت و انجام کار می نماید . بی قراری و ناآرامی ، دویدن مداوم از سویی به سوی دیگر ، یا بالا رفتن از چیزی ، عدم توانایی در بی سر و صدا بازی کردن ، بیش از حد صحبت کردن ، عدم توانایی در صبر کردن برای نوبت خود ، بدون اجازه وسط بازی دیگران پریدن ، وسط صحبت دیگران پریدن و پاسخ دادن ناگهانی و بدون فکر به پرسشی که هنوز تمام نشده است از مشخصه ی بچه های است که این نوع اختلال را با هم دارند .

در نوع ترکیبی هم فرد بسیار فعال است و بدون فکر اقدام به فعالیت و انجام کار می نماید . بچه ها با این نوع اختلال نشانه هایی از هر دو نوع قبل را دارا هستند .

درمان بچه ها بیش فعال چگونه است؟

ـ درمان سریع برای A.D.H.D وجود ندارد، اما علایم آن قابل کنترل هستند . والدین و آموزگاران باید به نکات زیر توجه داشته باشند :

ـ در خصوص این اختلال اطلاعات بیشتری کسب نمایند .

ـ برنامه تعلیم و تربیتی خاصی را متناسب با احتیاجهای کودک ایجاد و طرح ریزی نمایند .

ـ ایجاد طرح دارو درمانی ، در صورتی که والدین و پزشک احساس نمایند که کودک به دارو درمانی احتیاج دارد .

والدین بچه ها بیش فعال برای برطرف مشکل فرزندشان چه کاری باید انجام دهند ؟

ـ در فرزند خود توانایی ایجاد نمایند . یعنی با او در خصوص استعدادهایش صحبت و او را در به کارگیری توانایی هایش تشویق نمایند .

ـ با فرزند خود کاملا واضح و روشن صحبت نمایند و به او بگویند چه کارهایی را باید انجام دهد و فقط آن چه را که نباید انجام دهد به او گوشزد ننمایند .

ـ شیوه هایی برای کنترل رفتار فرزند خود یاد بگیرند . این برنامه ها عبارتند از : ایجاد جدول برای فعالیت های کودک بیش فعال ، داشتن برنامه برای پاداش ، نادیده گرفتن رفتارهای نامطلوب و پیامدهای منطقی برای رفتار کودک .

ـ باید با مدرسه ی فرزندشان تماس داشته باشند و برنامه ی تعلیم و تربیت خاص احتیاجهای فرزند خود را با آن جا تنظیم نمایند .

ـ با معلم کودک در تماس باشند و در خصوص عملکرد کودک در خانه و مدرسه تبادل اطلاعات نمایند .

آیا آموزگاران مدرسه هم می توانند در این زمینه نقش موثری داشته باشند ؟

بله . آنها می توانند به کودک نشان دهند چگونه از کتاب ، تکلیف و برنامه های روزانه ی خود استفاده نمایند . هم چنین مهارت ها و روش های یادگیری را به آنها آموزش دهند و آنها را به طور منظم تشویق نمایند .

ـ به دانش آموز در فعالیت های بدنی اش یاری کند . مثلا به او اجازه دهند تا کاری را ایستاده پای تخته سیاه انجام دهد و البته در بین برنامه ها به او استراحت دهند .

ـ برای اجرای یک برنامه ی تعلیم و تربیتی متناسب با احتیاجهای کودک با والدین و دانش آموز به همکاری بپردازند .

ـ انتظارات بالا از دانش آموز داشته باشند، اما سعی نمایند راه های جدیدی را برای انجام کارها امتحان نمایند ، شکیبا باشند و شانس دانش آموز را برای کسب موفقیت بالا ببرند .

غذاهای مناسب برای بچه ها بیش فعال چیست؟

استفاده از اسیدهای چرب ضروری مانند ماهی ها، ویتامین B کمپلکس شامل حبوبات ، نان ، برنج ، شیر ، تخم مرغ ، گوشت ، ماهی، میوه و سویا ، پروتئین ها مثل پنیر ، تخم مرغ ، ماست کم چرب ، کره و آهن و کلسیم و مهمیم شامل شیر و سبزی می تواند در کاهش و کنترل این اختلال موثر باشد .

درمان اختلال بیش فعالی چگونه انجام می گیرد ؟

کار درمانی در درمان A.D.H.D به وسیله کاهش بیش فعالی در بچه ها ، با استفاده از تحریکات وستیبولار ، افزایش کنترل وضعیتی و تعادل ، افزایش هماهنگی دو طرفه ی بدنی ، تقویت برنامه ریزی حرکتی به وسیله خود کودک ، افزایش ثبات و پایداری در عضلات و مفاصل ، بالا بردن و یکپارچه کردن حواس بچه ها به خصوص حواس بینایی و شنوایی ، افزایش قدرت تمایز بین تحریکات مختلف محیطی و توجه به محرکات ضروری ، تسهیل خود تنظیمی در رفتارها Self-control و تقویت سازماندهی بر رفتارها و برنامه های زندگی انجام می گیرد .

منبع: نشریه 7 روز زندگی شماره 111

منبع: راسخون
انتشار: 15 مهر 1400 بروزرسانی: 15 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 8139

به "کاردرمانی در بچه ها بیش فعال A.D.H.D" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاردرمانی در بچه ها بیش فعال A.D.H.D"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید