کتابخانه دار شدن یک روستا در سردشت به همت هنرمند کتاب دوست سنندجی

به گزارش آریا بلاگ، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در کردستان، سیسر یک روستای مرزنشین در استان آذربایجان غربی اما با مردمانی کتابدوست است؛ روستایی با جمعیت مطلع و باسواد اما فاقد فضای فرهنگی و کتابخانه ای. اما امروز این روستا در اولین روزهای زمستان 99 شاهد افتتاح کتابخانه ای به وسعت همدلی مردم ایران زمین است.

کتابخانه دار شدن یک روستا در سردشت به همت هنرمند کتاب دوست سنندجی

کتابخانه روستای سیسر با بیش از 3000 جلد کتاب به روی اهالی این روستا و همچنین روستاهای اطراف و حتی شهر ربط گگردده شد تا از این پس، بیش از پیش شاهد رونق دریافت و ترویج فرهنگ کتابخوانی باشد.

سارا جعفری، هنرمند و عکاس سنندجی که تجربه راه اندازی اولین کتابخانه مردمی در روستای سلین سروآباد را دارد (اینجا)، در مراسم افتتاح این کتابخانه با ارائه گزارشی درباره مشارکت در تاسیس کتابخانه سیسر، گفت: بعد از گذشت یک سال از برپایی و لطفی که دوستان و خیرین در گردآوری کتاب برای اولین کتابخانه در روستای سلین داشتند، این بار و در دومین گام با عزیزان دغدغه مند کتاب و کتابخوانی همراه شدیم تا برای روستای مرزنشین سیسر که مردمی مطلع و باسواد و توانمند دارد، کتابخانه ای مانند کتابخانه روستای سلین برپا کنیم.

وی ادامه داد: افتتاح کتابخانه در روستای سیسر حاصل کوشش دوماهه 20 نفر از علاقه مندان به ترویج کتابخوانی و فرهنگ دوستانی است که بیشتر آنها اهالی این روستا و دغدغه مند کتاب و کتابخوانی هستند؛ کسانی که دلسوزانه تمام کوشش خود را برای رسیدن به هدفی که داشتند به کار دریافتد و با همدلی خواهان جمع آوری کتاب به وسعت همدلی مردم کشورشان شدند.

این بانوی خیّر کُرد، عکاسی خود از مناطق روستایی و بکر کردستان و دغدغه کتاب و کتابخوانی را زمینه ساز تشکیل کمپین های تاسیس کتابخانه در روستاهای محروم استان کردستان اعلام کرد و افزود: بعد از اعلام فراخوان مردمی خیرین و علاقه مند به کارهای خیرخواهانه به صورت داوطلبانه در شهرهای مختلف کشور برای همراهی با این اقدام اعلام آمادگی کردند و این همدلی سبب جمع آوری 3000 جلد کتاب برای کتابخانه روستای سیسر شد.

جعفری، با بیان اینکه علاقه به کتاب را از کودکی با خودش داشته است، افزود: اُنس با کتاب از کودکی باعث شد با پول توجیبی هایم برای خودم و برادرم محمد کتاب بخرم و خوشحالم امروز این دغدغه را به وسعت ایران زمین گسترش دهم تا هیچ فردی در هیچ جای کشور نباشد که نتواند کتاب بخواند و این دغدغه زمینه ای شد تا با راه اندازی کمپینی متشکل از فرهنگ دوستان و علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی برای تاسیس کتابخانه در روستای سیسر سردشت قدم های ماندگار برداشته گردد.

این فعال فرهنگی کُرد، در مورد اقداماتش در جمع آوری کتاب ها نیز اعلام کرد: با راه اندازی صفحه ای در اینستاگرام و تقاضا از هموطنان اعم از فعالان فرهنگی، هنرمندان، نویسندگان و افراد سرشناس خواستیم هر کسی کتابی دارد که آن را خوانده و در کتابخانه اش مانده، با همراهی در راه اندازی کتابخانه برای این روستا همگام گردد و فقط با ارسال حتی یک جلد کتاب در این کار خیرخواهانه تاثیرگذار باشد.

این هنرمند عکاس سنندجی، با اشاره به حمایت های مردمی برای اهدای کتاب به کتابخانه روستای سیسر یادآوری کرد: بیش از 1000 جلد کتاب دیگر به دلیل مشکلاتی که در دریافت پستی کتاب ها داشتیم، به زمان افتتاح کتابخانه نرسید که با اضافه شدن آن ها تعداد کتاب های این کتابخانه به 4000 جلد خواهد رسید.

جعفری با اشاره به زمینه های فرهنگی فضای کتابخانه اعلام کرد: برگزاری کارگاه های آموزشی، فعالیت های فرهنگی و هنری و پرداختن به توانمندی و استعداد دختران و پسران جوان و نوجوان روستایی از دیگر اهدافی است که بعد از تاسیس کتابخانه می تواند توسعه پیدا کند.

این فعال فرهنگی اجتماعی، گفت وگوی خودش را با ما اینگونه انتها داد که: کتاب در شادی ها، غم ها و تنهایی هایم همواره همراهم بوده و باعث شده هر لحظه ام روشن تر از روز قبل باشد، با کتاب زندگی نموده ام و آنچه را که به آن احتیاج داشته ام، با خواندن کتاب به دست آورده ام و امیدوارم زنان و دختران سرزمین با انس با کتاب به دنیایی روشنایی قدم بگذارند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 21 بهمن 1399 بروزرسانی: 21 بهمن 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 5830

به "کتابخانه دار شدن یک روستا در سردشت به همت هنرمند کتاب دوست سنندجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتابخانه دار شدن یک روستا در سردشت به همت هنرمند کتاب دوست سنندجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید