کشف شواهدی از تشکیل یک سیاره نوپا

به گزارش آریا بلاگ، ستاره شناسان با کشف روش جدیدی برای رصد سیارات نوظهور به شواهدی از وجود یک سیاره کوچک و نوپا مشابه نپتون یا زحل دست یافتند.

کشف شواهدی از تشکیل یک سیاره نوپا

به گفته ستاره شناسان و فیزیکدان های کیهانی، سیاره ها در قرص های پیش سیاره ای (protoplanetary disks) متولد می شوند که در واقع حلقه هایی از گرد و غبار و گاز در پیرامون ستارگان جوان و نوپا هستند. هر چند صد ها مورد از این قرص ها در سراسر کیهان شناسایی شده اند، اما رصد تولد و شکل گیری واقعی سیارات در این محیط ها سخت بوده است.

اکنون ستاره شناسان در مرکز فیزیک کیهانی هاروارد (CfA) آمریکا یک روش نو برای شناسایی سیارات کوچک پنهان شده در قرص های پیش سیاره ای (protoplanetary disks) ابداع کردند و از این طریق به شواهدی از وجود یک سیاره کوچک مشابه نپتون یا زحل دست یافتند.

محققان می گویند ردیابی و رصد مستقیم سیارات جوان و نوپا کاری چالشی است و تا به امروز تنها در یک یا دو مورد پیروز بوده اند. این سیارات در لایه های ضخیمی از گاز و غبار قرار دارند و مشاهده آن ها بسیار سخت است، اما در عوض دانشمندان باید در پی سرنخ های دیگر از وجود یا تشکیل این سیارات در زیرغبار باشند.

اکنون آن ها با مدل های رایانه ای می توانند به وجود سیارات نوپا پی ببرند. با این روش یک سیاره نوپا به میزان حدود نپتون یا زحل رصد شده که در حدود یک تا سه میلیون سال قدمت دارد و در مقایسه با سیارات دیگر جوان محسوب می گردد.

خبرنگاران فضای مجازی دریچه فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 شهریور 1401 بروزرسانی: 30 شهریور 1401 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 10804

به "کشف شواهدی از تشکیل یک سیاره نوپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف شواهدی از تشکیل یک سیاره نوپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید