9 دلیل غیر منتظره کاهش حافظه

به گزارش آریا بلاگ، بسیاری از این نوع فراموشی ها جدی نیستند. کمبود خواب، بعضی داروها، حتی استرس می توانند باعث ضربه کوتاه مدت به حافظه شوند. ولی خوشبختانه مغز انعطاف پذیر است و این شرایط را تغییر و بهبود می بخشد.

9 دلیل غیر منتظره کاهش حافظه

مداخلات ساده و قدرتمند می تواند بعضی علل تعجب آور کاهش سطح حافظه را برطرف کند.

تیروئید ناکارآمد

اگرچه تیروئید نقش خاصی در مغز ندارد، اما از دست دادن حافظه با متوقف شدن کارکرد طبیعی تیروئید اتفاق می افتد. این غده پروانه ای شکل تقریبا حاکم بر تمام فرایند های متابولیک بدن شما است.اگر مسائلی در سطح حافظه خود دارید، یک آزمایش ساده تیروئید می تواند تغیین کند که تیروئید شما کم کار است یا پرکار.

گر گرفتگی

گرگرفتگی بخصوص در دوران یائسگی علاوه بر افسردگی، خستگی، بی حوصلگی و افزایش تحریک پذیری، با کاهش سطح حافظه و سطح کارایی فرد همراه است.خبر خوب این است که این عارضه یائسگی به هیچ وجه به مغز آسیب نمی زند و بعد از فروکش کردن آن حافظه بهبود می یابد. بی خوابی و آپنه خواب دوران یائسگی کاهش سطح حافظه در این دوران را در پی دارد.

کمبود خواب

افراد مبتلا به اختلالات محرومیت از خواب دچار خستگی در طول روز، اختلال در توجه، و کاهش سطح حافظه هستند. توصیه استاندارد بر هشت ساعت خواب شبانه روزی متمرکز است.

اما این مقدار خواب شاید برای همه کافی نباشد. اگر شما هنگام بیدار شدن از خواب همواره خسته هستید، و در طول روز خواب ناخواسته دارید، ممکن است به بیشتر از 8 ساعت خواب شبانه روزی احتیاجمند باشید.

اضطراب و افسردگی

شواهد قوی نشان می دهد که اضطراب، افسردگی، و بیماری های دو قطبی مدار های عصبی درگیر در توسعه و بازیابی خاطرات را مختل می نماید. افسردگی شدید اغلب به همراه از دست دادن حافظه است.

در مدت زمان طولانی استرس روزمره باعث افزایش سطح کورتیزول در مغز می گردد که همین امر از دست دادن سیناپس در سلول های مغزی را به همراه دارد که نتیجه آن ایجاد اشکال در بازیابی خاطرات است.خبر خوب این است که از دست دادن حافظه ناشی از اختلالات خلقی برگشت پذیر است و آن هم با بهبود خلق و خو.

دارو های تجویزی

بسیاری از دارو های تجویزی شما را فراموشکار می نماید. زاناکس، والیوم، و دارو های ضد افسردگی دارای این اثرات هستند. دارو های قلبی مانند استاتین ها و مسدودنماینده های بتا، مسکن های مخدر، و حتی آنتی هیستامین هایی مانند بنادریل اثرات مشابه دارند. اگر فکر می کنید با مصرف این دارو ها دچار فراموشی موقت می شوید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

سیگار کشیدن

سیگار فرایند حافظه را دچار خطا می نماید و آن هم با مختل کردن جریان خون مغز. کسانی که سیگار می کشند نسبت به دیگران با افزایش سن دچار کاهش سریع تر عملکرد مغز می شوند. علاوه بر این سیگار تجمع پروتئین غیر طبیعی می گردد که توانایی مغز را برای پردازش و انتقال اطلاعات مختل می نماید. پس اگر می خواهید آسیبی به حافظه خود نرسانید، سیگار را همین حالا کنار بگذارید.

رژیم غذایی پرچرب

این رژیم تنها برای قلب مضر نیست بلکه عوارضی نیز روی حافظه دارد. مطالعات نشان می دهد که رژیم غذایی حاوی چربی، شکر و غذا های فرآوری شده، به مرور زمان مغز را فرسوده می نمایند.

مصرف شکر به مقدار ای در کاهش حافظه و قابلیت تفکر موثر است که محققان آلزایمر را دیابت نوع 3نامیده اند که مستقیما با نوع تغذیه مرتبط است. برترین رژیم برای محافظت از مغز، رژیم مدیترانه ای، شامل چربی های مفید، میوه، سبزیجات، آجیل و ماهی است.

کمبود ویتامین ب 12

گیاهخواران در معرض خطر بالاتری از این کمبود هستند. ویتامین ب 12 در غذا های حیوانی مانند گوشت، مرغ، تخم مرغ، فراورده های لبنی و ... موجود است. علاوه بر خستگی، از دست دادن اشتها، یبوست، از دست دادن وزن و ... کمبود این ویتامین می تواند منجر به مسائل حافظه گردد.

اگر شما گیاه خوار هستید از نظر کمبود ویتامین ب 12 باید حتما تحت آزمایش قرار بگیرید. مکمل های ویتامین ب 12 شاید مورد احتیاج باشند. زنان باردار، سالمندان، افراد کم خون، مبتلایان به اختلالات گوارشی مانند سلیاک و بیماری کرون به این مکمل احتیاج دارند.

میکروب ها

افرادی که در معرض بعضی میکروب ها مانند هرپس سیمپلکس نوع 1 یا همان ویروس تبخال هستند، با احتمال بیشتری دچار مشکل حافظه می شوند. اگرچه هیچ واکسنی برای ویروس تبخال وجود ندارد، واکسیناسیون دوران کودکی در برابر دیگر ویروس ها می تواند به جلوگیری از مسائل بعدی در زندگی یاری کند. علاوه بر این ورزش منظم فرد را از قرار گرفتن در معرض عفونت های مکرر دور می نماید.

منبع: readersdigest

منبع: فرارو
انتشار: 3 تیر 1401 بروزرسانی: 3 تیر 1401 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 10006

به "9 دلیل غیر منتظره کاهش حافظه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 دلیل غیر منتظره کاهش حافظه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید