آمادگی واگذاری آثار تاریخی به غیر بناهای تاریخی سطح یک و نفیس

به گزارش آریا بلاگ، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: آمادگی داریم همه ابنیه تاریخی به غیر از بناهای سطح یک و نفیس را واگذار کنیم.

آمادگی واگذاری آثار تاریخی به غیر بناهای تاریخی سطح یک و نفیس

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی علی اصغر مونسان در جلسه کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی و ستادخدمات سفر این استان که شامگاه پنج شنبه در مشهد برگزار گشت، در پاسخ به درخواست استاندار مبنی بر واگذاری ابنیه تاریخی با بیان این مطلب اضافه کرد: در دولت تدبیرو امید به اندازه تمام دولت های گذشته مرمت و بهره برداری بناهای تاریخی واگذار شده است .

مونسان تاکید کرد: آمادگی داریم به غیر از بناهای تاریخی سطح یک و نفیس مانند برج نجومی رادکان، قلعه فلک الافلاک و... که غیر قابل واگذاری است بقیه را واگذار کنیم.

وی اضافه کرد: در ارامگاه فردوسی ساماندهی جلوخان را به شهرداری واگذار کردیم و در فاز بعدی هم با شهرداری همراهی می کنیم که ورودی آرامگاه فردوسی ساماندهی شود.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور با قدردانی از زحمات اعضای ستاد خدمات سفر خراسان رضوی اظهار کرد: حضور رزم حسینی را برای استان خراسان رضوی به ویژه حوزه میراث فرهنگی و گردشگری غنیمت می دانم.

وی اضافه کرد: در سال 97 با وجود مسائل اقتصادی که در دیگر بخش ها وجود داشت، گردشگری پر رونق به پیش رفت و درصد اشغال هتل ها خوب بود و ارزآوری خوبی برای کشورایجاد شد.

مونسان اضافه کرد: گردشگری درآمدهای چند برابری برای کشور ایجاد کرد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور با با بیان این که 2 مصوبه خوب در سال 97 برای حوزه گردشگری داشتیم، گفت: یک مصوبه مربوط به قانون واگذاری اراضی بود که برای تغییر کاربری توانستیم مصوبه بگیریم و معافیت خوبی برای سرمایه گذاران در پروژه های گردشگری گرفتیم، این مصوبه در اواخر اسفندابلاغ شد.

وی ادامه داد: مصوبه دیگر معافیت از حقوق گمرکی برای تجهیزات گردشگری که ساخت داخل ندارند، بود که دولت همراهی کرد و تا پایان فروردین باید آئین نامه را ابلاغ کنیم.

مونسان با اشاره به قانون برنامه ششم توسعه و درخواست یکی از فعالان صنعت گردشگری اظهارکرد: برنامه ملی گردشگری به زودی در هیئت دولت مطرح و تصویب خواهد شد.

وی درباره تقاضای کاهش تعرفه های آب و برق هتل ها نیزگفت: با وزیر نیرو در این خصوص صحبت کرده ام که وزیر گفت در حال حاضر نیز تعرفه صنعتی محاسبه می شود.

مونسان درباره درخواست فعالان صنعت گردشگری برای تغییر نرخ های تاسیسات گردشگری اظهار کرد: باید براساس بازار با هماهنگی مدیران این اقدام انجام شود.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور درباره موازی کاری و اقداماتی در حوزه هتل داری و تورگردانی گفت: دستگاه های دولتی حق ندارند هتل داری یا تورگردانی کنند.

مونسان از اجرایی شدن کارت سفر در سال جای خبردادو اضافه کرد: 700 میلیارد تومان برای کارت سفر تخصیص یافته است که در این دوره باید مسائل قبلی رفع شده باشد و در این دوره پولی به افراد پرداخت نمی شود و به آژانس هایی که بسته سفر خرید کنند این تسهیلات در اختیار آن ها قرار خواهد گرفت.

وی درباره قانون اقتصادیات بر ارزش اضافه کرده اظهار کرد: اقتصادیات بر ارزش اضافه کرده و اقتصادیات بر عملکرد دو نوع است، در مورد اقتصادیات برعملکرد و تعدیل نرخ آن در شرایط کنونی چندین بار در دولت صحبت کرده ایم اما بخشی از درآمدهای دولت را تحت تاثیر قرار می دهد و شراطی نیست که بتوان کاری در این زمینه انجام داد اما در این زمینه تلاش می کنیم.

وی درباره مسائل ضوابط حریم رضوی اظهار کرد: این طرح در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تصویب شده است البته برای افرادی که حقوق مکتسبه دارند مشکل شان را حل می کنیم ولی افرادی که تخلف کرده اند که هم شهرداری اضافه بر ضابطه به آن ها داده و هم خودشان تخلف کرده اند کاری نمی توانیم انجام دهیم با این حال آمادگی داریم موضوع را بررسی و در صورت امکان مسائل را رفع کنیم.

وی درباره ثبت جهانی آثار تاریخی خراسان رضوی نیز اظهار کرد: ایران سالیانه یک سهمیه برای ثبت جهانی دارد که تلاش می کنیم ثبت جهانی برج نجومی رادکان را در اولویت قرار دهیم، طی بازدیدی که از این مجموعه داشتم گفتم که پرونده ثبت جهانی آن تهیه شود.

گردشگری متغیر رونق تولید

هم چنین در این جلسه علیرضا رزم حسینی استاندار خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی چند ویژگی منحصر به فرد دارد اول این که زیارت حضرت رضا این استان را شاخص کرده است افرادی که برای زیارت می آیند به گردشگری نیز می پردازند .

وی با بیان این که خراسان رضوی تنوع آب و هوایی زیادی دارد، ادامه داد: شمال استان آب و هوایی مشابه شمال کشور و جنوب استان آب و هوایی کویری دارد و در زمینه کویرنوردی ظرفیت دارد.

رزم حسینی اضافه کرد: میراث فرهنگی معنوی و تاریخی فاخر زیادی این استان دارد که مهم ترین مجموعه توس و فردوسی و خیام و عطار و فقیهانی که منشاء خیر و برکت بوده اند.

وی یادآورشد: هم چنین صنایع دستی این استان تنوع زیادی دارد که منشاء خوبی برای صادرات است.

استاندار خرسان رضوی گفت: یکی از متغیرهای تحرک اقتصادی یا رونق تولید درمیراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و برای ما این بخش اهمیت ویژه ای دارد.

وی با طرح درخواست واگذاری ابنیه تاریخی استان اظهارکرد: تلاش می کنیم دوره ای طلائی را برای میراث فرهنگی و گرشگری رقم بزنیم.

براساس ارزشیابی زائران با نشاط و رضایت از مشهد بازگشتند

هم چنین ابوالفضل مکرمی فر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی و دبیرستاد خدمات سفر استان گزارشی از ستاد خدمات سفر استان ارائه کرد و گفت: ازفرمانداران و روسای میراث فرهنگی شهرستان به عنوان رئیس و دبیران ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان ها به خاطر تلاش های آن ها برای خدمات دهی بهتر به زائران و مسافران قدردانی می کنم.

وی اضافه کرد: در ایام نوروز 98 به میزان 7 میلیون و771 هزار و 126 نفر شب درخراسان رضوی اسکان داده شده اند به نسبت مدت مشابه پارسال 7 درصد رشد داشته است.

مکرمی فر به برگزاری 168 نوروزگاه دراستان اشاره کرد و گفت: اقدامات کمیته خدمات شهری ستاد خدمات سفر استان شامل کاشت 16 میلیون گل و بوته، نصب 900 المان شهری بوده است.

وی اضافه کرد: درکمیته تنظیم بازارستاد هم به 20 هزار و 973 بازرسی و 10 هزار و 85 شکایت رسیدگی شده است و 2 میلیارد و 855 میلیون تومان به شاکیان برگشت داده شده است.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی با بیان این که از دستگاه های امنیتی و انتظامی برای همراهی و همکاری در این ایام قدردانی می کنم، گفت: خراسان رضوی براساس ارزشیابی زائران با نشاط و رضایت از مشهد بازگشتند.

هم چنین در این جلسه فعالان صنعت گردشگری از بخش خصوصی نیز دغدغه و درخواست های خود را مطرح کردند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 23 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 656

به "آمادگی واگذاری آثار تاریخی به غیر بناهای تاریخی سطح یک و نفیس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمادگی واگذاری آثار تاریخی به غیر بناهای تاریخی سطح یک و نفیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید