از کجا بدانیم معتاد فضای مجازی شده ایم؟

به گزارش آریا بلاگ، رئیس انجمن روانشناسی اجتماعی ایران، اعتیاد، افسردگی و اضطراب را مهم ترین آثار عدم خود مراقبتی در فضای مجازی برای افراد مطرح کرد و گفت: گفته می گردد اگر افراد در هفته بیشتر از 20 ساعت در فضای مجازی حضور داشته باشند و یا در نبود فضای مجازی احساس اضطراب نمایند، در واقع درگیر نوعی اعتیاد شده اند.

از کجا بدانیم معتاد فضای مجازی شده ایم؟

به گزارش ایسنا، دکتر مجید صفاری نیا در کنفرانس علمی خودمراقبتی در بستر فضای مجازی که همزمان با روز دنیای خودمراقبتی برگزار گردید، درباره خودمراقبتی روانی در فضای مجازی اظهار کرد: مطالعه ای که حدود یک الی دو سال قبل در یکی از کشور های خارجی انجام شد، نشان داد که افراد وقتی وارد رستوران می شوند علیرغم اینکه اعضای خانواده در کنار آن ها هستند، اما تقریبا هر 8 دقیقه گوشی تلفن همراه خود را چک می نمایند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه پیغام نور، مسائل عاطفی، مسائل اجتماعی، مسائل خانوادگی و والدینی و خشونت را از جمله مسائل ناشی از درگیری بالای افراد با فضای مجازی دانست و درباره فرایند شیوع اختلالات روانی در افراد بالای 15 سال کشور، ادامه داد: طبق آخرین پژوهش ها که در سال 99 پیرامون فرایند شیوع اختلالات روانی در افراد بالای 15 سال به وسیله دکتر نوربالا و همکاران انجام شد، 29.7 درصد جمعیت مورد مطالعه در این پژوهش در سطح کشور درگیر مسائل روانشناختی بوده اند که اگر این آمار را با آمار دنیای مقایسه کنیم، به نظر می رسد مسائل روانشناختی در مردم ما در قیاس با دنیا قدری بالاتر است.

رئیس انجمن روانشناسی اجتماعی ایران، در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه باید در حوزه سواد سلامت روان اقدام به آموزش های لازم کرد، ادامه داد: پیشنهاد می گردد در این راستا برای ارتقاء دانش و افزایش سواد سلامت روان، مهارت های زندگی به بچه ها و نوجوانان، مطلع سازی و اطلاع رسانی به همگان و ایجاد مراکز مشاوره حمایتی برای حمایت از آسیب دیدگان روانشناختی و تشکیل گروه های حمایتی مد نظر قرار گیرد.

وی در انتها سخنان خود به اهمیت آموزش سواد رسانه به دانش آموزان پرداخت و اضافه نمود: در حال حاضر با توجه به شرایطی که پاندمی کووید 19 ایجاد نموده است، داشتن لپ تاپ و گوشی همراه و... برای دانش آموزان مهم و اجتناب ناپذیر است. با این حال باید سعی کنیم کامپیوتر و یا لپ تاپ کودک و نوجوان در معرض دید همه باشد، از نصب فیلتر شکن بر روی آن خودداری کرد و در فضای مجازی گروه های خانوادگی تشکیل گردد و نهایتا تنظیم هیجان و خودکنترلی را به دانش آموزان آموزش دهیم.

منبع: فرارو
انتشار: 9 مرداد 1401 بروزرسانی: 9 مرداد 1401 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 10347

به "از کجا بدانیم معتاد فضای مجازی شده ایم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از کجا بدانیم معتاد فضای مجازی شده ایم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید