اعلام انتها جنگ به وسیله طالبان و هرج و مرج در کابل

به گزارش آریا بلاگ، تحولات افغانستان همچنان با سرعت بالایی در جریان است. شب گذشته طالبان ارگ ریاست جمهوری افغانستان را تسخیر کرد. ملا عبدالغنی برادر معاون سیاسی این گروه پیغام تبریک پیروزی فرستاد و سخنگوی آنها اعلام نمود جنگ تمام شده است.

اعلام انتها جنگ به وسیله طالبان و هرج و مرج در کابل

به گزارش خبرنگاران، طالبان حالا به جز چند نقطه کوچک تمام افغانستان را در کنترل خود دارد. این گروه رادیو و تلویزیون را هم تسخیر نموده است. پیش روی های سریع این گروه بسیاری از ناظران را حیرت زده نموده است. حتی خود طالبان هم تصویر این پیروزی را نداشتند.

ملاعبدالغنی برادر معاون سیاسی این گروه شب گذشته در پیغام تبریکی گفت هیچ گاه انتظار نداشته و تصور نمی نموده که طالبان به این زودی و به چنین شیوه ای افغانستان را تحت کنترل درآورد، گفته این دستاورد یاریی از جانب خداوند بوده است.

او اضافه کرده طالبان اکنون برای امنیت و زندگی آرام ملت افغانستان کوشش خواهند کرد.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان به تلویزیون الجزیره گفت: امروز یک روز عظیم برای مردم افغانستان و مجاهدین است. آنها 20 سال است که شاهد کوشش ها و فداکاری های خود بوده اند. به لطف خدا، جنگ در کشور به انتها رسیده است.

نعیم تاکید نمود که نوع و شکل دولت نو در افغانستان به زودی معین می گردد و اضافه کرد که طالبان نمی خواهند در انزوا زندگی نمایند و خواستار روابط بین المللی مسالمت آمیز است.

او اضافه کرد: ما به آنچه که در پی آن بودیم، یعنی آزادی کشور و استقلال مردم، رسیده ایم. ما اجازه نخواهیم داد که از سرزمین های ما برای هدف قرار دادن کسی استفاده گردد و نمی خواهیم به دیگران آسیب برسد. ما فکر نمی کنیم نیروهای خارجی تجربه شکست خورده خود را در افغانستان بار دیگر تکرار نمایند.

نعیم اضافه کرد، این گروه به حقوق زنان و اقلیت ها و آزادی بیان براساس قوانین شرعی احترام خواهد گذاشت.

این سخنگو تاکید نمود که طالبان می خواهد روابط مسالمت آمیزی داشته باشند و مشتاق توسعه چندین کانال ارتباطی است که قبلاً با کشورهای خارجی باز نموده بود.

وی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره گفت: ما از همه کشورها و نهادها می خواهیم برای حل هرگونه مشکل با ما وارد مصاحبه شوند.

سخنگوی طالبان هم فرار اشرف غنی را غیر منتظره خواند. پیش از این هم بسیاری از مقامات افغانستان از جمله عبدالله عبدالله و حامد کرزی از فرار عنی انتقاد نموده بودند.

اشرف غنی شب گذشته در بیانیه ای علت فرار از کشور را جلوگیری از خونریزی اظهار داشت.

تصاویر تکان دهنده از فرودگاه کابل

کد ویدیو

دانلود

فیلم اصلی

کد ویدیو

دانلود

فیلم اصلی

هرج و مرج در فرودگاه کابل

همزمان با سیطره طالبان بر مرکز افغانستان تصاویر منتشرشده در شبکه های اجتماعی از هرج و مرج در فرودگاه کابل و حضور صدها نفر در محوطه و کنار باند فرودگاه حکایت دارد.

یک شاهد عینی به خبرگزاری فرانسه گفته است که در پی تیراندازی هوایی نظامیان آمریکا شاهد مرگ یک دختر جوان به علت ازدحام جمعیت بوده است.

به همین دلیل نظامیان آمریکا که برای یاری به فرایند خروج دیپلمات های این کشور در فرودگاه کابل مستقر شده اند روز دوشنبه برای متفرق کردن جمعیتی که بر روی باند فرودگاه تجمع نموده بودند مجبور به شلیک تیر هوایی شدند.

شرایط انسانی در افغانستان نگران نماینده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحدیکشنبه در بیانیه ای از طالبان و دیگر طرف های درگیر در افغانستان خواست با حداکثر خویشتنداری از جان انسان ها حفاظت و تامین نیازهای بشردوستانه را تضمین نمایند.

بنا بر بیانیه سازمان ملل متحد، گوترش به طور خاص نگران آینده زنان و دختران است و خواستار حفاظت از حقوق آنهاست.

بعلاوه بعضی خبرها از سوی ساکنان کابل منتشر شده بود که جنجگویان طالبان با ورود به منزل های شخصی اقدام به گرفتن خودروهای شخصی مردم و اموال آنان نموده بودند و در بعضی مواقع که مردم می گفتند الان به طالبان خبر می دهیم، آن افراد فرار می کردند.

محمد سهیل شاهین، سخنگوی خارجی طالبان مستقر در قطر در حساب توییتر خود از جنگجویان این گروه خواست تا با شهفرایندان غیر نظامی کاری نداشته باشند.

به نوشته سهیل شاهین، هیچ یک از مجاهدین(جنگجویان) طالبان حق ندارند بدون اجازه ساکنان خانه ای وارد آنجا شوند.

واکنش های خارجی

پس از سقوط کابل علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در پیغامی توییتری به نوعی اشرف غنی را مقصر اوضاع افغانستان دانست.

او نوشت: دی ماه 97 در سفر به کابل جلسه پرچالشی با رییس جمهور افغانستان داشتم. سخنان سوزناک امروز وزیر دفاع این کشور ترجمان آثار اشغال 20 ساله افغانستان به وسیله آمریکا و عمق نفوذ و تاثیرگذاری واشنگتن در دولت این کشور بود. همانند 40 سال گذشته پشتیبان مردم افغانستان و خواست و اراده آنها هستیم.

وزیر دفاع افغانستان روز گذشته در توئیتی تند از بسته بودن دستش و خیانت غنی سخن گفته بود.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم از ابتکار حامد کرزی، برای تشکیل شورای هماهنگی حمایت کرد. حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان اظهار داشت که برای جلوگیری از هرج و مرج و کاهش درد و رنج مردم برای اداره بهتر امور مربوط به صلح و انتقال مسالمت آمیز قدرت شورای هماهنگی تشکیل داده است. این شورا شامل خود او، عبدالله عبدالله و گلبدین حکمتیار است.

اما یکی از مسائل کشورهای مختلف این است که آیا طالبان را به رسمت بشناسند یا نه. بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس از کشورهای مختلف خواسته به صورت مستقل طالبان را به رسمیت نشناسند.

محمد شاه قریشی، وزیر خارجه پاکستان می گوید اسلام آباد وقتی که زمانش فرا برسد گروه طالبان را به رسمیت خواهد شناخت. او گفت: پاکستان در افغانستان بی طرف است و فقط خواستار روابط خوب با همسایه اش است.

محمد شاه قریشی اضافه کرد: وقتی که زمانش فرا برسد در راستای اجماع بین المللی، واقعیت های میدان و منافع ملی پاکستان، دولت طالبان را به رسمیت خواهیم شناخت.

در آمریکا بحث بر سر اتفاقات افغانستان بسیار داغ است. دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین به تندی از جو بایدن انتقاد کرد و گفت که او باید استعفا دهد.

ترامپ در بیانیه ای که یکشنبه منتشر کرد، نوشت: وقت آن است که جو بایدن با بی آبرویی به خاطر آن چه که اجازه داده است بر سر افغانستان بیاید، استعفا دهد.

میچ مک کانل، رهبر اقلیت جمهوری خواه در مجلس سنای آمریکا، از جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده به خاطر شرایط ایجاد شده در افغانستان به شدت انتقاد نموده است.

سناتور مک کانل در بیانیه ای که یکشنبه منتشر شد، گفت: خروج مفتضحانه دولت بایدن از افغانستان که شامل تخلیه سراسیمه آمریکایی ها و افغان های در معرض خطر از کابل است، شکست خجالت بار رهبری آمریکاست.

به گفته مک کانل، مسوولیت این فروپاشی به طور کامل با جو بایدن است.

در تحولی دیگر قرار است امروز شورای امنیت سازمان ملل درباره تحوبات افغانستان جلسه فوق العاده تشکیل دهد.

اشرف غنی کجاست؟

اما یکی از پرسش های مهم درباره تحولات افغانستان این است که اشرف غنی رییس جمهور فراری این کشور به کجا رفته است. دیروز گفته شد هواپیمای او ابتدا به تاجیکستان رفته و پس از توقف کوتاهی در این کشور به سمت ازبکستان رفته است.

براساس گزارش ها غنی در ازبکستان حضور دارد. بعضی روایت ها هم حاکی از این بود که او به عمان رفته است اما تکذیب شد.

حالا وزارت خارجه تاجیکستان صبح امروز، 16 اوت با انتشار بیانیه ای اظهار داشت که هواپیمای حامل محمد اشرف غنی به حریم هوایی تاجیکستان وارد نشده و در قلمرو این کشور فرود نیامده است.

وزارت خارجه تاجیکستان بعلاوه گفته که تاجیکستان چنین درخواستی از افغانستان دریافت ننموده است.

آیشا پلاس، خبرگزاری غیردولتی تاجیکستان روز یکشنبه در استناد به منابعش در کابل نوشت که آقای غنی به تاجیکستان پناه آورده است.

این خبرگزاری شب گذشته در خبری دیگر نوشت که اشرف غنی، رئیس جمهور فراری افغانستان با حمدالله محب، مشاور امنیتی و فضل محمود فضلی، رئیس اداره امور حکومت غنی، پس از تاجیکستان به عمان رسیده اند.

به این ترتیب هنوز کشوری که غنی به آنجا پناه برده معین نیست.

بسیاری دیگر از مقامات افغانستان هم از این کشور خارج شده اند. بعضی از آنها به پاکستان رفته اند.

در عکس هایی که سفارت پاکستان منتشر نموده، میررحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان، محمد یونس قانونی، معاون پیشین رئیس جمهور، احمد ضیا مسعود، معاون پیشین رئیس جمهور، معاون پیشین رئیس جمهور، محمد کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت، محمد محقق، رهبر حزب وحدت مردم افغانستان، احمد ولی مسعود، رئیس بنیاد شهید مسعود دیده می شوند.

گفته میگردد وزیر دفاع و امرالله صالح معاون اول رییس جمهور هم به پنجشیر رفته اند منطقه ای که در کنترل طالبان قرار ندارد. امر الله صالح شب گذشته در پیغامی توئیتری گفت تسلیم نمی گردد.

محمد اسماعیل خان از فرماندهان مردمی و جهادی افغانستان شب گذشته وارد مشهد شده است. تصاویری از او منتشر شده است. او پیشتر به اسارت طالبان در آمده بود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: فرارو
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 7718

به "اعلام انتها جنگ به وسیله طالبان و هرج و مرج در کابل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام انتها جنگ به وسیله طالبان و هرج و مرج در کابل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید