انگور، میوه ای سرشار از مکمل های غذایی، خوشه های زرین بوانات را حتما امتحان کنید

به گزارش آریا بلاگ، قطب فراوری خوشه های زرین بوانات استان فارس آماده برداشت نگین های طلایی و شیرین است.

انگور، میوه ای سرشار از مکمل های غذایی، خوشه های زرین بوانات را حتما امتحان کنید

به گزارش خبرنگار از ، شهرستان بوانات در شمال شرقی و 240 کیلوتری شیراز با آب و هوای سردسیری همراه با درختان سر به فلک کشیده و چند هزار ساله گردو و تاکستان های انگور، چشمه هایی با آب خنک در کنار این درختان تنومند، مردمانی مهربان و مهمان نواز، در استان فارس خودنمایی می نماید.

انگور این میوه بهشتی در شهرستان بوانات، هواداران بسیاری از گوشه گوشه ایران، به سمت خود می کشاند.17 نوع انگور که مشهورترین آن ها، انگور خلیلی یا همان انگور بواناتی، مانند نگینی طلایی در میانشان می درخشد.برداشت انگور در این شهرستان از اوایل تیرماه آغاز و تا اواخر مهر ماه به طول می انجامد.

میوه ای بهشتی، طلایی و شیرین

ملا شفیع کارشناس مسئول انار و انگور استان فارس در گفت وگو با خبرنگار از ، بیان نمود: در کل شهرستان بوانات 5 هزار و 849 هکتار زیر کشت انگور است. جایگاهی که بوانات در فراوری انگور دارد، باید اقداماتی در زمینه فرآوری انگور و صنایع تبدیلی آن انجام گردد.

او با اشاره به رتبه اول استان فارس در فراوری انگور گفت: انگور در این شهرستان 88 هزار تن در هکتار و 8 تا 10 هزار تن کشمش سالیانه فراوری می گردد در صورتی که فرآوری محصولات انگور در این شهرستان به صورت سنتی انجام می گردد و ضروری است که زمینه های صنعتی این موضوع نیز فراهم گردد.

ملاشفیع ادامه داد: 95 درصد محصول انگور بوانات انگور خلیلی است که بیشتر مصرف تازه خوری دارد و بعد از آن همگی به کشمش تبدیل می گردد.

انگور بوانات زیبا با مزه ای منحصر به فرد

دنیابخش هاشمی مسئول اداره فراوریات گیاهی و کارشناس باغبانی شهرستان بوانات نیز در گفت وگو با خبرنگار از ، با اشاره به فراوری کننده های برتر این شهرستان گفت: با توجه به این که بخش مرکزی بوانات دارای 2 هزار و 500 هکتار زیر کشت انگور است و می توان فراوری کنندگان برتر انگور شامل عبدالمجید برزگر، همدم برزگر، حسین اکبری و محمد دهقان زاده را نام برد.

هاشمی اضافه نمود: شهرستان بوانات نمونه های زیادی انگور از جمله قرمزبی دانه، سفید بی دانه، خلیلی یا کشمشی بواناتی، سیاه صاحبی، شیرازی یا لر کش، پیکامی، ریشه مریوان، سمرقندی، عسکری را دارد که بیشترین نوع محصول این شهرستان خلیلی است که بخش اعظم آن به صورت تازه خوری ومابقی به کشمش که دو نمونه آفتابی (خشک شدن در زیر آفتاب) و بستنی (خشک شدن در سایه) تبدیل می گردد.

او در خصوص طرح های جدید و خلاقانه برای هرچه بیشتر شدن محصول ادامه داد: طرح سنتی دلایلی از جمله محصول کمتر و نیاز به رسیدگی بیشتر دارد، اما استفاده از طرح های جدیدی شامل داربستی یا طرح فراز می توان هم رسیدگی را کمتر و شاهد دو برابری محصول باشیم.

عبدالمجید برزگر یکی از فراوری کنندگان برتر انگور و کشمش هم در گفت وگو با خبرنگار از ، گفت: برای هر چه بیشتر شدن محصول رسیدگی به درختان انگور از جمله آب فراوان، خاک و کود مناسب و روش های جدید و خلاقانه که از سال جاری آغاز شده مانند بستن درختان به روش داربند و پیوند درختان انگور از انواع مختلفی از جمله کال فرانسوی، دانه بلند بی هسته یا پیکانی و تاکستانی کاشمری می توان تعداد انگور بوانات را افزایش داد.

او، در خصوص صادرات انگور و کشمش شهرستان بوانات اضافه نمود: انگور نوع خلیلی یا بواناتی که بیشتر به صورت تازه خوری مصرف و درصدی هم به کشمش تبدیل و به استان های کرمان، هرمزگان و یزد صادر می گردد.

انگور بوانات به دلیل قند و ماندگاری بالا، خود را از میان انگور های کشور جدا و منحصر به فرد نموده است.این میوه به دلیل طعم و مزه شیرینی که دارد یکی از محبوب ترین میوه های دنیا است که دارای ویتامین و مواد معدنی فراوان و نقش فراوانی در زندگی سالم را ایفا می نماید.

همچنین این میوه، دارای ویتامین های زیاد و حاوی مقادیر فراوانی از فسفر، منیزیم، کلسیم، پتاسیم، نیاسین، فولات، تیامین و ریبوفلاوین است.

این میوه شیرین و با وجود کالری بالا در درمان بیماری هایی از جمله آسم، تقویت استخوان پیشگیری از بیماری های قلبی، درمان میگرن، درمان یبوست، سوء هاضمه و کاهش خستگی کاربرد دارد.

روغن هسته انگور برای درمان بیماری های پوست و مو، آرایشی و بیماری های قلبی عروقی که هم به صورت خوراکی و هم موضعی است، کاربرد بسیاری دارد.

چ

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 21 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 635

به "انگور، میوه ای سرشار از مکمل های غذایی، خوشه های زرین بوانات را حتما امتحان کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انگور، میوه ای سرشار از مکمل های غذایی، خوشه های زرین بوانات را حتما امتحان کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید