به من می گویند چرا ادای ماه عسل را درمی آوری؟

به گزارش آریا بلاگ، مریم نوابی نژاد را شاید بسیاری به اسم و چهره نشناسند اما با سوژه های ناب و خاصش که بعضی از آنها حتی تکان دهنده و جذاب نیز هستند بسیاری آشنایی دارند. مخصوصا کسانی که بیننده برنامه ماه عسل، هزار داستان، مکث و حالا محاکات هستند.

به من می گویند چرا ادای ماه عسل را درمی آوری؟

او پس از سال ها تجربه این بار در کسوت کارگردان و ایده پرداز برنامه محاکات را در ایام نوروز1400 روی آنتن برد که اتفاقا توانست با استقبال خوبی نیز روبرو گردد و شب های ماه مبارک رمضان نیز این برنامه از شبکه دوی سیما پخش خواهد شد.

چطور شد از خبرنگاری در روزنامه به سوژه یابی در صداوسیما و کارگردانی برنامه های قصه محور و اجتماعی رسیدید؟

من سال ها خبرنگار اجتماعی بودم و در روزنامه جام جم هم برای سال ها دبیری سرویس صفحات نسل سوم را برعهده داشتم. در دوره هایی که آنجا دبیر سرویس بودم به دلیل گزارش هایی که تهیه می کردیم و به گفته آقای انتظامی، استقبال از مطالب روزنامه بالا رفته بود چون آن موقع به موضوعاتی می پرداختیم که برای جامعه بکر بود. سیر خبرنگاری در من از 17سالگی شکل گرفت تا این که خیلی اتفاقی آقای علیخانی را دیدم و درباره سوژه ها با هم صحبت کردیم. اگر به خاطر داشته باشید تا قبل از سال88، ماه عسل فقط به زوج های جوان می پرداخت و نهایت در بین 30قسمت یکی دو قسمت آن گل می کرد و تعداد این نوع از سوژه ها کم بود. برای ماه عسل 88 به من پیشنهاد شد تا به یاری برنامه بیایم و ما هم آغاز کردیم. وقتی بازخورد این سوژه ها را در رسانه ای مانند تلویزیون دیدم فرایند برایم دلپذیر شد که یک اتفاق در ژانر عظیم تر تاثیر بیشتری هم دارد. سال89 که مرحوم جوهرچی برنامه ماه عسل را اجرا کرد من حضور نداشتم اما سال های90، 92، 93 و94 با این برنامه کار کردم. یک سال در این میان وقفه افتاد که مشغول طراحی برنامه هزار داستان شدم تا این برنامه پا گرفت و پنج فصل آن در محرم و صفر و ماه رمضان ساخته شد و در مجموع 90برنامه در سال بود که در برخی از برنامه ها شاهد بیش از یک قصه بودیم.

قطعا شنیده اید که می گویند محاکات شبیه ماه عسل شده، نظر خودتان درباره این موضوع چیست؟

به من می گویند چرا ادای ماه عسل را درمی آوری؟ ماه عسل بود که روی سوژه های من سوار شد. حتی ماه عسل بعد از من هم خواست ادای مرا درآورد که نتوانست. چون به هر حال تعداد سوژه هایی که هم جذاب و بکر هم حرفی برای گفتن داشته باشد بسیار کم شده است. در هزار داستان برای آنکه مجری گریزی کنم و براساس یک مجری داستان هایم را نچینم با چهره ها قصه ها را پیش بردیم؛ البته چهره ها با سوژه های اجتماعی یک ربطی داشتند که یا آن چهره قصه آن سوژه و شخصیت اجتماعی را بازی نموده بود یا همسایه بود یا یک جایی در کودکی تجربه ای شبیه داشت یا... به هر حال اتفاقی این وسط آنها را به یکدیگر وصل می کرد. برای همین سال97 هزار داستان بهترین برنامه تلویزیون اعلام شد. این برنامه در کنار برنامه نود و صبحی دیگر جایزه بهترین برنامه تلویزیونی را هم گرفت. به شما قول می دهم اگر همین سوژه ها در برنامه های دیگر برود جواب نخواهد داد. این که چطور قصه را پیش برد و چطور آن را مدیریت کرد و حتی چه جاهایی مکثی ایجاد کرد و در چه جاهایی علامت سوال پیش آورد و کجا اصل قصه گفته گردد و کجای صحبت به هیجان قصه برسد و... بسیار مهم است. من مدام با مجری ها در ارتباط هستم تا به آنها بگویم چطور روایت این قصه را مدیریت نمایند که مخاطب پای برنامه بنشیند و دوست داشته باشد آن را دنبال کند. سلبریتی ها ممکن است در هر برنامه ای حضور داشته باشند اما این که از یک چهره چه سوژه ای دربیاوری که ضربه را به مخاطب بزنی سال هاست در این زمینه کار نموده ام.

اما در محاکات بار دیگر به سمت برنامه ای که یک مجری داشته باشد بازگشتید.

طرح محاکات را از دو سال پیش در ذهن داشتم. یک بار که با آقای شهیدی فر صحبت می کردم گفتم خیلی دوست دارم برخی از قصه ها به فیلمنامه و کتاب تبدیل شوند چون پتانسیل این اتفاق را دارند. به من گفت بیا به چنین طرحی فکر کنیم و دوتایی نشستیم و درباره این طرح با هم صحبت کردیم و بعد از آن این طرح را با تهیه نماینده مطرح کردم. آقای فرحانی را سال هاست می شناسم و با او کار نموده ام. برای همین وقتی طرح را شرح دادم از آن استقبال کرد. حدود اسفند98 می خواستیم ابتدا با چهار داور برنامه را پیش ببریم و مجری هم نداشته باشد و این قصه ها را از نگاه سینمایی، ادبی و... دنبال نمایند که به کرونا خوردیم.

یکسری از سوژه ها مانند علی بچه های آسمان، برادر علی رضا خمسه و... سوژه های تکراری بودند و قبلا هم به آنها پرداخته شده بود. چرا باز هم سراغ این سوژه ها رفتید؟

علی بچه های آسمان یک بار به برنامه حالا خورشید رضا رشیدپور آمده بود. وقتی این فرد از لحظه لحظه زندگی اش می گوید از ورشکستگی پدرش می گوید از آن لحظه هایی می گوید که واقعا در دنیای واقعی می دویده، قصه مواد فروختنش را می گوید آنجاست که قصه درستی از علی بچه های آسمان درمی آید. در طرف مقابل برنامه های مختلفی هم بود که سوژه های من را به برنامه اش دعوت می کردند. من اعتراض کردم که این سوژه ها زحمت تحقیقات من است و کسی حق ندارد به این راحتی سوژه های من را به برنامه خود ببرد. از این دست اتفاقات خیلی زیاد افتاده است. چون وقتی سوژه پیدا شده است دیگر یافتن آنها کار دشواری نیست.

در ماه رمضان قرار است برنامه محاکات به چه صورت پیش برود؟

در ماه رمضان قرار است 30شب برنامه داشته باشیم. 30قصه از قصه زندگی مردم که دربرگیرنده معمول اتفاقات اجتماعی باشد و دیگر مهمان ها، سلبریتی ها نخواهند بود. از اوتیسم، پیری، بیکاری گرفته تا طلاق، زندگی، شکست، ساختن و... کوشش شده است سوژه ها و قصه ها آن قدر به روز و جذاب باشند تا در شب های ماه مبارک رمضان شاهد یک برنامه دیدنی باشید.

آزاده باقری - روزنامه نگار / ضمیمه قاب کوچک روزنامه خبرنگاران

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 6690

به "به من می گویند چرا ادای ماه عسل را درمی آوری؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به من می گویند چرا ادای ماه عسل را درمی آوری؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید