جایگزینی کارت های بانکی با کارت های سوخت در چه مرحله ای است؟
به گزارش آریا بلاگ، جلیل سالاری درباره جایگزین شدن کارت های بانکی با کارت های سوخت با هدف جلوگیری از واردات تراشه کارت سوخت بدون تغییر سهمیه بنزین گفت: در حوزه تامین تراشه مورد احتیاج برای فراوری کارت های سوخت مسئله ای نداریم.
به گزارش ایسنا؛ وی ادامه داد، اما در زمان آغاز به کار دولت سیزدهم، فقط 9035 کارت در مجموعه پالایش و پخش وجود داشت؛ در حالی که سالیانه حدود یک میلیون خودرو به چرخه حمل و نقل اضافه می گردد و افرادی هم احتیاج به المثنی دارند که با این اوصاف، باید همواره ذخیره دو تا سه میلیونی از کارت های خام داشته باشیم.
دپو حجم زیادی از کارت های سوخت در دفاتر پستی
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه سال قبل بیش از سه میلیون قطعه کارت سوخت را فراوری و تحویل شرکت پست دادیم، اما اکنون حجم زیادی از کارت در دفاتر پستی به جای مانده است، گفت: ساماندهی کارت های سوخت با هدف مدیریت مصرف بنزین انجام می گردد، نگاه ما این است که باید در کنار خودرو هایی که وارد چرخه می شوند، تعدادی از خودرو های فرسوده را هم خارج کنیم؛ زیرادر سال 92 حدود 19 میلیون خودرو در چرخه داشتیم، اما اکنون این رقم به 30 میلیون رسیده است.
سالاری با بیان اینکه این تعداد خودرو، سالیانه نزدیک به یک میلیارد لیتر مصرف سوخت دارند؛ یعنی باید روزانه سه و نیم میلیون لیتر افزایش فراوری بنزین داشته باشیم که معادل پالایشگاهی مانند تبریز است، اظهار کرد: مدیریت کارت های سوخت هم با این هدف انجام می گردد که متوجه شویم، هر تراکنش، مربوط به کدام پلاک خودرو است و خودرو های از رده خارجی که کارت سوخت فعال دارند را شناسایی کنیم.
وی با تاکید بر اینکه در این طرح اگر فردی کارت سوخت خود را جا گذاشت، می تواند به سامانه کارت های جامانده در جایگاه های سوخت مراجعه کند، در گفت وگویی تلویزیونی گفت: سیستم پشتیبانی را هم تقویت کردیم تا خرابی کارتخوان های سامانه هوشمند سوخت کاهش یابد؛ این اتفاق رخ داد و حتی برای اولین بار در کشور، بومی سازی کارتخوان ها را با یاری یک شرکت دانش بنیان انجام دادیم.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان این که اطلاعات مربوط به خودرو ها را برای جایگزینی کارت های بانکی با کارت های سوخت در اختیار نداریم، گفت: اطلاعات خودرو در اختیار مجموعه ناجا و پلیس راهور است که باید آن را در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم تلفیق را انجام دهیم؛ دقیقا مانند اتفاقی که در بحث سامانه سپهتن (پایش هوشمند تردد ناوگان) رخ داد تا به جای بارنامه های صوری، با این سامانه، سهمیه سوخت را تخصیص دهیم.
منبع: فرارو