حسابداری، لازمه تصمیم سازی، پاسخگویی و پیشرفت مالی است

به گزارش آریا بلاگ، خبرگزاری خبرنگاران- مدیرعامل بانک صادرات ایران گفت: بدون دست یابی به گزارش های حسابداری، توسعه فعالیت های مالی و پاسخگویی نهادها، سازمان ها و شرکت ها به جامعه غیرممکن است.

حسابداری، لازمه تصمیم سازی، پاسخگویی و پیشرفت مالی است

به گزارش خبرنگاران، حجت اله صیدی، در همایش فرصت ها و چالش های حسابداری، علوم مالی در عصر نوین که همزمان با 15 آذر روز حسابدار به وسیله دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و شورای عالی جامعه حسابداران رسمی برگزار گردید، با بیان این مطلب در خصوص نقش حسابداری در اقتصاد، اضافه نمود: یکی از جنبه های مهم حسابداری اهمیت آن در تصمیم گیری های مالی است؛ به طوری که توسعه و افزایش فعالیت های مالی بدون دست یابی به اطلاعات حسابداری، تقریبا غیرممکن است.

بعلاوه وظیفه پاسخگویی که نهادها، سازمان ها و شرکت ها دارند به وسیله گزارش های حسابداری به جامعه، نهادهای مدنی و سهامداران امکان پذیر است. از این رو حسابداری در اقتصاد جایگاه ویژه ای دارد.

وی اظهار کرد: حسابداری در شفافیت مالی، پاسخگویی و سودمندی در تصمیم گیری های مالی جایگاه برجسته ای دارد و حسابداران در روز حسابدار گرد هم می آیند تا یافته ها و دستاوردهای نو را به اشتراک بگذارند. از این رو، در همایش فرصت ها و چالش های حسابداری و علوم مالی در عصر نوین که به همت دانشگاه آزاد واحد تهران شمال برگزار گردیده، در راستای گزارش گری پایداری و مسئولیت اجتماعی شرکت ها مباحث مفیدی مورد گفتگو نهاده شد.

صیدی با یادآوری این که در زمان بروز بحران مالی سال 1930 گزارش های مالی نسبت به ورشکستگی بنگاه ها هشداری ندادند، گفت: اولین جرقه های نظریه های مدون حسابداری از سال 1947 زده شد و تئوری ها و نظریه های حسابداری، شکل علمی و منسجم تری به خود گرفته و با سرعت بیشتری تا به امروز پیشرفت نموده است.

وی با بیان اینکه کمیت یکی از مسائل و معضلات بزرگ حسابداران است، تاکید نمود: همیشه در حسرت این بوده ایم که اعداد و ارقام تنها کمیت را نشان ندهند بلکه کیفیت را هم گزارش نمایند.

مدیرعامل بانک صادرات ایران اظهار کرد: امروز به این نتیجه رسیده ایم که در حسابداری 10 تا 15 درصد مقدار گیری و 85 تا 90 درصد برآورد می کنیم. به طور مثال نمی توان استهلاک یا ذخیره مطالبات مشکوک الوصول در بانک ها را با دقت و قطعیت مقدار گرفت؛ چرا که حتی اقتصاددان ها هم شاخص های رشد مالی و فراوری ناخالص داخلی را به صورت برآوردی ارزیابی می نمایند.

صیدی گفت: در حسابداری آرزوی بلندپروازانه تر این است که کیفیت ها را گزارش کنیم و در ترازنامه کیفیت دارایی ها و بدهی ها را نیز تشخیص دهیم؛ چنان که حسابداران بسیاری کوشش کردند و توانستند تا حد زیادی بر این مشکل غلبه نمایند.

مدیرعامل بانک صادرات ایران با بیان اینکه دو گروه سرمایه گذاران بالفعل و بالقوه و اعتباردهندگان بالفعل و بالقوه از گزارش های حسابداری استفاده می نمایند، اضافه نمود: هر دو بخش به تداوم فعالیت شرکت علاقه دارند و می خواهند شرایط شرکت را به طور دقیق بدانند.

وی گفت: تجربیات شکست در شرکت ها نشان می دهد که گاهی برآورد دقیقی از تداوم فعالیت شرکت ها وجود نداشته و صورت های مالی در خصوص تداوم فعالیت شرکت سکوت نموده اند. استانداردهای حسابداری می گویند، وقتی فعالیت با ابهام روبه رو است، باید عدم تداوم را افشا کنیم و این نکته ای است که حسابداران برای آن زحمات زیادی کشیده اند. بنابراین باید براساس مؤلفه هایی همانند محیط زیست، مسئولیت اجتماعی، حوزه حکمرانی و اداری، شاخص هایی را معرفی و پایداری شرکت را با استفاده از این شاخص ها تعریف کنیم؛ چرا که سرمایه گذار و اعتباردهنده به شدت به این اطلاعات نیازمند هستند.

مدیرعامل بانک صادرات ایران با تاکید بر اینکه یک بنگاه بدون درنظر گرفتن تاثیر مسایل مرتبط با محیط زیست و مسئولیت های اجتماعی، نمی تواند به فعالیت خود ادامه دهد، تجربه تاثیر شیوع بیماری کرونا بر اقتصاد کشور و دنیا را یادآور شد و گفت: در حوزه مسئولیت اجتماعی، هر سازمانی باید نقش خود را تعریف کند.

صیدی بعلاوه با تاکید بر لزوم تمرکز شرکت ها بر شاخص های ESGدر صورت های مالی، اهمیت به کارگیری استانداردهای گزارشگری مالی IFRS را مورد اشاره قرار داد و گفت: برای به دست آوردن ارزش منصفانه شرکت ها، باید شاخص ها را در این استاندارد مورد توجه قرار دهیم.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 24 دی 1400 بروزرسانی: 24 دی 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 8780

به "حسابداری، لازمه تصمیم سازی، پاسخگویی و پیشرفت مالی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حسابداری، لازمه تصمیم سازی، پاسخگویی و پیشرفت مالی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید