خبرنگاران مشارکت حداکثری در انتخابات پشتوانه و سرمایه کشور است

به گزارش آریا بلاگ، تهران- خبرنگاران- دبیر کل مجمع دانش آموختگان ایران، مشارکت حداکثری در انتخابات را پشتوانه و سرمایه کشور دانست و گفت: این موضوع بر روابط با سایر کشورها تاثیر می گذارد و می تواند قدرت چانه زنی کشور در صحنه بین المللی را بالا برده و با این توان در جهت منافع ملی با جهان تعامل کند.

خبرنگاران مشارکت حداکثری در انتخابات پشتوانه و سرمایه کشور است

عزت الله تقواییان درباره مشارکت حداکثری در انتخابات 28 خرداد 1400 در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرنگاران، گفت: بحث مشارکت حداکثری در قانون اساس مطرح شده و در همه کشورها نیز سعی می نمایند با مشارکت و رای بالای مردمی به دنیا نشان دهند در کشور آنها دموکراسی وجود دارد و همه کارها براساس رای و نظر مردم صورت می گیرد. در کشور ما هم چون سایر کشورها تا به امروز توانسته ایم با مشارکت حداکثری به دنیا ثابت کنیم که در پی حاکمیت مردم و احترام به رأی و نظر آنها هستیم.

دبیر کل مجمع دانش آموختگان ایران اسلامی، مشارکت حداکثری را برای پیشرفت، آبادانی، قوام و استقلال کشور مفید و موثر توصیف کرد و اضافه کرد: حاکمیت ها در کشورهای مختلف به این مساله اعتقاد دارند و به آن عمل می نمایند. در کشور ما نیز همه همین را می خواهند ولی باید دید در عمل چه اتفاقی خواهد افتاد.

تقواییان، رای و مشارکت حداکثری و حضور مردم در انتخابات را پشتوانه و سرمایه کشور دانست و مطرح نمود: این موضوع بر روابط خارجی با سایر کشورها تاثیر می گذارد و می تواند قدرت چانه زنی کشور در صحنه بین المللی را بالا برده و با قدرتی ناشی از مشارکت حداکثری مردم در جهت منافع و استقلال کشور با دنیا تعامل کند.

وی توضیح داد: برنامه های ما برای انتخابات باید به گونه ای باشد که واقعاً مشارکت حداکثری صورت گیرد و به شکلی رفتار نکنیم که اتفاقاتی چون انتخابات دوم اسفند 98 رخ دهد که شاهد بودیم که متأسفانه برای نخستین بار تنها حدود 40 درصد مردم مشارکت کردند در صورتی که تا پیش از آن در همه انتخابات ما بالای 50 درصد مشارکت را داشتیم.

این فعال اصلاح طلب، درباره وظیفه دستگاه ها در ارتباط با انتخابات در فرصت کمتر از سه ماه به جامانده، اظهار کرد: مهمترین دستگاهی که بیشترین و اصلی ترین نقش را در مشارکت حداکثری مردم دارد، نهاد نظارت است. اگر نهاد نظارت به نحوی عمل کند که همه جریان های فکری، سیاسی و همچنین مردم احساس نمایند که نماینده ای از افکار، سلایق و اندیشه های آنها میان نامزدهای انتخاباتی حضور دارد، طبعا میزان مشارکت و حضور مردم گسترده تر خواهد شد.

تقواییان اعلام کرد: از سوی دیگر نوع تبلیغاتی که رسانه ها، خصوصا صدا و سیما انجام می دهد نیز تاثیر زیادی دارد. رسانه های گروهی علاوه بر کارکرد فوق، با توجه به شرایط کنونی جامعه و خصوصاً شرایطی که در سال 98 داشتیم، می توانند این موضوع را منعکس نمایند که کاهش مشارکت مردم به دلیل بعضی روش های اشتباه است که نتیجه مثبتی در داخل و خارج ندارد و به ضرر مردم و کشور است.

این فعال اصلاح طلب یادآور شد: با توجه به شرایط کرونایی در کشور دستگاه های اجرایی نیز باید آمادگی داشته باشند تا با در پیش دریافت شیوه های نوین، زمینه را برای برگزاری انتخابات با رعایت پروتکل های بهداشتی فراهم آورند تا مسئله ای به لحاظ سلامتی برای جامعه پیش نیاید.

تقواییان اعلام کرد: اگر به قانون اساسی و قانون احزاب نگاه کنید، اصل بر فعالیت احزاب است. احزاب می توانند برای کشورداری کادر تربیت نمایند و واسطه ای میان دولت و مردم باشند. آنها می توانند به عنوان بخشی از نخبگان و تحصیلکرده های جامعه، خواسته ها، نیازها و مسائل مردم را بازتاب و در جامعه مطرح نمایند تا مسوولان و دولت بتوانند متناسب با خواسته ها و نیازهای کشور، برنامه ریزی نمایند.

دبیر کل مجمع دانش آموختگان ایران اسلامی ادامه داد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته و کشورهایی که در این زمینه فعالیت زیادی داشته اند، احزاب نقش مهمی را در جامعه به عهده دارند ولی در کشور ما، با وجود اینکه این موارد در قانون اساسی مطرح شده می بینیم که نقش کمتری به احزاب داده شده است.

احزاب و مشارکت لازم و ملزوم یکدیگر هستند

تقواییان اظهار کرد: دو مقوله احزاب و مشارکت، نه تنها تقابلی با یکدیگر ندارند بلکه لازم و ملزوم یکدیگر هستند و اینطور نیست که یکی را بر دیگری ترجیح دهیم و بگوییم مشارکت مهمتر است یا فعالیت های حزبی. در واقع این فعالیت های احزاب است که می تواند نقش اصلی را در بهبود مشارکت ایفا نماید.

وی تشخیص انتقاد مردم و مطرح کردن آن را بخشی از اقدامات احزاب توصیف کرد و گفت: احزاب می توانند با مطرح کردن مسائل مردم که ممکن است موجب کاهش مشارکت آنها گردد، کشور را به درستی راهنمایی نمایند. اطلاعات را به موقع به مسئولان برسانند و از خطرات احتمالی که ممکن است به دلیل عدم مشارکت مردم برای کشور به وجود بیاید جلوگیری نمایند.

این فعال اصلاح طلب درباره فضای انتخاباتی 28 خرداد، اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود نمی توان پیش بینی کرد که چه اتفاقی خواهد افتاد. در مجلس اصلاحاتی در قانون انتخابات انجام دادند که فعلاً شورای نگهبان در خصوص آن اصلاحات نظر نداده و احتمالا به این انتخابات نمی رسد.

تقواییان اضافه کرد: تا پیش از انتخابات سال 92 معمولاً سایر جریان ها هم نامزد داشتند و بیشتر نامزدها اصولگرا یا اصلاح طلب بودند اما در انتخابات سال 92 و نیز دوره دوم دولت آقای روحانی در سال 96 شاهد این بودیم که فضای دو قطبی ایجاد شد.

دبیر کل مجمع دانش آموختگان ایران اسلامی ادامه داد: در این دوره اعلام کردیم که می خواهیم از نامزد واحد اصلاح طلب حمایت کنیم و نمی خواهیم. امیدواریم فضایی ایجاد گردد که انتخابات به شکل چند قطبی برگزار گردد و انتظار حداقلی ما این است فضای انتخابات دوقطبی باشد نه رقابت درون جریانی.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 6550

به "خبرنگاران مشارکت حداکثری در انتخابات پشتوانه و سرمایه کشور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مشارکت حداکثری در انتخابات پشتوانه و سرمایه کشور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید