خبرنگاران هوای کلانشهر ها بر مدار آلودگی

به گزارش آریا بلاگ، خبرنگاران - استان ها - پایداری هوا در برخی کلانشهرها و افزایش غلظت آلاینده ها به خصوص غلظت ذرات معلق کوچکتر از 2.5 میکرون آن هم در شرایط کرونایی ، گروه های حساس را در معرض آسیب قرار می دهد و لازم است این افراد از تردد در فضای باز اجتناب کنند.

خبرنگاران هوای کلانشهر ها بر مدار آلودگی

کارشناسان سازمان هواشناسی از تداوم و تشدید پایداری هوا تا روز یکشنبه هفته آینده (14 دی ماه) در پنج کلانشهر تهران، کرج، اصفهان، اراک و تبریز خبر دادند و به همه گروه های سنی از تردد غیرضروری در سطح شهر و هرگونه فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز هشدار دادند .

آلودگی هوا یکی از چالش های اساسی برای کلانشهرها و شهرهای صنعتی اطراف آن محسوب می شود و کارشناسان تاکید دارند برای برون رفت از وضع موجود باید تدابیر اصولی اندیشید و برنامه های عملیاتی و راهکارهایی بر اساس تحقیقات علمی و دقیق در پیش گرفت.

با توجه به پیش بینی انباشت آلاینده ها تا اواسط هفته آینده به عموم مردم برای کاهش تردد خودروها و عدم تردد و سفرهای غیر ضرور شهری و برون شهری، استفاده از ماسک، عدم ورزش و فعالیت بدنی در فضای باز، رعایت شیوه نامه های بهداشتی مرتبط با بیماری کووید 19 و آلودگی هوا توصیه می شود.

هوای تهران ناسالم است

بر این اساس ، کیفیت هوای پایتخت امروز- دوازدهم دی از لحاظ غلظت آلایندگی ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون با شاخص لحظه ای 152 در شرایط ناسالم برای همه افراد است.

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران امروز اعلا کرد که میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون طی 24 ساعت گذشته منتهی به ساعت 8 امروز بر روی شاخص 158 در شرایط ناسالم برای همه گروه ها بود.

شاخص کیفیت هوا معیاری برای معین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت افراد است که به ترتیب از صفر تا 50 در شرایط پاک یا سبز، 51 تا 100 در شرایط قابل قبول یا زرد، 101 تا 150 در شرایط ناسالم برای گروه های حساس یا نارنجی، 151 تا 200 در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، 201 تا 300 در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و 301 تا 500 در شرایط خطرناک یا ارغوانی معین شده است

آلودگی هوای تبریز بیشتر شد

مرکز پایش کیفی هوای اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی نیز امروز گفت: میزان آلودگی هوای امروز - جمعه - تبریز نسبت به روزهای گذشته بیشتر شده است.

هوای کلان شهر تبریز امروز نیز همچون چند روز گذشته برای گروه های حساس، بیماران و زنان باردار و بچه ها ناسالم است و این افراد نباید در این شرایط هوایی در فضاهای آزاد تردد کنند.

میانگین شاخص آلودگی هوای تبریز در شبانه روز گذشته بر اساس ذرات 2.5 میکرون برابر با 136 است که این شرایط برای گروه های حساس، ناسالم محسوب می شود.

استقرار جوی پایدار برای استان اصفهان

اداره کل هواشناسی اصفهان نیز گفت: نقشه های هواشناسی بیانگر استقرار جو پایدار بر روی استان در 2 روز آینده است و در بیشتر مناطق شرایط جوی صاف تا قسمتی ابری، گاهی وزش باد پیش بینی می شود.

اما در همین حال یک پژوهشگر مرکز تحقیقات محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، استمرار آلودگی هوای استان اصفهان را سوال برانگیز دانست و گفت که کاهش نیافتن آلودگی هوای کلانشهر اصفهان و حتی افزایش تعداد روزهای ناسالم برای عموم در مقایسه با سال گذشته با وجود محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا، سوال برانگیز است.

یعقوب حاجی زاده اضافه نمود: سوالاتی که در این زمینه مطرح می شود این است که آیا در کنترل صنایع غفلت شده و پیگیری ها زیر سایه کرونا فراموش شده، آیا نوع سوخت صنایع تغییر کرده، آیا کیفیت سوخت خودروها پایین آمده و آیا روزهای پایداری جو بیشتر از سال قبل بوده است.

وی گفت: در شهری مانند تهران بر اساس آمار اعلام شده سهم خودروها در آلودگی هوا حدود 80 درصد بوده است که کاهش ترددها در این شهر در دوران اعمال محدودیت های ناشی از کرونا بر کاهش آلودگی هوا تاثیر گذاشت.

هوای مشهد برای چهارمین روز پیاپی آلوده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز گفت: در پی افزایش حجم آلاینده ها در هوای کلانشهر مشهد، شهروندان این شهر برای چهارمین روز پیاپی هوای آلوده تنفس می کنند.

تورج همتی اضافه نمود: میانگین شاخص کنونی کیفیت هوای کلانشهر مشهد با عدد 130 ای.کیو.آی نشانگر هوای ناسالم و شرایط هشدار است.

کیفیت هوا در 20 منطقه این کلانشهر ناسالم و آلوده برای افراد حساس است و در هشت منطقه دیگر در شرایط سالم قرار گرفته است.

به گزارش کارشناس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی طی چند روز آینده جو پایدار همراه با انباشت آلاینده های جوی در مشهد و شهرهای صنعتی خراسان رضوی حاکم است و کیفیت هوا طی این مدت در شهرستانهای صنعتی و بزرگ استان در برخی ساعات ناسالم پیش بینی شده است.

غلظت آلایندگی هوا در قزوین ادامه دارد

کارشناس اداره کل هواشناسی استان قزوین نیز از ادامه غلظت آیندگی هوا تا یکشنبه هفته آینده در سطح منطقه خبر داد.

مریم بهروزی شرح داد: با توجه به ادامه شرایط آلاینده های جوی، به خصوص در شهرها پرتردد و صنعتی استان، به سالمندان، بیماران قلبی و تنفسی و همچنین بچه ها توصیه می شود از ترددهای غیرضروری در این نقاط خودداری کنند.

براساس نقشه های پیش یابی و تصاویر ماهواره ای شرایط جوی استان قزوین تا اواسط هفته آینده پایدار خواهد بود و برای روزهای یکشنبه و دوشنبه ضمن پدیده مه در ارتفاعات، اندکی کاهش دما نیز پیش بینی می شود.

هوای سه شهر خوزستان در شرایط ناسالم

سامانه پایش کیفی هوای کشور، هوای شهرهای اهواز، شادگان و شوشتر را در شرایط ناسالم برای همه گروه ها گفت.

بر اساس گزارش سامانه پایش کیفی هوای کشور، در ساعت 11 امروز (جمعه) هوای اهواز با شاخص 163 ، شادگان با شاخص 154 و شوشتر با شاخص 151 در شرایط ناسالم برای همه گروه ها قرار دارند. طبق این گزارش، مهمترین آلاینده هوا در این ساعت غبار با اندازه 2.5 میکرون بوده است.

کارگروه اضطرار آلودگی هوای خوزستان درباره افزایش آلودگی هوا هنوز هشداری صادر نکرده و جلسه ای نیز تشکیل نداده است. بر اساس آیین نامه اجرایی تبصره (3) ماده (3) قانون هوای پاک که در سال 97 به تصویب رسید، کارگروه استانی هماهنگی شرایط اضطرار آلودگی هوا در مواقع (شرایط) اضطرار آلودگی هوا، یعنی مواقعی که استمرار پایداری جوی (بر اساس اعلام سازمان هواشناسی کشور) یا افزایش میزان غلظت آلاینده ها (بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست) در کوتاه مدت، سلامت انسان و محیط زیست را دچار مخاطره جدی کند، تشکیل می شود.

کیفیت هوای ارومیه همچنان ناسالم برای گروه های حساس است

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: کیفیت هوای ارومیه برای دومین روز متوالی برای گروههای حساس ناسالم شده است.

سعید موسوی اضافه نمود: کیفیت هوای ارومیه روز جمعه بر اساس شاخص استاندارد بین المللی به 102 رسید و در حد ناسالم برای گروه های حساس شد در حالی که شاخص کل 24 ساعته 113 و در حد ناسالم برای گروههای حساس است.

وی علت این موضوع را سکون هوای ارومیه بیان نمود و اضافه نمود: طبق آخرین پایش ذرات معلق کمتر از 10میکرون ناسالم برای گروه های حساس شامل بیماران قلبی و ریوی، سالمندان، زنان باردار و بچه ها است.

منبع: ایرنا
انتشار: 19 بهمن 1399 بروزرسانی: 19 بهمن 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 5717

به "خبرنگاران هوای کلانشهر ها بر مدار آلودگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران هوای کلانشهر ها بر مدار آلودگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید