خبرنگاران یکهزار نفر در مراکز میان مدت درمان اعتیاد استان سمنان پذیرش شدند

به گزارش آریا بلاگ، سمنان- خبرنگاران- مدیرکل بهزیستی استان سمنان گفت: یکهزار و 237 نفر در 14 مرکز اقامتی میان مدت استان در سال 99 پذیرفته شدند.

خبرنگاران یکهزار نفر در مراکز میان مدت درمان اعتیاد استان سمنان پذیرش شدند

علیرضا ایزدپور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران ابراز داشت: سازمان بهزیستی بیش از 20 سال است که در تمای طیف های پیشگیری اولیه، درمان، بازتوانی ، کاهش آسیب اعتیاد و حمایت های اجتماعی فعال است که این فعالیت ها در هفت نوع مرکز دسته بندی می گردد.

وی اضافه نمود: مراکز سرپایی درمان اعتیاد یک نوع از مراکز خدمت رسان در حوزه اعتیاد است که در آن سم زدایی و درمان نگهدارنده با دارو به صورت روزانه انجام می گردد و خدمات پزشکی، پرستاری، مددکاری و روانشناسی به معتادها ارائه می گردد.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان ادامه داد: 10 مرکز درمان سرپایی در حال حاضر تحت نظارت سازمان بهزیستی استان سمنان به ارائه خدمات درمانی مشغول هستند.

ایزدپور با بیان اینکه مراکز اقامتی میان مدت درمان اعتیاد (ماده 15) نوع دیگر از مراکز ارائه نماینده خدمات در حوزه اعتیاد است گفت: مراکز اقامتی میان مدت به مراکزی اطلاق می گردد که توسط اشخاص حقوقی (تشکل ها و سازمان های غیردولتی) در راستای اهداف سلامت و خدمات اجتماعی فعالیت می نمایند و در اساسنامه آن ها به فعالیتهای درمان، بازتوانی یا بهبودی اعتیاد اشاره شده است.

وی با اشاره به اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا مراکز میان مدت درمان اعتیاد به اندازه نیمی از ظرفیت خود پذیرش داشتند گفت: این مراکز در زمینه درمان اعتیاد به شکل غیردارویی و پرهیزمدار، به مدت 21 الی 28 روز به معتادان مراجعه نماینده به صورت شبانه روزی خدمات ارائه می نمایند و این خدمات در صورت لزوم تا سه دوره تمدید می گردد.

ایزدپور با بیان اینکه دسته ای دیگر از خدمات حوزه اعتیاد در قالب مراکز کاهش آسیب اعتیاد ارائه می گردد ادامه داد: این مراکز با هدف کاهش آسیب های ناشی از مصرف مواد به وسیله آموزش تزریق سالم و ایمن تر، عوارض موضعی تزریق مانند زخم، آبسه، التهاب عروق، بیماریهای واگیردار، تماس جنسی ایمن و راههای پیشگیری از انتقال بیماری های واگیر، توزیع و ترویج استفاده از وسایل بهداشتی جهت کاهش عوارض مصرف مواد مخدر فعالیت دارند.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان با بیان اینکه این مراکز گذری هستند و معتادان فقط خدمات را به صورت روزانه دریافت می نمایند بیان نمود: درحال حاضر یک مرکز کاهش آسیب اعتیاد در استان فعالیت دارد.

ایزدپور اضافه نمود: مراکز سرپناه شبانه (شلتر) مکانی است که به منظور کاهش آسیب و برای اسکان شبانه معتادان با رفتار پرخطر و بی خانمان راه اندازی می گردد. ارائه خدمات کاهش آسیب اعتیاد در این واحدها به صورت آموزش تزریق سالم، ارتباط جنسی ایمن، توزیع بسته های بهداشتی، استحمام، توزیع یک وعده غذایی فراهم نمودن امکانات رفاهی و اقامت کوتاه مدت برای بیماران از خدمات این مراکز است و درحال حاضر یک مرکز شلتر در استان فعالیت می نماید.

وی ضمن بیان اینکه تیم های خدمت رسان سیار حداقل از 2 نفر تشکیل می گردد ادامه داد: این تیم ها به معتادانی که خود به مراکز مراجعه نمی نمایند در محل پاتوق ها و تجمع معتادان بی خانمان، خدمات آموزشی وکاهش آسیب با توجه به توان و اعتبارات مالی سازمان ارائه می نمایند و در راستای کاهش عوارض بهداشتی، اجتماعی و مالی مصرف مواد و رفتارهای پرخطر فعالیت دارند.

وی بیان نمود: پس از گذشت 20 سال تجربه ارائه خدمات درمانی به بیماران وابسته به مواد مخدر، به دلیل چند وجهی بودن این بیماری و پیچیدگی موضوع و با توجه به آسیب شناسی انجام شده الگوی درمانی جدیدی از سال 98 ارائه شد که علاوه بر مداخلات سم زدایی و پرهیزمدار با بهره گیری از رویکرد های درمان و بازتوانی اعتیاد، به برطرف چالش های خانوادگی و اجتماعی بیمار، مداومت بر مراقبت بیمار، مداخلات روانی- اجتماعی و توانمندسازی شغلی پرداخته و تمای این خدمات در قالب طرح درمان به صورت تک دوزی برای هر فرد طی برنامه مدیریت مورد حین درمان و پس از ترخیص ارائه می گردد. در این راستا اولین مرکز جامع درمان و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد مخدر، مبتنی بر تدام درمان استان از آذر ماه سالجاری شروع به فعالیت کرده است.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان اضافه نمود: صدور پروانه و مجوز فعالیت مراکز اقامتی ماده 16 از سوی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر پیگیری می گردد و در سال های گذشته به دلیل نبود مرکز ماده 16 در استان از ظرفیت چند مرکز ماده 15 به عنوان تبصره 2 برای معتادان متجاهر استفاده می گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 21 بهمن 1399 بروزرسانی: 21 بهمن 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 5827

به "خبرنگاران یکهزار نفر در مراکز میان مدت درمان اعتیاد استان سمنان پذیرش شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران یکهزار نفر در مراکز میان مدت درمان اعتیاد استان سمنان پذیرش شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید