خط لوله تاپ و فرصت ایران برای صادرات گاز به اروپا

به گزارش آریا بلاگ، شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان (سوکار) روز پنجشنبه هفته قبل از شروع صادرات گاز طبیعی این کشور به اروپا اطلاع داد.

خط لوله تاپ و فرصت ایران برای صادرات گاز به اروپا

با ما سفر کنید و با تور سفر اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به این ترتیب کشورهای ایتالیا، یونان و بلغارستان برای نخستین بار گاز طبیعی جمهوری آذربایجان را به وسیله خط لوله ترانس آدریاتیک (تاپ) دریافت کردند.

ساخت خط لوله گازی ترانس آدریاتیک (تاپ) به ظرفیت انتقال 10 میلیارد متر مکعب اخیراً به خاتمه رسیده است و این سازه حمل و نقل بخشی از دالان گازی جنوب پیش بینی شده برای انتقال گاز طبیعی میدان شاه دنیز جمهوری آذربایجان در دریای خزر به اروپا است.

در قالب طرح ایجاد دالان گازی جنوب برای انتقال گاز طبیعی میدان شاه دنیز جمهوری آذربایجان به اروپا، در چند سال اخیر همچنین دو خط لوله دیگر از جمله خط لوله قفقاز جنوبی (در خاک جمهوری آذربایجان و گرجستان) و نیز خط لوله ترانس آنادولی (تاناپ) در خاک ترکیه احداث شده است.

به گفته رونق عبدالله اف رییس شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان؛ هفت سال پیش درباره انتقال گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به اروپا تصمیم نهایی سرمایه گذاری اتخاذ و قرارداد 25 ساله در این زمینه امضا شده است.

بر اساس این توافقات حاصله سه خط لوله گازی (قفقاز جنوبی، تاناپ و تاپ) به طول کلی سه هزار و 500 کیلومتر احداث شده و در نتیجه آن گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به اروپا انتقال می گردد.

آنچه اهمیت دارد اینکه شرکت ملی نفت ایران نیز با سهم 10 درصد یکی از سهامداران توسعه میدان گازی شاه دنیز است و اکنون سؤال این است که آیا ما نیز می توانستیم با استفاده از این موقعیت به اروپا صادرات گاز داشته باشیم؟

فریدون عباسی دوانی در این باره گفت: باید مقدمات فراهم گردد، هر کاری در ابتدا احتیاج به سرمایه دارد یعنی ما باید امکان فروش نفت، گاز، صنایع معدنی، محصولات و مصنوعات ساخته شده را داشته باشیم تا ارز وارد کشور کنیم و پروژه های توسعه ای را انجام دهیم و به بازارهای هدف ورود کنیم.

وی اضافه کرد: در واقع حتی برای بازاریابی در حوزه نفت و گاز هم احتیاج به سرمایه داریم، ضمن اینکه همه این ها مستلزم زمان است یعنی استخراج محصولات نفتی و گازی در میادینی مثل سردار جنگل احتیاج به مطالعه، سرمایه، زمان و تخصص دارد. بعضاً شرکت های ما تخصص لازم را ندارند و یا هنوز نیروی انسانی و تجهیزات محدود است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس توضیح داد: فعلاً باید تمرکز کشور بر توسعه میادین مرزی و مشترک نفتی و گازی برای برداشت بیشتر باشد، چون دستمان بازتر است.

وی با بیان اینکه در حوزه تجارت نفت و گاز مباحث سیاسی بیش از هر چیز اهمیت دارد، گفت: برای ورود به بازار گاز اروپا نوع روابط با ترکمنستان و آذربایجان و همچنین نوع نفوذ و روابط این کشورها با تحریم نمایندگان ما بسیار اهمیت دارد. در این بین منافع کشوری مثل ترکیه هم اهمیت دارد که چقدر اجازه دهد ما جهتهای غیر از ترکیه را به اروپا پیدا کنیم و این موضوع می تواند روی روابط ما با ترکیه و روسیه تاثیرگذار باشد.

عباسی دوانی با تاکید بر اینکه کشور ما باید فرماندهی واحد در برابر دیپلماسی انرژی داشته باشد، اضافه کرد: مبحث دیپلماسی مالی و انرژی باید زیرمجموعه دیپلماسی سیاسی مدنظر باشد، یعنی وزارتخانه های مربوطه باید با هم هماهنگ باشند و سیاست واحد و آینده نگرانه داشته باشیم.

وی یادآور شد: علاوه بر یک سیاست گذاری قوی باید قراردادهای بلندمدت و محکمی در حوزه صادرات گاز اتخاذ کنیم تا جای پای محکمی در بازار عظیم گاز اروپا داشته باشیم.

رئیس کمیسیون انرژی در ادامه با اشاره به ملزومات ورود به بازار گاز اروپا از جهت آذربایجان و خط لوله تاپ گفت: مهم تر اینکه باید شرایطی ایجاد گردد که سرمایه گذار خارجی رغبت به رود به ایران داشته باشد، یعنی منافع شرکت ها تأمین گردد. البته شرکت هایی حاضرند در ایران سرمایه گذاری نمایند اما فعلاً تحریم و محدودیت بانکی سد راه است. بنابراین در شرایط کنونی ما با مسائل سیاسی مواجهیم که باید مقاوت کنیم تا این دوره را پشت سربگذاریم.

وی همچنین اظهار داشت: موضوع دیگر این است که حتی اگر تحریم و موانع صادرات برطرف گردد مصرف داخلی گاز در کشور ما بالاست، 80 درصد گاز صرف بخش خانگی می گردد، اگر 10 درصد را صرفه جویی کنیم صادرات قابل ملاحظه ای خواهیم داشت که می تواند منجر به دستاوردی برای سرمایه گذاری و توسعه مناطق دست نخورده و ورود قاطعانه تر بازارهای صادراتی گردد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 20 بهمن 1399 بروزرسانی: 20 بهمن 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 5750

به "خط لوله تاپ و فرصت ایران برای صادرات گاز به اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خط لوله تاپ و فرصت ایران برای صادرات گاز به اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید