شخصاً حاضرم صدای کمیسیون فرهنگی مجلس باشم، مجلس یازدهم از سریال های کوتاه مدت و پربازده حمایت کند

به گزارش آریا بلاگ، بازیگر سینما و تلویزیون معتقد است که باید شکاف بین هنرمندان و کمیسیون فرهنگی مجلس با تبادل نظر و تعامل پر گردد.

شخصاً حاضرم صدای کمیسیون فرهنگی مجلس باشم، مجلس یازدهم از سریال های کوتاه مدت و پربازده حمایت کند

حمیدرضا عطایی در مصاحبه با خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری خبرنگاران، درباره دغدغه های اهالی هنر که باید توسط نمایندگان مجلس یازدهم پیگیری گردد، گفت: هنرمند اگر از نظر معاش و اوضاع اقتصادی در شرایط نسبتاً خوبی قرار بگیرد، تمام همّ و غمّش به این سمت می رود که کارش را به نحو احسن انجام دهد.

وی اظهار کرد: فکر می کنم در سینما و تلویزیون ایران جزء معدود بازیگرانی هستم که از ابتدای کار بازیگری تا به امروز در کارهای استراتژیک راهبردی بازی نموده ام. با سریال مختارنامه وارد این حرفه شدم و بعد سریال هایی مثل آسمان من و ترور خاموش حضور داشتم. از این منظر می خواهم بگویم که اطلاعات و آگاهی ام حداقل نسبت به این موضوع کم نیست. به هر صورت در دلش بودم و همواره هم احساس دین کردم و انجام دادم.

این بازیگر سینما و تلویزیون در ادامه اضافه کرد: درست است که فراوری فیلم ها و سریال های راهبردی، آدم های دارای دغدغه را می خواهد اما همان افراد هم باید ذهنشان تمام و کمال در خدمت آن پروژه باشد. ما برای کارهای بحث استراتژیک، کارهای فرهنگی از این جنس احتیاج به هنرمندانی داریم که در یک موقعیت امن فکری و اقتصادی باشند.

در جبهه فرهنگی به شدت احتیاجمند همدلی هستیم

بازیگر سریال مختارنامه اضافه کرد: یک اتفاقی که در سال های اخیر اتفاق افتاده، این است که خیلی از هنرمندان ما (تأکید می کنم در زمینه کاری خودم) جذب شبکه های تلویزیونی آن سوی مرزها می شوند. تقریباً در تمام این موارد دلیل این شرایط این است که از نظر اقتصادی در مضیقه قرار گرفته اند. در نهایت هم البته موضوع جنبه سیاسی پیدا می نماید. اپوزیسیون خارج از ایران هم از این فرایند سوء استفاده می نمایند.

عطایی توضیح داد: یکی از جنبه های کوشش فرهنگی مجلس یازدهم باید این باشد که از هنرمندان حمایت نمایند تا بمانند و فعالیت خود را ادامه دهند.

وی اضافه کرد: وقتی می خواهیم یک سریال یا فیلم راهبردی بسازیم باید بازیگر، شش دانگ در خدمت آن اثر باشد. پس باید از لحاظ کاری هم تأمین باشد. من برای نمایندگان مجلس و اعضای محترم کمیسیون فرهنگی آرزوی موفقیت دارم. الان ما در بخش جبهه فرهنگی به شدت احتیاج داریم که با همدلی، با همراهی هم دیگر به پیش رویم و حب و بغض ها را کنار بگذاریم.

عطایی گفت: مدتی است که ما درگیر شیوع ویروس کرونا هستیم اما به نظر من خطرناک تر از کرونا ویروس های فرهنگی است. چه کار می توانیم کنیم؟ بهترین سلاح در حال حاضر آگاهی رسانی است و بهترین حالتی که شما می توانید آگاهی دهید، هنر سینما، تلویزیون و به صورت آثار نمایشی که در ذهن تماشاچی و مردم ما رسوخ می نماید.

شخصاً حاضرم صدای کمیسیون فرهنگی مجلس باشم

وی اضافه کرد: حتی سینمای هالیوود هم قبل از وقوع حوادث غیرمترقبه فیلم هایی را می سازند و پیشاپیش به تماشاچی آگاهی می دهد که اگر احیاناً آتش سوزی، زلزله یا... رخ داد، چنین عکس العمل هایی را باید نشان دهید. در مباحث دفاعی و نظامی که دیگر هزینه های خیلی سنگینی را متحمل می شوند و آثاری را می سازند تا کار خود را پیش ببرند. ما هم باید همین کار را انجام دهیم. ما هم باید در بخش فراوریات فرهنگی راهبردی هزینه کنیم.

بازیگر سریال ترور خاموش مطرح نمود: همین الان اعلام می کنم، حاضرم با افتخار شخصاً صدای کمیسیون فرهنگی باشم! به این معنی که پلی بین مجلس و همکاران بازیگر باشم. برای خودم احساس مسئولیت می کنم که بتوانم این کار را انجام دهم. فارغ از جلسات تشریفاتی، رودرروی هم بنشینیم و با هم از نزدیک صحبت کنیم تا این تعامل برقرار گردد.

وی مطرح نمود: چرا این قدر باید از هم دور شویم؟ حالا نمی گویم هر هفته این جلسات برگزار گردد. حداقل ماهی یک یا دو بار اهالی این حرفه در رشته های تخصصی گوناگون را دور هم جمع کنیم و کنار هم بنشینم و گپ بزنیم.

اهالی حرفه بازیگری به شدت اهل تعامل و با تعصب نسبت به ملیت شان هستند

عطایی اضافه کرد: این خیلی تأثیر دارد. من بارها و بارها این را گفته ام از همدیگر دوری نکنیم. مگر ما چه کسانی را داریم؟ ارتباط ما با هم دیگر می تواند کارساز باشد. الان من در این مصاحبه شاید آن آمادگی و تمرکز لازم را نداشته باشم اما در چنین جلساتی قطعا با آمادگی بیشتری از معضلات و موانع خواهم گرفت. ضمن این که در کنار این جلسات، خانه سینما، انجمن های بازیگری و کانون های صنفی هم می توانند فعالانه حضور داشته باشند. نه من، اصلاً دوستان دیگر. بزرگانی داریم که اصلاً من که عضو خیلی کوچکی از این جامعه هستم.

وی توضیح داد: تا جایی هم که اهالی حرفه خودم را می شناسم به خاطر روحیات خاص هنرمندانه خودشان، به شدت آدم های اهل تعامل، به شدت آدم های با تعصب نسبت به ملیت و کشور خودشان هستند.

این بازیگر سینما و تلویزیون اعلام کرد: با این آدم ها بایستی بنشینیم و تعامل کنیم و گرنه شکافی که ایجاد شده وسیع تر می گردد. راهکار کاهش آن فقط در تعامل، در کنار هم بودن و همفکری است. من در ادوار پیشین هم فعالیت های کمیسیون فرهنگی مجلس را دنبال می کردم. می بینم که این دوستان زحمت خود را می کشند و کارهایشان را انجام می دهند اما یک حلقه مفقوده ای داریم که باید آن سر جای خودش باشد و آن تعامل و ارتباط با هنرمندان است.

در سریال سازی احتیاجمند کارهای کوتاه مدت و پربازده هستیم

عطایی اضافه کرد: نکته دیگر این است که ما در سریال سازی به کارهای کوتاه مدت و پربازده احتیاج داریم کارهایی که بلافاصله جواب بگیریم. شرایط، شرایط خاصی است. این را باید با کمیسیون فرهنگی مطرح کنیم؛ سریال های الف ویژه و فاخر هزینه سنگینی دارد. الان تمام جهان رو آورده به کارهای زود بازده. این به این معنا نیست که شما اصل و محتوای کار را نادیده گرفته و کم فروشی کنید، نه! کار باید به سرعت جواب دهد. الان دیگر دوره ای نیست که شما پنج سال، 10 سال یک گروه حرفه ای را درگیر ساخت یک سریال بکنیم. شرایط امروز جهان به این سمت رفته که هر لحظه آبستن حوادث تازه ای است.

بازیگر سریال مختارنامه اضافه کرد: این می تواند یک پیشنهاد باشد که حتی مجلس ورود کند و برای فیلم ها و سریال های راهبردی و پرهزینه ردیف بودجه مستقلی را به صورت شفاف در نظر بگیرد که دیگر معطل بودجه نباید و زود هم به دست مخاطبان برسد.

عطایی اظهار کرد: یک سری کارهای تلویزیونی هست که مدت زیادی طول می کشد تا فراوری گردد، بعد باید کارهای پس فراوری را پشت سر بگذارد و نوبت پخش بگیرد. بعد پخش گردد، اصلاً شرایط و موقعیت ها عوض شده، آدم های آن نسل تغییر نموده و آن اثر دیگر کارایی لازم را ندارد. فقط دارد کنداکتور پر می نماید و بودجه بیت المال دارد هدر می رود.

4104/پ

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 3 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 3659

به "شخصاً حاضرم صدای کمیسیون فرهنگی مجلس باشم، مجلس یازدهم از سریال های کوتاه مدت و پربازده حمایت کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شخصاً حاضرم صدای کمیسیون فرهنگی مجلس باشم، مجلس یازدهم از سریال های کوتاه مدت و پربازده حمایت کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید