طرز تهیه مربا آلبالو خوش آب و رنگ????؛ رازهای شکرک و کپک نزدن

به گزارش آریا بلاگ، آلبالو یکی از میوه های خوشمزه و پرطرفدار و پر خاصیت تابستانی است که از آن برای تهیه مربا، شربت آلبالو، لواشک، آلبالو پلو و ترشی آلبالو و خیلی موارد دیگر استفاده می گردد. مربای آلبالو یکی از محبوب ترین انواع مرباها است که در وعده صبحانه مصرف می گردد و حتی در برخی شهرها با برخی از غذاها خورده می گردد. درست کردن مربای آلبالو کار دشواری نیست اما برای داشتن مربای خوش رنگ و شفاف و خوشمزه باید نکاتی را رعایت کنیم. برای تهیه مربای آلبالوی خوش رنگ این دستور را از قسمت آشپزی و در مجله اینترنتی خبرنگاران دنبال کنید.

طرز تهیه مربا آلبالو خوش آب و رنگ????؛ رازهای شکرک و کپک نزدن
مواد لازم مربا آلبالو:
آلبالوی بدون هسته1 کیلوگرم
شکر900 الی یک کیلوگرم

مربای آلبالو

1- آلبالوها رو بشویید و اجازه بدین خشک بشن و بعد هسته آلبالو ها رو در بیارید (از خیلی از روش ها میتونید برای در آوردن هسته آلبالو بهره ببرید خیلی ها با دست هسته آلبالو رو در میارن یا میتونید از هسته گیر مخصوص آلبالو یا نی بهره ببرید و نی رو از یک طرف وارد کنید تا هسته از طرف دیگه خارج بشه).

چند تا از آلبالوها رو بخورید اگه ترش مزه بود یک کیلو شکر بهره ببرید و اگه شیرین یا ملس بود نهصد گرم شکر بهره ببرید.

داخل قابلمه مناسب شکر رو لابه لای آلبالو ها بپاشین.

2- یک فنجان آب جوش روی آلبالو ها و شکر بریزید و در قابلمه رو بذارین و به مدت دوازده الی بیست و چهار ساعت داخل یخچال قرار بدین تا آلبالوها آب بندازن (این مربا نیازی به استفاده از آب اضافی نداره و آلبالو ها خودشون به میزان کافی آب میندازن).

بعد از طی این زمان قابلمه رو روی حرارت میانه قرار بدین سعی کنید در طی زمان پخت حرارت رو کم و زیاد نکنید چون این کار باعث طولانی شدن زمان پخت میشه و در نهایت مربا تیره رنگ میشه.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت آلبالو

وقتی قابلمه رو روی حرارت قرار میدیم مربا از کناره ها آغاز به جوشیدن میکنه و شکر ها آب میشن و آلبالو ها آب میندازن به آرومی با قاشق آلبالو ها رو از کناره ها به سمت وسط بیارین آروم این کار رو انجام بدین تا آلبالو ها له نشن و قسمت های آب شده با شکرهای باقی مونده مخلوط بشن.

3- کم کم تمام شکرها آب میشه و مربا آغاز به جوشیدن و کف کردن میکنه و بالا میاد برای این مربا حتما باید از قابلمه ای بهره ببرید که گنجایش دو یا سه برابر شدن مواد رو داشته باشه و سر نره و مجبور به کم و زیاد کردن حرارت نشیم. سعی کنید کف روی مربا رو با قاشق در حد امکان بردارین تا مربای شما شفاف و خوش رنگ بشه.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آسان مارمالاد آلبالو

3- موقع برداشتن کف مربا وقتی حس کردین شیره از قاشق به حالت فنری برمیگرده یعنی مربا به قوام رسیده. کمی از شیره مربا رو توی نعلبکی بریزین و داخل یخچال قرار بدین تا خنک بشه و بعد با انگشت از وسط روی شیره مربا بکشید اگه زود جاش پر نشد و به عبارتی شیره مربا آروم حرکت میکرد و غلیظ بود یعنی به قوام رسیده و یا اینکه چند قطره از مربا رو ما بین دو انگشت تست کنید اگه حالت چسبنده و کشسانی داشت و آبکی نبود یعنی به قوام رسیده و باید حرارت رو خاموش کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ

4- در حالت کلی به قوام رسیدن مربا نباید بیشتر از نیم ساعت طول بکشه. چون زیاد جوشیدن مربا باعث تیره شدن رنگش میشه. بنابراین توصیه میشه مربا رو در حجم کم و به صورت یک کیلو تهیه کنید. چون هر چقدر حجم مواد بیشتر باشه مدت زمان پخت هم بیشتر میشه و بعلاوه حرارت رو کم و زیاد نکنید.

توی مربای آلبالو چون خود آلبالو ترش هست نیازی به استفاده از جوهر لیمو با آب لیمو ترش نیست و معمولا شکرک نمیزنه. وقتی حرارت رو خاموش کردین و مربا به حجم اولیه خودش برگشت کف های باقی مونده رو هم با قاشق با دقت از روی مربا جمع کنین تا هیچ کفی باقی نمونه این کار خیلی مهمه و باعث خوش رنگی و شفافیت مربا میشه.

بیشتر بخوانید: آموزش مرحله به مرحله لواشک آلبالو

اجازه بدین مربا داخل همون قابلمه سرد بشه و بعد داخل شیشه بریزین و در یخچال یا فریزر نگهداری کنید. امیدوارم این مربای خوشمزه رو تهیه کنید و از نتیجه راضی باشین.

5 نکته کلیدی تهیه مربای آلبالو برای شکرک و کپک نزدن آن:

  1. برای تهیه مربای آلبالو سعی کنید از آلبالو هایی که رنگ روشن دارن بهره ببرید و آلبالوی تیره استفاده نکنید. چون روی رنگ مربا تاثیر داره آلبالوی روشن باعث خوش رنگ شدن مربا میشه و به هیچ عنوان از آلبالوی پیوندی که دونه های درشت داره برای مربا استفاده نکنید چون مناسب مربا نیست و موقع خرید آلبالو برای مربا دقت کنید ته آلبالو ها کاملا گرد باشه و از خریدن آلبالوهایی که تهشون گودی داره و فرو رفته است خودداری کنید. چون هسته به این قسمت از آلبالو چسبیده و موقع در آوردن هسته آلبالو له میشه و به درد مربا نمیخوره.
  2. در صورت تمایل اواخر پخت و قبل از خاموش کردن حرارت میتونید نوک قاشق چایخوری وانیل هم به مربا اضافه کنید (چون وانیل در صورتی که زیاد روی حرارت بجوشه تلخ میشه) تا خوش عطر تر بشه اما خیلی ها مربا رو با طعم خود میوه میپسندن و وانیل اضافه نمیکنن که این امر سلیقه ای هست.
  3. قوام مربا تاثیر زیادی روی کیفیت اون داره مربایی که قوام لازم رو نداشته باشه و رقیق باشه کپک میزنه و مربایی که بیش از حد جوشیده و غلیظ شده باشه شکرک میزنه و یا حالت آدامسی پیدا میکنه دقت کنید، که غلظت شیره مربا بعد از خنک شدن بیشتر میشه.
  4. اگه اواسط پخت دیدین که آلبالو های شما بیش از حد آب انداختن و تا به قوام رسیدن مربا ممکنه زمان زیادی صرف بشه و مربا تیره بشه میتونید با یه کفگیر آلبالوها رو از شیره جدا کنید و اجازه بدین شیره به تنهایی بجوشه و به قوام برسه و بعد آلبالوها رو بهش اضافه کنید و اجازه بدین پنج دقیقه با هم بجوشن و حرارت رو خاموش کنید.
  5. قاشق و کفگیری که داخل مربا استفاده میکنید حتما تمیز و خشک باشه چون استفاده از قاشق مرطوب باعث کپک زدن مربا میشه ظرفی هم که در نهایت مربا رو توش میریزید باید کاملا تمیز و خشک باشه.
منبع: اُکالا
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 8788

به "طرز تهیه مربا آلبالو خوش آب و رنگ????؛ رازهای شکرک و کپک نزدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه مربا آلبالو خوش آب و رنگ????؛ رازهای شکرک و کپک نزدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید