طرز تهیه کیک تولد خانگی؛ همراه با ایده های تزیین

به گزارش آریا بلاگ، شاید شما هم از قیمت های بالای کیک های قنادی، خامه زیاد آن ها، مزه تکراری کیک ها و.. خسته شده اید. در این مطلب به شما یاد می دهیم چگونه در خانه کیک تولد درست کنید و میزان خامه، شکلات و بقیه محتویات را طبق سلیقه خود تغییر دهید. به طور کلی پایه اصلی کیک های تولد خانگی را کیک اسفنجی تشکیل می دهد ولی برای تنوع، ما انواع پایه کیک های تولد مانند براونی، چیزکیک و فوندانت را نیز آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه کیک تولد خانگی؛ همراه با ایده های تزیین

بعد از تصمیم گیری درباره پایه کیک تولد، نوبت به تزیینات می رسد. چون بحث تزیینات کیک تولد خانگی، بسیار طولانی است در مقاله ای جداگانه آن را شرح داده ایم. ایام قرنطینه برای همه ما چالشی به وجود آورده که در حوزه آشپزی و شیرینی پزی به خود کفایی برسیم.

حتما در این مدت با توجه به شرایط حاکم، پیش آمده است که جشن تولد یکی از اعضای خانواده باشد و برای تهیه کیک به مشکل خورده باشیم. اینجاست که احساس احتیاج به یادگیری روش تهیه یک کیک خوشمزه و سالم با تزئینی زیبا برای غافلگیر کردن عزیزانمان، احساس می گردد. پس برای تهیه کیک مخصوص تولد در منزل، قدم به قدم با ما پیش بیایید تا در آخر از طعم لذیذ کیک تولد خانگیتان شگفت زده شوید!

مواد لازم برای تهیه کیک تولد
کیک اسفنجی یا شیفون 2 عدد
خامه شیرین قنادی 0/5 کیلوگرم
شیر یا شربت با طعم مورد علاقه 1/2 پیمانه
موز 3 الی 4 عدد
شکلات چیپسی یا خردشده به میزان لازم
گردو به میزان لازم
شکلات تخته ای 100 گرم

1- ابتدا کیک اسفنجی که قبلا دستور پخت آن را آموزش داده ایم، بپزید و اجازه دهید کیک کاملا سرد گردد (بهتر است یک روز قبل از خامه کشی کیک را پخت کنید).

2- خامه قنادی که در فریزر نگهداری شده است را نیم ساعت قبل از آغاز کار از فریزر خارج نموده تا موقع خامه کشی، کمی نرم شده باشد و نوبت به فرم دهی آن برسد. خامه اصلا نباید دارای تکه های یخ باشد چون قسمت های یخ زده در جریان فرم دهی آب می شوند و خامه با کیفیتی نخواهید داشت و حتی بعد از فرم دادن باعث شل شدن خامه میگردد.3- خامه را ابتدا با سرعت کم همزن حدود چهار تا پنج دقیقه هم بزنید و سپس سرعت همزن را زیاد کنید و با سرعت بالا حدود ده دقیقه دیگر هم بزنید. مشاهده میکنید که کم کم جای پره های همزن روی خامه باقی می ماند. هم بزنید تا زمانی که خامه به طور کامل فرم بگیرد و از ظرف برنگردد.4- بعد از فرم دادن کامل خامه، نوبت به فیلینگ گذاری کیک میرسد. خامه فرم گرفته را داخل قیف بدون ماسوره یا با سر ماسوره ساده قرار دهید. دقت کنید که قیف را با خامه پرنکنید چون زمانی که قیف پر از خامه را در دست بگیرید گرمای دست باعث آب شدن خامه میگردد. قیف را تا نیمه پرکنید و قسمت خالیه قیف را بپیچانید و جمع کنید.

5- یک قسمت از زیر کیک را از طریق کمی خامه به سطح سینی زیر کیکی بچسبانید. برای اینکه حین انجام عمل خامه کشی، کیک جابجا نگردد. سپس با براش یا فرچه، کیک را از طریق شیر یا شربت و سیروپ کمی خیس کنید. برای کیک اسفنجی حتما اینکار را انجام دهید و سطح کیک را با توجه به طعم نهایی کیک از طریق شیر، شیرکاکائو، قهوه، شربت های میوه ای و غیره خیس و مرطوب کنید.6- سپس از طریق قیف، خامه را روی کیک منتقل کنید و دور تا دور و سطح کیک را خامه بزنید. اینکار را میتوانید با پالت هم انجام دهید. اینکار مانع از بیرون ریختن مواد فیلینگ بین کیک میگردد. سپس موز را روی خامه قراردهید و سطح کیک را با موز پرکنید.7- شکلات چیپسی بریزید. سپس میزانی خامه با پالت یا قیف روی موز و شکلات بریزید و صاف کنید. لایه بعدی کیک را با کمی شیر یا شربت مرطوب کنید و روی خامه و لایه اول کیک قرار دهید. سپس مجدد سطح لایه بعدی کیک را کمی مرطوب کنید و با پالت یا قیف خامه کشی کنید. دوباره دور تا دور کیک را بعد از کمی خامه کشی روی سطح کیک، با قیف خامه بزنید و موز بچینید. برای لایه دوم میتوانید کمی گردو، نوتلا، گاناش، یا سس شکلات روی فیلینگ موز بریزید.8- در نهایت همینطور لایه ها را تکرار کنید و با هر فیلینگی که مایلید کیک را فیلینگ گذاری کنید. دقت کنید که بعد از گذاشتن هر لایه با دست کیک را فشار دهید تا لایه ها کاملا روی هم فیکس شوند و بچسبند. انقدر این کار را تکرار کنید تا به وزن و سایز دلخواه برسید و لایه های کیک تمام گردد و لایه های کیک صاف و یکدست روی هم قرار بگیرند. قسمت آخر و لایه رویی باید کیک باشد.9- بعد از اینکه کار فیلینگ کیک تمام شد و لایه های کیک روی هم قرار گرفتند، باید تمام سطح و اطراف کیک را آستر کشی کنید. یعنی یک لایه خیلی نازک از خامه را دور تا دور کیک بزنید. اینکار باعث می گردد که پرزها و خرده های کیک در مرحله خامه کشی اصلی برایتان مسئله ای ایجاد نکند و وارد خامه نگردد. چون درغیر اینصورت خامه کشی تمیز و بی نقصی نخواهید داشت. فقط کمی خامه به دیواره ها بکشید و به خوبی از طریق پالت یا کاردک صاف کنید تا درنهایت کیک به شکل زیر دربیاید.10- کیک را بهتر است بعد از آسترکشی برای مدت یک شب و حداقل برای دو تا سه ساعت در یخچال نگهداری کنید. بعد از این مدت نوبت به خامه کشی نهایی می رسد. برای اینکار با توجه به وزن کیک که حدود دو ونیم کیلو هست حدود سیصد تا پانصد گرم خامه برای کاور نهایی و خامه کشی نهایی کیک احتیاج دارید. طبق روش قبل، خامه را بعد از خارج کردن از فریزر و زمانی که کمی نرم شد، فرم دهید.

اگر مایلید کیک را رنگی کنید باید به خامه چند قطره رنگ خوراکی اضافه کنید. برای رنگی کردن کیک، خامه را به سه قسمت تقسیم کنید. یک قسمت از خامه بدون رنگ و سفید می ماند. (بهتر است رنگ سفید را بیشتر در نظر بگیرید چون روی سطح کیک را سفید میکنیم). یک قسمت را یک تا دو قطره رنگ موردنظر ژله ای (اینجا قرمز) بزنید. و قسمت سوم را چند قطره رنگ خوراکی (اینجا بنفش) بزنید. بهتر است رنگ را حین فرم دادن خامه به آن اضافه کنید. سپس هر کدام از خامه های رنگ شده را داخل قیف یکبار مصرف بریزید.11- کیک آسترکشی شده را از یخچال خارج کنید و روی صفحه گردان قرار دهید. از پایین کیک آغاز کنید به خامه کشی با قیف. به این صورت که خامه قرمز رنگ را با فشار دست و از طریق قیف دور تا دور کیک پایپ کنید. دو تا سه ردیف با توجه به ارتفاع کیک به همین صورت عمل کنید. بعد رنگ بنفش یا صورتی را در ادامه دور تا دور کیک با قیف بکشید. و در نهایت رنگ سفید را روی کیک با قیف پایپ کنید. دقت کنید که فشار دست برای خارج کردن خامه از قیف به یک میزان باشد تا خامه در قسمت های مختلف کم و زیاد نگردد.12- نوبت به صاف کردن می رسد. قسمت های کم خامه را دوباره خامه کشی کنید و پر کنید و در نهایت کیک خامه کشی شده شما برای تزئین آماده است و بهتر است بعد از خامه کشی و تا زمان تزیین نهایی در یخچال نگهداری کنید.13- برای تزیین کیک میتوانید از شکلات های آماده، بیسکوئیت، ترایفل های رنگی، استندها و تاپرهای آماده و غیره بهره ببرید.

از طریق خمیر فوندانت هم تزئینات بسیار زیادی روی کیک میگردد انجام داد.

ما اینجا از شکلات استفاده نموده ایم. 70 تا 100 گرم شکلات تخته ای احتیاج دارید. شکلات را خرد کنید و به روش بن ماری اجازه دهید آب گردد.14- سپس تا زمانی که داغ است میزانی روغن مایع یا کره به آن اضافه کنید تا رقیق گردد و خیلی غلیظ نباشد. وقتی شکلات سرد شد و از حرارت افتاد. کیک را از یخچال خارج کنید و از لبه های بالای کیک آغاز کنید به ریختن شکلات. به این صورت که با قاشق شکلات را از لبه کیک بریزید تا به سمت پایین بیاید. اینکار را سریع انجام دهید و دور تا دور کیک را به همین صورت چکه ای، شکلات بزنید. چون کیک سرد است شکلات زود خودش را میگیرد و سفت میگردد.15- بعد از اینکه کار ریختن سس شکلات به پایان رسید روی کیک را تزیین کنید. میتوانید با به جامانده خامه ها روی کیک ماسوره بزنید و از بیسکوئیت های آماده برای تزیین بهره ببرید.خودتان را محدود نکنید و برای تهیه کیک تولد و تزیین آن از روش های مختلفی میتوانید بهره ببرید ما سعی کردیم ساده ترین روش را برای شما آموزش دهیم تا با کلیت کار آشنا شوید. امیدوارم این آموزش برای شما مفید بوده باشد و از آموزش امروز لذت برده باشید و بتوانید برترین و زیباترین کیک های تولد را در منزل برای عزیزانتان تهیه کنید. برای تماشا و آموزش کیک های خانگی بیشتر با تزئین های متنوع تر نیز به مقاله ی ایده های تزئین مجله خبرنگاران مراجعه کنید.

تزئین کیک تولد همراه با عکس های زیبا

می توانید از عکس های زیر برای ایده گرفتن تزیینات کیک های تولد بهره ببرید. تزئین روی کیک را می توان با خامه زده شده، فوندانت، شکلات آب شده یا همان گاناش، پودر قند، ژلاتین و… انجام داد. البته متناسب با فردی که تولدش است، کیک را تزئین می نمایند و به شکل دلخواه در می آورند. در نهایت امیدواریم بتوانید با درست کردن این کیک ها لحظات شادی را در کنار خانواده خود داشته باشید.

منبع: اُکالا
انتشار: 25 آذر 1400 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 8596

به "طرز تهیه کیک تولد خانگی؛ همراه با ایده های تزیین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کیک تولد خانگی؛ همراه با ایده های تزیین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید