علت خروج قطار زاهدان - تهران از ریل معین شد ، گزارش به وزیر راه و شهرسازی ارائه شد

رئیس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه آهن علت سانحه ریلی قطار زاهدان-تهران را گفت.

علت خروج قطار زاهدان - تهران از ریل معین شد ، گزارش به وزیر راه و شهرسازی ارائه شد

خبرنگاران: ساعت 16 چهارشنبه هفته گذشته خبر وقوع سانحه ناگوار خارج شدن پنج واگن قطار زاهدان -تهران منتشر شد که در این حادثه بیش از 42 نفر مصدوم شده و پنج نفر از مسافران این قطار نیز جان خود را از دست دادند اما با وجود بروز این اتفاق و تاکید مسئولان مختلف، طی روزهای گذشته علت بروز این سانحه از سوی شرکت راه آهن اعلام نشد.

پس از گذشت شش روز از این سانحه، غضنفر فولادی رئیس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه آهن درباره علت وقوع حادثه خارج و واژگون شدن پنج واگن قطار زاهدان-تهران به ایسنا گفت: پس از انجام آنالیز های مختلف، علت سانحه معین و گزارش آن را برای دولت و وزیر راه و شهرسازی نیز ارسال کردیم. بر اساس این گزارش، علت حادثه ریلی قطار زاهدان-تهران بازشدن پیچ، پابندها و فنرهای ریل توسط افراد ناشناس بوده است.

وی افزود: بعضی افراد ناشناس حدود 170 تا 180 پیچ و پابند ریل را در طول حدود 50 تا 60 متر باز و نقطه خطر ایجاد کردند و همین مسئله باعث خارج شدن قطار از ریل و بروز آن سانحه دردناک شده است. به عبارت دیگر می توان گفت که ریل از طریق پیچ و پابند به تراورس متصل می شوند و اگر این پیچ ها باز شوند به راحتی با یک دیلم می توان ریل را از خط پایین انداخت و اگر پیچ و پابندهای ریل به هر علت و توسط هرکسی باز شود، محل خطر ایجاد شده و نهایتا منجر به بروز این سانحه می شود.

رییس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه آهن در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هدف از بازشدن پیچ و پابند ریل سرقت یا خرابکاری بوده است؟ ادامه داد: ممکن است به هر دلیلی این پیچ ها از ریل باز شده باشد اما ما نمی توانیم آن را تشخیص دهیم و وظیفه این کمیسیون آنالیز دلیل فنی بروز یک سانحه ریلی است.

فولادی درباره اینکه چه راهکارهایی برای جلوگیری از بروز این سانحه وجود دارد؟، گفت: در هر ایستگاه راه آهن راهبان هایی داریم که هر روز به سمت یکدیگر حرکت نموده و نهایتا در وسط یک خط کارنامه هایشان را با یکدیگر به منظور تایید چک نهایی خط تعویض نموده و از همان جهت بر می گردند. اما ممکن است در یک ایستگاه رفت و برگشت جهت حدود هشت ساعت و حتی بیشتر طول بکشد و طی این مدت افراد ناشناس اقدام به بازکردن پیچ و مهره ها نموده باشند.

وی اظهارکرد: راه دیگری برای بازدید و رصد جهت وجود ندارد، گرچه پس از بروز این سانحه تصمیم بر آن شد تا کنترل و رصدهای بیشتری صورت گیرد اما در همه کشورهای جهان نیز روال همینگونه است و نمی توان طول 12 هزار کیلومتر شبکه ریلی را به صورت متر به متر از روش های آنلاین، تصویری و… رصد کرد.

رییس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه آهن گفت: ممکن است همین الان نیز چنین اتفاقی در یکی از محورها و مناطق بیافتد و برای متر به متر آن نمی توان نگهبان استخدام کرد و تنها به رفاه، امنیت و دیگر پارامترهای فرهنگی و اجتماعی جامعه برمی شود.

منبع: چمدان
انتشار: بروزرسانی: 13 آبان 1398 شناسه مطلب: 801

به "علت خروج قطار زاهدان - تهران از ریل معین شد ، گزارش به وزیر راه و شهرسازی ارائه شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت خروج قطار زاهدان - تهران از ریل معین شد ، گزارش به وزیر راه و شهرسازی ارائه شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید